לקראת פגישתם הצפויה בהמשך היום של יו"ר כחול לבן בני גנץ עם שר האוצר ישראל כץ בנושא גיבוש התקציב, שרת התיירות ממפלגתו של גנץ אורית פרקש-הכהן, שמצטרפת לפגישה, הצהירה היום (ראשון) בריאיון לאולפן ynet: "אם לא תהיה התחייבות ברורה להכנת תקציב - לא נמשיך להחיות את הממשלה הזאת. אם תגובש תוכנית רצינית, נלבן את הדברים". צפו בריאיון המלא.
- עושה רושם שאתם דוהרים לבחירות. אפשר לעצור את זה עדיין? "הדהירה לבחירות היא לא בגללנו. אדם אחד מהתל באזרחי מדינת ישראל וגורר אותנו שוב לעוד סיבוב ועוד סיבוב. יש לנו ראש ממשלה שלא ינוח עד שייצור ממשלה שתיתן לו חסינות. את הכנסת הראשונה הוא פיזר, ושתיים, שלוש וארבע. אם נניח שכל מערכת בחירות כזו עולה לנו 2 מיליארד שקלים, אז העניין הזה כבר עלה לנו כ-10 מיליארד שקלים. לצערי הרב זאת הנהגה שלא רואה את הציבור, ומאוד מאכזבת".
פרקש-הכהן הציעה לא להתבלבל מכל הקולות בימין ובשמאל שקוראים לבחירות, כלשונה. "כולם מבינים שבחירות רביעיות הן דבר רע מאוד לישראל, הם מתבשמים בסקרים ובמובן הזה הם לא סופרים את הציבור בדיוק כמו ראש הממשלה. היחידה שלוקחת אחריות לפי מה נכון ולא לפי מצבה בסקרים היא כחול לבן".
3 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
"מתבשמים מהסקרים, לא סופרים את הציבור". פרקש-הכהן
(צילום: גיל יוחנן)

- באמירתך על הסקרים התייחסת לבנט? "כן, אני מדברת על כולם מימין ומשמאל, כל מי שדוחף את הממשלה הזאת לצאת לבחירות ולהטיל על הציבור מיליארדים. תחשבו מה היינו יכולים לעשות בכסף הזה. הם מתבשמים בסקרים שלהם, לא הציבור עומד לנגד עיניה אלא הסקרים. היחידה שסופרת את הציבור היא כחול לבן, כי הרי כל מי שמצוי בפוליטיקה אומר - 'מה פתאום אתם יוצאים לבחירות כשאתם לא בשיא שלכם'? אבל לא נכנסנו לפוליטיקה בגלל סקרים, ולא נישאר בממשלה בגלל סקרים".
- ייתכן שאתם נלחמים על הרוטציה, מאיימים בבחירות משום שהיא בסכנה. "אנחנו לא מנפנפים בבחירות. גם אם אנחנו יושבים בממשלה ולא עושים כלום, בהיעדר תקציב ב-23 בדצמבר הכנסת מתפזרת לבחירות. מי שפעם אחרי פעם מסרב להעלות לממשלה תקציב בניגוד להסכם הקואליציוני שקבע שהדבר הזה ייעשה תוך 100 ימים - הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. שום ספין ושום שטיק לא ישנו את העובדה הזאת".
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
לקראת הפגישה עם כץ. "תהיה תוכנית סדורה לתקציב - נדון"
(צילום: גיל יוחנן)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
על נתניהו: "הציבור בן ערובה"
(צילום: רויטרס)
- ניתן לעצור את הטירוף הזה? ידוע לך על משא ומתן או מגעים כלשהם או שניתקתם קשר מהליכוד? "אמורה להתקיים פגישה עם שר האוצר שאני צפויה להשתתף בה יחד עם בני גנץ בפעם הראשונה. תקציב הוא הכסף שלנו, הציבור, כספי המסים שלנו. היעדר התקציב פוגע ביכולת לעבוד בשביל הציבור".
- את הולכת לפגישה עם גנץ, את הרגל הכלכלית שלו בעניין הזה. עד כמה אתם מוכנים להתגמש? "כחול לבן שמה ותמשיך לשים את טובת אזרחי ישראל לפניה. אם נראה שיש כאן איזושהי תוכנית רצינית ואמינה להכנת תקציב אני מניחה שיהיה דיון, ובני גנץ יקבל החלטות לפי מה שטוב לאזרחים. אם נראה שאלה קשקושים ודיבורים בעלמא, שזה לא מתכנס לכלום ושאין לוחות זמנים סדורים עם התחייבויות ועם אבני דרך, אז לצערי הרב המצב הנוכחי יישאר. אני חוזרת - הכנסת מתפזרת החודש גם אם אנחנו לא עושים כלום".
- אז אם תגובש תוכנית רצינית שתראה שניתן להעביר את התקציב בקרוב, את תמליצי לסיעתך לא לשבור את הכלים? "אם אין התחייבות ברורה להכנת תקציב - אנחנו לא נמשיך להחיות את הממשלה הזו. לעומת זאת, אם נראה תוכנית סדורה נצטרך ללבן את הדברים".
פרקש-הכהן הסבירה: "תוכנית סדורה תכלול למשל לוחות זמנים שיגובו בחקיקה. אחרת, אנחנו לא נמשיך לשחק במשחק הווירטואלי הזה שבו כל אזרחי המדינה הם בני ערובה לבעיות האישיות של ראש הממשלה, ובגלל זה הם לא מקבלים בחזרה את כספי המסים ואני כשרה לא מסוגלת לבנות תוכנית כלכלית נורמלית לשנה הבאה שתספק מקומות עבודה.
"אנחנו לא נבגוד בציבור", הוסיפה שרת התיירות, "נכנסנו כדי לסייע בתקופת הקורונה ולא כדי לעזור לראש הממשלה להימלט מכתב האישום שלו. אני לא אופטימית, אבל אני מברכת על עצם קיום הפגישה הזאת. היא הייתה צריכה להתקיים כבר לפני חודשים ארוכים. חוק ההסדרים כתוב ומוכן, וגם התקציב. כשיש רצון מוצאים את הדרך".
- אני שומע שיש רצון, לפחות בכחול לבן. "הדבר הכי חשוב למדינה אחרי שלוש מערכות בחירות הוא תקציב. חברת הדירוג SMP הוציאה אזהרה שאומרת - אם חוסר היציבות הפוליטית ימשך בלי תקציב, אנחנו נצטרך לשקול מחדש את הדירוג של ישראל. הורדת דירוג אומרת יוקר מחייה בשמיים, משכנתאות יותר יקרות, מי משחק בדבר הזה? באיזו חוצפה משחקים עם הכספים שלנו? משום שלראש ממשלה יש בעיה אישית? לאן הגענו? צריך לעשות חשבון נפש ולחזור לקיים את ההסכם. כן, גם את הרוטציה".