נשיא לבנון מישל עאון מינה בצהריים (יום ה') את סעד אל-חרירי לראש הממשלה המיועד – שנה בלבד אחרי שאותו אל-חרירי התפטר מראשות הממשלה בעקבות הפגנות ההמונים ששטפו אז את לבנון בשל מצבה הכלכלי. המינוי היום התאפשר אחרי שחרירי קיבל את קולותיהם של 65 מ-120 חברי הפרלמנט, תוך הסכמה בשתיקה של חיזבאללה, שיחסיו עם חרירי מתוחים למדי.

7 צפייה בגלריה
חרירי עם נשיא צרפת, אחרי אסון הפיצוץ. יצטרך להוביל רפורמות
חרירי עם נשיא צרפת, אחרי אסון הפיצוץ. יצטרך להוביל רפורמות
חרירי עם נשיא צרפת, אחרי אסון הפיצוץ. יצטרך להוביל רפורמות
(צילום: EPA)
כעת יהיה על חרירי לנווט בסבך האינטרסים של המערכת הפוליטית העדתית-למדי בלבנון, מערכת המורכבת מסונים, שיעים, עלווים, נוצרים ודרוזים. המשימה שהופקדה בידי אל-חרירי קריטית למדי: לבנון זקוקה נואשות לממשלה כדי לטפל במשבר הכלכלי שפוקד אותה – המשבר הקשה ביותר מאז סוף מלחמת האזרחים שהתחוללה במדינה בשנים 1990-1975.
המוני לבנונים שקעו בשנים האחרונות בעוני, ואפילו בבירה ביירות נאלצו בקיץ האחרון לחיות מדי יום שעות ארוכות ללא חשמל. את המצוקה הכלכלית רק הגבירו מגפת הקורונה ואסון הפיצוץ בנמל ביירות באוגוסט השנה, שבו נהרגו קרוב ל-200 בני אדם ועוד יותר מ-6,000 נפצעו. הצטברות המצוקות האלה הביאה בקיץ מחדש את סיר הלחץ הלבנוני לנקודת רתיחה, והמונים יצאו להפגין נגד האליטה הפוליטית ששולטת במדינה כבר עשרות שנים, ושמתאפיינת בשחיתות ובדאגה לאינטרסים צרים.
7 צפייה בגלריה
אנשים שמחים לאחר התפטרות של ראש ממשלת לבנון סעד אל חרירי ב ביירות
אנשים שמחים לאחר התפטרות של ראש ממשלת לבנון סעד אל חרירי ב ביירות
חוגגים את התפטרות חרירי ברחובות ביירות בשנה שעברה
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
סעד אל חרירי התפטר
סעד אל חרירי התפטר
חרירי הבן, ומאחוריו חרירי האב. בהודעת ההתפטרות אשתקד
(צילום: רויטרס)
אל-חרירי נחשב לראש המחנה הסוני בלבנון, ומינויו היום בא אחרי שבועות של מאבקים בין הסיעות הפוליטיות שמנעו את הקמתה של ממשלה חדשה. במינויו של חרירי תמכו חברי סיעת "אל-מוסתקבל" שאליה הוא משתייך, וכן סיעת אמל השיעית, מפלגתו של הפוליטיקאי הדרוזי ווליד ג'ונבלט וכמה סיעות קטנות נוספות. ארגון חיזבאללה – שלו ולבעלות בריתו הפוליטיות, בהן אמל, יש רוב בפרלמנט – הודיע מצדו כי החליט שלא להציג מועמד מטעמו.
עם המתנגדים למינוי חרירי נמנתה מפלגה נוצרית גדולה, "הכוחות הלבנוניים", הנחשבת ליריבתו המרה של חיזבאללה. לדבריה, ללבנון אמורה לקום ממשלת מומחים, ולא פוליטיקאים, ולא ראוי שפוליטיקאי יעמוד בראשה. "האם השִכבה הפוליטית הזו, שלקחה את העם כבני ערובה, הבינה שהיא לא יכולה להמשיך בדרך הזו?", שאל חבר הפרלמנט ג'ורג' עדוואן. "עכשיו היא עומדת למבחן". גם רבים מהמפגינים שיצאו לרחובות בשנה שעברה מתנגדים לחזרתו של חרירי לראשות הממשלה, משום שהם רואים בו סמל לאותה אליטה פוליטית ישנה האשמה במצוקתה של לבנון.
7 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה. חיזבאללה תומך, אבל לא הצביע בעד
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
התפרעויות בביירות
התפרעויות בביירות
מפגינים נגד האליטה הפוליטית "תולים" את נסראללה בביירות, אחרי אסון הפיצוץ
חיזבאללה תמך במרומז במינויו של חרירי, שיחסיו איתו מתוחים, אבל נמנע מלהצביע בעדו כדי לא ליצור מראית עין של קרע בין הארגון לבין בעלי ברית אחרים שלו בפרלמנט שהתנגדו למינוי.
אחרי אסון הפיצוץ בביירות, נזכיר, ניסתה צרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר של לבנון, להביא לפשרה בין מנהיגיה המפולגים של ארץ הארזים כדי לעזור לה לצאת מהמשבר הכלכלי, אולם היא התקשתה להביא להתקדמות, ומצאה עצמה מתוסכלת מול המבוי הסתום. חרירי הציג עצמו כ"מועמד הטבעי" להקים קבינט שיוכל להחיות את מפת הדרכים הצרפתית, שבמסגרתה הוצגו רפורמות שלבנון תצטרך לנקוט בתמורה לקבלת סיוע בינלאומי.

7 צפייה בגלריה
הריסות  פיצוץ נמל ביירות לבנון
הריסות  פיצוץ נמל ביירות לבנון
אחרי האסון בביירות, לפני חודשיים
(צילום: AFP)
חרירי, בנו של ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי שנרצח ב-2005, לפי החשד בידי אנשי חיזבאללה, נחשב ליריב של ארגונו של חסן נסראללה. מאז פרישתו מראשות הממשלה בשנה שעברה איבד המטבע הלבנוני קרוב ל-80% מערכו, ומנגד האינפלציה, האבטלה ויוקר המחיה הרקיעו שחקים. לבנונים אינם מסוגלים כעת לקבל גישה לחסכונותיהם, משום שבנקים הטילו הגבלות מחשש שקופותיהם יתרוקנו.
אחרי התפטרות חרירי בשנה שעברה מונה במקומו חסן דיאב לראש הממשלה, אולם הוא התפטר בלחץ הציבור אחרי אסון הפיצוץ בביירות בקיץ.