2 צפייה בגלריה
 רביע כנאענה , ופאא , זיאד סאלח
 רביע כנאענה , ופאא , זיאד סאלח
רביע כנאענה, וופאא עבאהרה והשופט זיאד סאלח
(צילום: סלמאן סעיד יאנוח גת , דוברות המשטרה)
הפרסום אתמול ב"ידיעות אחרונות" על סגן נשיא בית משפט השלום בעכו, השופט זיאד סאלח, המרבה להקל בדינם של עבריינים אלימים, ואף שחרר בתנאים מקלים בעל שלאחר מכן נחשד ברצח גרושתו בעיר עראבה, עורר תגובות רבות, בין היתר בקרב ארגוני סיוע לנשים. גם גורמים במערכת אכיפת החוק, בהם אנשי פרקליטות ושוטרים, וכן עורכי דין פרטיים, הסכימו כי סאלח מגלה רחמנות כלפי חשודים ונאשמים בעבירות אלימות. בחינה נוספת של פסיקות השופט משנת 2019, שמפורסמות כעת, אכן מעלה שמדובר בדפוס, שלא פעם נתקל בביקורת מצד ערכאות גבוהות יותר.
כזכור, השופט סאלח קבע ב-15 באוקטובר כי רביע כנאענה, תושב עראבה, יורחק למשך חמישה ימים בלבד מגרושתו וופאא עבאהרה, שהתלוננה נגדו על הפרת הוראה חוקית, לאחר שלא החזיר אליה את בתם. הוא לא הורה על הרחקתו מעיר מגוריו. כחודש לאחר אותה החלטה התנגש כנאענה במכוניתה של עבאהרה, אם חמשת ילדיו, ועל פי החשד דקר אותה למוות. מאז נמצא כנאענה, בעל עבר פלילי, במנוסה מהמשטרה.

"שרמוטה, יא בוגדת"

כאמור, המקרה הטרגי בעראבה אינו האחרון בו השופט סאלח מקל בפסיקותיו. באוקטובר 2019 הוגש נגד תושב הצפון כתב אישום בגין תקיפת אשתו והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. התביעה המשטרתית טענה כי בין הנאשם לרעייתו התפתח ויכוח בשעת לילה במהלכו בעט בגבה וגרר אותה מתחת לבניין.
2 צפייה בגלריה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עבאהרה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עבאהרה
הפגנה בעקבות הרצח בעראבה
(צילום: גיל נחושתן)
עדה שהייתה בסמוך לאירוע הזעיקה את המשטרה. כאשר ניסו השוטרים להרחיק את הבעל מאשתו, הוא קילל אותה: "שרמוטה, בת זונה. יא בוגדת, יא סמויה". אחר כך דחף אותה וירק עליה.
השופט סאלח דן בבקשת התביעה המשטרתית להורות על הארכת המעצר של הנאשם עד תום ההליכים בגלל מסוכנותו. הוא קבע כי קיימות ראיות לכאורה נגד הנאשם, אבל גם שאין להתעלם מחולשה בחומר הראיות בכך שרעייתו לא מוסרת עדות כתובה לפיה הותקפה על ידו. לאחר שלקח בחשבון את עמדת האישה, שביקשה לא לעצור את בעלה, סאלח הורה על שחרורו בתנאים מגבילים – ערבות עצמית, ערבות צד ג', הרחקה מעיר מגוריו ומרעייתו ומעצר בית חלקי בשעות הלילה בליווי אחותו.
הפרקליטות הגישה ערר לבית המשפט המחוזי וביקשה להורות על הארכת מעצר עד תום ההליכים. בין השאר נטען כי מדובר בחשוד שלחובתו חמש הרשעות קודמות, רובן בגין עבירות אלימות. השופטת אספרנצה אלון קבעה כי דין הערר להתקבל והורתה על הארכת המעצר.

מה שווה חלופת מעצר

באותו חודש הובא בפני השופט סאלח תושב הצפון שנגדו הוגש כתב אישום בגין תקיפה הגורמת חבלה של ממש ואיומים כלפי בת זוגו. התביעה המשטרתית ביקשה להורות על מעצרו עד תום ההליכים.
בכתב האישום נטען כי הבעל הטיח את ראשה של אשתו בקיר מספר פעמים והמשיך להכותה לאחר שסבר כי "נתנה עינה באחר". הנאשם הופנה לבדיקת שירות המבחן על מנת לבחון חלופת מעצר. התסקיר העלה כי שירות המבחן לא הצליח לקבוע חומרת סיכון להישנות התנהגות פוגענית מצד הנאשם. שירות המבחן גם לא הצליח ליצור קשר עם המתלוננת.
השופט סאלח קבע כי העובדה ששירות המבחן לא הצליח ליצור קשר עם המתלוננת, לצד היעדר הרשעות קודמות, אינה יכולה לעמוד לחובת הנאשם והורה על שחרורו לחלופת מעצר בבית הוריו ובפיקוחם.
בערר שהוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה התבקש השופט ניצן סילמן להורות על השארת הנאשם במעצר. "סבורני כי דין הערר להתקבל", כתב השופט המחוזי. "החלופה אותה מצא בית המשפט לאשר הינה ביישוב בו מתגוררת משפחת המתלוננת, בו התגוררו הצדדים בעת האירוע, כך שברור שהחלופה תלויה כמעט באופן בלעדי ברצונו הטוב של המשיב ובשליטתו העצמית". סילמן ביטל את החלטת סאלח והורה על השארת הנאשם במעצר.

איומים, תקיפה ושחרור

בנובמבר 2019 הורה סאלח על שחרור תושב הצפון נגדו הוגש כתב אישום על עבירות תקיפה סתם ואיומים כנגד אשתו. התביעה טענה כי לאחר שהאישה סירבה להכין אוכל, תקף אותה בעלה בסטירת לחי. בהמשך, בעת שיחת טלפון עם אימו, כאשר אשתו לצידו, איים עליה שאם לא תצא מהבית ישפוך בנזין ויצית אותו ביחד איתה והילדים.
פרקליטות מחוז חיפה ערערה על ההחלטה לבית המשפט המחוזי. השופט סילמן, שדן גם בתיק זה, ציין בדבריו כי "בית המשפט קבע שאמנם דברי האיום הינם קשים, אך מעשה התקיפה לא ברף החמור של עבירות אלימות במשפחה. בית המשפט הסתפק במעצר בית, לשעות הלילה בלבד, במקום הסמוך באופן יחסי לבית מגורי המתלוננת".
השופט קבע כי דין הערר להתקבל וכי יש להפנות את המשיב, טרם שקילת חלופת מעצר, לבחינת שירות המבחן. תושב הצפון נשאר לבסוף במעצר ולא שוחרר עד מתן החלטה אחרת בעניינו.
מהנהלת בתי המשפט נמסר: "מדובר בהחלטות שיפוטיות הניתנות לפי שיקול הדעת השיפוטי ובהתאם לחומר הראיות והנסיבות בכל תיק לגופו. האירוע שאירע טרגי ומצער, ומערכת בתי המשפט משתתפת בצערם של בני המשפחה".