אחרי המפלה בוועדה המסדרת, הסיעות מתכוננות להצבעה על חוק האזרחות במליאת הכנסת: לקואליציה עדיין אין את הרוב הנדרש, אך ראשי הקואליציה מתעקשים שוב ושוב כי האופוזיציה בוחרת לפעול נגד האינטרס של המדינה כדי להרוויח הון פוליטי.
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בפתח ישיבת הסיעה של ימינה כי "במקביל לעשייה האמיתית רואים פה אינספור משחקים ילדותיים, בניסיון של האופוזיציה להתיש אותנו באלף תרגילים וקונצים. אנחנו יודעים לעשות גם וגם, אבל יש נקודות שבהן בכל זאת גם באופוזיציה צריך לגלות אחריות לאומית, אני אומר לחבריי באופוזיציה: יש דברים שלא משחקים איתם. ביטחון המדינה הוא קו אדום והמדינה צריכה שליטה על מי נכנס אליה ומי מתאזרח בה. הכנסת אלפי פלסטינים, אזרוח שלהם ופגיעה בביטחון המדינה בשביל עוד רבע נקודה פוליטית - זה לא הדבר נכון לעשות. אנחנו נביא את החוק להצבעה ונפעל בצורה ממלכתית לטובת המדינה ואזרחיה".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט לאופוזיציה: פוגעים בביטחון המדינה בשביל רבע נקודה פוליטית
(צילום: יונתן זינדל)
במהלך דבריו התבלבל בנט וכינה את נתניהו בטעות "ראש הממשלה" כשהזכיר שהוא תמך בהתנתקות בשלוש קריאות בכנסת - ומיהר לתקן את עצמו. "נתיהו קרא את חוות הדעת של שב"כ לפני חודש והוא מודע אליה במלואה", הבהיר בנט. "לכן, אם הוא וחבריו ירימו אצבע להפלת החוק הם ביודעין פוגעים בביטחון מדינת ישראל".
שרת הפנים איילת שקד הדגישה כי באופוזיציה משקרים בעניין משמעות החוק, ואמרה כי "הסיבה שהחוק הזה חוקק מלכתחילה היא ביטחונית. כל ממשלות נתניהו והליכוד בחרו להאריך את הוראת השעה, גם השר לשעבר דרעי נלחם כדי להאריך את הוראת השעה. מעולם לא הציעו פתרון אחר. אנחנו פונים לאופוזיציה בקריאה אחרונה ואומרים: תגלו אחריות לביטחון אזרחי מדינת ישראל ולשמירה על צביונה של מדינת ישראל".

לפיד: ממשלות לא קמות או נופלות על זה

שר החוץ יאיר לפיד אמר בפתח הישיבה השבועית של סיעתו כי החוק אמור להבטיח את הרוב היהודי בישראל. "יש לחוק הזה חשיבות ביטחונית, שב"כ הציג נתונים לפיהם אם החוק לא יעבור היום תהיה פגיעה מהותית בביטחון ישראל בלי החוק תהיה עלייה בטרור", אמר לפיד וניסה להרגיע את הסערה סביב החוק. "השותפים שלנו מרע"מ ומרצ הציגו לא מעט מקרים שבהם החוק גרם לפגיעה הומנטירית מיותרות, וכדי למנוע פגיעה נקים מנגנון שיצמצם למינימום את הפגיעות האלה. נקים צוות שיבחן איך אפשר למנוע פגיעות נוסופות. ישראל לא רק מדינה יהודית אלא דמוקרטית, והיא לא רוצה להיות חסרת לב".

לפיד הוסיף כי "בכל מקום שבו אפשר להיות הוגן ולהתחשב - צריך לעשות את זה. יש מתח מתמיד בין יהודית לדמוקרטית ובין צורכי הביטחון והערכים שלה. זאת לא תהיה הפעם הראשונה שזה יבוא לממשלה. מקיימים דיאלוג בממשלה כדי להגיע לפתרון. הפתרונות לא יהיו מושלמים ולא יהיו פתרונות קלים לבעיות קשות, אבל הם ישפרו את המצב. זו המהות של הממשלה. ממשלה שפותרת בעיות גם בנושאים טעונים, מורכבות היא חלק מהחיים ותפקידנו לנהל את המדינה".
2 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה יש עתיד
 ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד: "ממשלות לא קמות או נופלות על החוק הזה"
(צילום: עמית שאבי)
לפיד נשאל לעמדתו על בקשת העזרה מהאופוזיציה והשיב כי "אני כופר בהנחה שמטרתה של האופוזיציה להפיל את הממשלה. המטרה של כולם בבית הזה היא להיות בעד ישראל. כשהיינו באופוזיציה הצבענו בעד החוק כי זה מה שנכון וזה מה שעושים אנשים אחראים. לא מדובר באסון גדול, גם אם זה לא יעבור, הסוגיה תעבור לטיפול פרטני במשרד החוץ. אני בעד דרמות, אבל במקרה הזה לא ממשלות לא נופלות או קמות על זה".
לאחר מכן פתחה שרת התחבורה מרב מיכאלי את ישיבת הסיעה של העבודה, ואמרה כי ההחלטה בעניין חוק האזרחות תתקבל בזמן הקרוב. "מפלגת העבודה תמיד הייתה מפלגה ביטחוניסטית ששמה דגש על ביטחון ישראל, גם כשלפעמים המשמעות של זה לא נוחה מבחינה אחרת. אנחנו לא המפלגה שמובילה את הממשלה, ולכן נקבל החלטות שיאפשרו לממשלה הזאת להתקיים וגם לקדם את החזון שלנו".
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו קרא לראש הממשלה נפתלי בנט לתמוך בחוק ההגירה החלופי. "אם אכפת לך מהמדינה ולא מהכיסא שלך, אם אתה באמת רוצה למנוע הגירה פלסטינית, אתה מוזמן לקבל את ההצעה שלנו להאריך את החוק בחודשיים ונשלים יחד עם חקיקת חוק יסוד: ההגירה בקריאה שנייה ושלישית. האחריות שלכם, הכול תלוי בכם. אתם לא יכולים להקים ממשלה שמבוססת על כוחות אנטי ציוניים ולבוא אלינו ותגידו תצילו אותנו מהשבר והכשל הזה, אתם צריכים להציל? יש לכם דרך. תעבירו איתנו חוק יסוד הגירה. זה הפתרון".

סמוטריץ': לא נהיה גלגל רזרבי של הקואליציה

כמדי שבוע תקף יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' את הקואליציה ואת שותפיו לשעבר, נפתלי בנט ואיילת שקד, במיוחד. "אם הוראת השעה לא תאושר היום במליאה, יש בידי הגברת שקד את הסמכות למנוע כניסת ערבים שיסכנו את ביטחון ישראל. גם אם הצו לא יאושר היום המצב המעשי לא ישתנה. הדבר היחיד שישתנה זה שמשרד הפנים והעומדת בראשו יאלצו לעבוד קשה יותר ולדון בכל בקשה באופן פרטני ולסרב".
סמוטריץ' הדגיש כי מפלגתו תתנגד להארכת החוק והוסיף כי "הצו אותו מבקשת הקואליציה להעביר היום חורר על ידי בג"צ והיועצים המשפטיים ונותן מענה חלקי ביותר. האופוזציה, באופן אחראי, הציעה לקואליציה להאריך את הוראת השעה לזמן מוגדר ולהקים צוות משותף שינסה להגיע להסכמות על קידום חוק יסוד ההגירה, שהימין החדש ותקווה חדשה התחייבו לקדם בקמפיין הבחירות שלהם. גם הם יודעים שהוא טוב בהרבה. לקואליציה אין מה להפסיד מעסקה כזו. אם נצליח להגיע להסכמות סביב חוק יסוד ההגירה זה יהיה מצוין, ואם חלילה הפוליטיקה הקטנה של הקואליציה תגבר נחזור בסך הכל למצב של היום.

"הממשלה הזאת דוהרת לתהום, מאיימת לרסק איתה את מדינת ישראל, ומבקשת מאיתנו להיות גלגל רזרבי שיאפשר להם להמשיך לדהור אל התהום", אמר.
מוקדם יותר הפסידה הקואליציה בהצבעה בוועדה המסדרת בשאלה אם חוק האזרחות יועבר לדיון בוועדת חוץ וביטחון. האופוזיציה ניצחה בהצבעה עם 17 חברים שהצביעו נגד ההצעה, ו-14 בעד. במקביל, דנה ועדת החוץ והביטחון בסוגיית איחוד משפחות של ישראלים עם תושבי עזה ויהודה ושומרון, ועם אזרחי מדינות אויב.
בדיון במליאה בחוק שנועד למנוע מפלסטינים לקבל מעמד חוקי בישראל, צפוי גיוס חירום של הקואליציה והאופוזיציה כדי להכריע בסוגיה. השרה שקד אמרה כי חוק האזרחות יעלה לדיון כלשונו, אך בליכוד ממתינים לרגע האחרון עם ההחלטה בנוגע להארכת התוקף של הוראת השעה. בסביבתו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ערכו ביממה האחרונה שורת התייעצויות כדי לגבש קו אחיד, ובשיחות עלתה גם האפשרות לחופש הצבעה.
למרות ההצהרות על קידום חוקים חלופיים, האופוזיציה ממשיכה להיות חלוקה בנושא. כמה מבכירי האופוזיציה אמרו כי אם הליכוד יחליט לתמוך בחוק, יהיה זה סיום תפקודם כאופוזיציה אפקטיבית - ולטענתם ההתנגדות היא הזדמנות חד-פעמית להראות את ההבדלים בין ממשלת ימין לממשלת האחדות.