1 צפייה בגלריה
(צילום: דוברות הכנסת)
מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה היום (ה') כי אזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים יוכלו מהיום לשנות את מקום הלידה שלהם במסמכים הרשמיים של ארה"ב ל"ישראל". מדובר בהכרה נוספת של ארה"ב במעמדה של ירושלים כחלק מישראל, בהמשך להכרה בה כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית אליה.
"ניתן יהיה לבקש לכתוב 'ירושלים' או 'ישראל' במקום הלידה במסמכים הקונסולריים", אמר מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. "אזרחים אמריקנים שלא יבקשו לשנות את מקום הלידה שלהם ל'ישראל' ימשיכו לקבל מסמכים שבהם ייכתב מקום הלידה שלהם 'ירושלים'. כל ההנחיות הנוגעות לרישום מקום הלידה בישראל, רצועת עזה, רמת הגולן והגדה המערבית נותרות ללא שינוי".

ההחלטה, כאמור, לא נוגעת לתושבים שמקום לידתם הוא רמת הגולן, אף שארה"ב הכירה בריבונות ישראל עליה כבר בשנה שעברה. "ארה"ב מכירה בירושלים בירת ישראל ובמקום מושבה של הממשלה הישראלית, אך ממשיכה לא לנקוט עמדה בנוגע לגבולות ריבונותה של ישראל בירושלים", הוסיף פומפאו עם הכרזתו על הצעד האמריקני. הנושא הזה נשאר למו"מ סופי בין שני הצדדים (ישראל והפלסטינים)".
עוד אמר כי "ארה"ב מחויבת עמוקות לסייע בהגעה להסכם שלום קבוע. חזון השלום של הנשיא מספק דרך ריאליסטית וברת השגה לשלום. אני קורא לפלסטינים לבוא לשולחן המו"מ ולשאת ולתת".
בשנת 2015, ימי ממשלו של הנשיא ברק אובמה, פסל בית המשפט העליון בארה"ב את האפשרות הזו. ההחלטה ניתנה אז ברוב של שישה שופטים מול שלושה. מקרה מייצג של אותו אירוע היה של מנחם זיבוטופסקי, אז בן 13, שנולד בירושלים וביקש להורות למחלקת המדינה לרשום בדרכונו האמריקני כי נולד במדינת ישראל. הממשל האמריקני בראשותו של אובמה סירב לציין בדרכוני האזרחים האמריקנים כי ירושלים היא בישראל.
מאז 1948 ועד 6 בדצמבר 2017 לא הכיר שום ממשל אמריקני בריבונות הבלעדית של ישראל על ירושלים, עד הצהרתו של הנשיא דונלד טראמפ על ההכרה בירושלים כבירה הישראלית. כעבור כחצי שנה הועברה שגרירות ארה"ב לירושלים.