מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ירכז את תהליכי ההגעה לישראל של החיסון נגד נגיף הקורונה, שאותו מפתחת חברת התרופות פייזר. ייתכן שבהמשך ימונה מעין "פרויקטור" ייעודי שירכז את העבודה לקראת הגעת החיסון לארץ.
כך מסתמן היום (ו'), שעות לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין הכריזו על חתימת ההסכם לאספקת חיסונים לארבעה מיליון ישראלים, בשתי מנות.
3 צפייה בגלריה
חזי לוי פייזר חיסון נגד קורונה
חזי לוי פייזר חיסון נגד קורונה
ירכז את התהליך, ייתכן שימנה פרויקטור. פרופ' חזי לוי
(צילום: רויטרס, דוברות בית חולים ברזילי)
בהודעה משותפת של נתניהו ואדלשטיין, שעות לאחר ההכרזה על ההסכם, נמסר כי לוי חתם בעצמו על ההסכם מהצד הישראלי, לצד חשב המשרד רו"ח חסן עיסמאיל. מטעם פייזר חתמה הסמנכ"לית ג'נין סמול. בשלב זה נציגי המשרד לא צפויים לנסוע לארצות הברית עבור המשך הקשר עם פייזר, אך ייתכן שזה יקרה בהמשך.
במשרד הבריאות מציינים כי הגעת החיסון לישראל תלווה בקמפיין הסברה נרחב, וכי עבודת המטה תחל כבר ביום ראשון הקרוב. מסתמן כי בדומה לחיסון השפעת, תחילה יחוסנו בני האוכלוסייה המבוגרת, חולים הסובלים ממחלות רקע וצוותים רפואיים - אולם טרם התקבלה החלטה סופית. בקופות החולים ממתינים לקבלת הנחיות בנושא ממשרד הבריאות.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין מודיעים על השלמת ההסכם לרכישת החיסונים מפייזר
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין מודיעים על השלמת ההסכם לרכישת החיסונים מפייזר
נתניהו ואדלשטיין מודיעים על השלמת ההסכם לרכישת החיסונים מפייזר
(צילום: לע"מ)
ההסכם שנחתם והוכרז היום בצהריים מתייחס לרכש של שמונה מיליון מנות שיינתנו לארבעה מיליון ישראלים - שתי מנות לכל אדם. ב-ynet נחשף כי ההסכם לא כולל שום התחייבות של החברה לספק את החיסונים לישראל, אלא רק כוונה לעשות כן "בהתאם לנסיבות". לפי הפרסום של גד ליאור, במקרה שכזה תוחזר מקדמה כספית שתשולם לחברה כבר בשבוע הקרוב.
ממשלת ישראל, כך מתברר, התחייבה להעביר לחברה האמריקנית עם החתימה על ההסכם כבר בשבוע הקרוב מקדמה של 120 מיליון שקל. את היתרה, 680 מיליון שקל, תשלם ישראל בחודש שבו תחל אספקת החיסונים, ככל הנראה בינואר 2021, למרות שלא יהיה כנראה תקציב מאושר בכנסת עד אז לשנת 2021.
נתניהו אמר היום כי הוא פועל להשגת חיסונים לכלל האזרחים, וציין כי הוא מנסה לקדם את ישראל בתור העולמי. עם זאת, הוא הבהיר כי החיסונים טרם אושרו בידי רשויות הבריאות בארה"ב ובישראל. "עד קבלת החיסונים, ומתוך הנחה שהם יאושרו, יחלפו עוד חודשים ולכן עד אז כולנו מצווים לשמור על ההנחיות והכללים", אמר קודם נתניהו.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא חיסון ל קורונה
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא חיסון ל קורונה
מנכ"ל פייזר אלברט בורלה. "העולם מתחיל לחוש תקווה"
(צילום: AP)
גם אדלשטיין קרא לציבור להמשיך למלא אחר הנחיות משרד הבריאות: "אנחנו מגיעים לכאן עם בשורה חשובה, אך זו לא צפירת הרגעה. אנחנו מקווים שכבר בתחילת 2021 יגיעו כמויות משמעותיות של החיסון, אבל עלינו לא להיכנס למצב של שאננות. יש לשמור על עטיית המסכות, שמירת המרחק וכל הכללים הבריאותיים".
יו"ר ומנכ"ל פייזר, ד"ר אלברט בורלה, התייחס מוקדם יותר להסכם, ואמר כי "לאור ההגעה לאבן דרך משמעותית בתוכנית פיתוח החיסון שלנו, העולם מתחיל לחוש שביב של תקווה שחיסון פוטנציאלי יוכל לסייע בסיום המגפה העולמית המחרידה הזאת. היום גיבשנו הסכם אספקה עם ממשלת ישראל, שיאפשר לאזרחיה להתחסן נגד COVID 19 ברגע שהחיסון יאושר לשימוש על ידי הרשויות הרגולטוריות".

בדרך לחיסון: התקווה והאתגר

לצד התקווה שבהכרזה עומדים כמה מכשולים בדרך לנחיתת החיסון בארץ. בין היתר יש לציין כי המחקר שעורכת חברת התרופות עדיין לא הסתיים. ממצאי שלב 3 - והאחרון במחקר - הצביעו על 90% יעילות של החיסון, אולם ה-FDA דורש לפחות חודשיים נוספים של המתנה לאחר תום שלב זה לפני אישור מוקדם של חיסונים. נראה כי הדבר לא יקרה לפני סוף חודש ינואר.
אתגר נוסף קשור לקירור החיסון - חיסוני הקורונה של פייזר דורשים קירור של מינוס 70 מעלות. בעולם אין כמעט מקררים המאפשרים לשמור חיסונים בטמפרטורה כה קיצונית, ומרבית החיסונים נשמרים כיום בטמפרטורה שנעה סביב מינוס 2 מעלות צלזיוס עד 4 מעלות צלזיוס. בנוסף, כדי לשנע את החיסונים, יהיה צורך לשמור אותם במטעני המטוסים ובמשאיות במקררים מתאימים, או בקרח יבש שיחזיק מעמד די זמן עד להגעה ליעד. בישראל, כך נראה, יהיה צורך למצוא פתרון אחסון לחיסונים הללו.
ד"ר איתי גל השתתף בהכנת הכתבה