ברקע כישלון המגעים עם כחול לבן ופיזורה המסתמן של הכנסת ה-23, תשעה חודשים לאחר השבעתה, ראש הממשלה בנימין נתניהו האשים הערב (שלישי) את בני גנץ בגרירת המערכת הפוליטית לבחירות. בכחול לבן תקפו בחזרה ומסרו: "אם לא היה משפט, היה תקציב ולא היו בחירות".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: לע"מ)
"זה לא סוד, אני לא רציתי בחירות והליכוד לא רצה בחירות", אמר ראש הממשלה שפירט באריכות על הגעת החיסונים לארץ ועל כינון היחסים עם מרוקו. "הצבענו פעם אחר פעם נגד הבחירות, כולל אתמול בלילה". לדבריו, "גנץ חזר בו מהסיכומים בינינו ואני חושב שזה קרה בגלל מאבק פנימי במפלגה שלו". לפי ראש הממשלה, גנץ החליט לאפשר לניסנקורן "לקדם דיקטטורה של פקידי שמאל", ואמר - "אם כופים עלינו בחירות, אני מבטיח שננצח".
שר הביטחון כינה את ההצהרה "יותר שקרים ממילים", וכתב בטוויטר: "‏נתניהו מוציא אותנו לבחירות רק כדי שהוא לא יכנס לבית משפט - כל גרסא אחרת, היא או טריק, או שטיק. ‏נכנסנו לממשלה כדי להגן על הדמוקרטיה, כל נאום כזה רק מחזק את חשיבות המהלך". שר המשפטים ניסנקורן צייץ בתגובה: "שומע את דברי ההסתה השקריים של נתניהו נגד עובדי ציבור, נאמני שלטון החוק, ותוהה: מאיפה צמחה הטינה האישית שלו למערכת המשפט ולמה היא צצה דווקא בשנה האחרונה? מופע האימים הזה חייב להסתיים".
קודם לכן אמר נתניהו כי "כמו בכל העולם, אנחנו רואים עלייה חדה בתחלואה. אני מצפה מכחול לבן לקבל את ההחלטות הנכונות לטובת הבריאות של אזרחי ישראל, למרות הבחירות". בעניין הסגר השלישי אמר רה"מ כי "אני יודע שיש קשיים. עצמאים ובעלי חנויות, אני יודע ומקבל את זה. אבל רק אנחנו יודעים איך לטפל בהם. הבאנו הרבה תכניות סיוע ונביא עוד תכניות סיוע בקרוב. אני מקווה שכחול לבן לא יבלמו אותם מתוך שיקולים פוליטיים".
בימים האחרונים נרשמו חילופי האשמות בין הליכוד לכחול לבן במקביל למשא ומתן, שהתמקד בעיקר בצמצום סמכויותיו של שר המשפטים אבי ניסנקורן. למרות פיצוץ המגעים, הוחלט לאשר את התקציב ההמשכי לשנת 2021. מוקדם יותר היום כתב יו"ר כחול לבן בעמוד הפייסבוק שלו כי "מתוך אחריות לאזרחי ישראל, החלטתי שנאשר היום את החקיקה שתאפשר להקצות תקציב המשכי לשנת 2021 בכדי לאפשר למדינה לתפקד בצורה מינימלית בזמן הבחירות".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: EPA)
לדבריו, "ראש הממשלה ושר האוצר נהגו בהפקרות פושעת בכך שלא הביאו תקציב מדינה במשך חצי שנה - תוך הפרת הסכם בוטה והכל משיקולים צרים, אישיים ומשפטיים".
אמש עלתה הצעת החוק להארכת המועד האחרון להגשת התקציב במסגרת מתווה הפשרה שניסו לקדם, ולמרות הרוב הדחוק שהיה לגוש הליכוד בעזרת סיעת רע"ם של מנסור עבאס, חברי הכנסת אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' ורם שפע הגיעו ברגע האחרון למליאה למרות שחבריהם למפלגה נעדרו מההצבעה - והצביעו נגד ההצעה. חברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד, שנעדרה בשבוע האחרון מהכנסת, הגיעה גם היא ותרמה את קולה למתנגדי המתווה. לאחר מכן הודיעה על התפטרותה מהכנסת והצטרפה לגדעון סער.
מוקדם יותר היום ניסה הליכוד לקדם בוועדת החוקה של הכנסת הצעה שתמנע את מימון המפלגות של חברי "דרך ארץ", שדרכם יתמודד גדעון סער נגד נתניהו. יוזם ההצעה, ח"כ שלמה קרעי, דרש גם להשית חלק מחובות המפלגה גם על יפעת שאשא-ביטון, שצורפה לליכוד בהתאם להסכם עם מפלגת כולנו וכעת תתמודד עם סער בבחירות. ביש עתיד ובכחול לבן תמכו בהצעה שתחליש משמעותית את סער בבחירות הקרובות.