מנהיגי המפלגות עונים לשאלות שלכם באולפן ynet: יו"ר מרצ ניצן הורוביץ השיב הערב (יום ב') לשאלות ששלחתם בדף הפייסבוק שלנו, והודיע כי מפלגתו תמליץ על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לראשות הממשלה. הוא טען כי פרישת מרצ מהמרוץ תהיה "החלום הרטוב של הימין הקיצוני", תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו שלדבריו "מכניס כהניסטים לכנסת" והבהיר בעקבות הסערה שיצר לאחר דבריו על החקירה נגד ישראל בהאג: "אני מתנגד להעמדת חיילים לדין בחו"ל. אמרתי שהממשלה אחראית לכך, ואני רוצה שהיא תשנה את המדיניות שלה".
8 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"אנשים נחרדים מכך שהמפלגה של שולמית אלוני לא תהיה בכנסת". ניצן הורוביץ
(צילום: שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"מנסה למחוק אותנו כי אצלנו אין עריקים". נתניהו
(צילום: AP)
"בחירות היא לא תקופה קלה", אמר הורוביץ בפתח דבריו. "צריך עצבים חזקים. מרצ היא מפלגה שתמיד נלחמת, גם לא בזמן בחירות, כי זו השליחות שלנו. אנחנו מפלגה של מאבק. אף פוליטיקאי לא נהנה מקמפיין, לפעמים אולי מראים ככה אבל זו תקופה קשה ומותחת. יש המון לחצים והמון אחריות גם. זה לא עניין אישי, זה עניין לאומי, יש על הפרק דברים כבדי משקל".
למה שלא תפרוש כדי למנוע בחירות חמישיות? "כי אם מרצ לא תהיה, לנתניהו תהיה ממשלת 61 עם סמוטריץ' ובן גביר. ממשלה שתעשה סיפוח, גזענות וכפייה דתית. מרצ לעולם לא תרשה לדבר כזה לקרות. הדרך היחידה למנוע זאת הוא הצבעה אסטרטגית, ואני אומר את זה גם לאנשים שהם לא תומכי מרצ מובהקים - כדי למנוע מנתניהו ממשלת 61 עם הימין הקיצוני, צריך להצביע למרצ".
אבל אם לא תעברו את אחוז החסימה לא תהיו בממשלה. "בשבעת הימים האחרונים היו שבעה סקרים, בשישה מתוכם מרצ עברה - כך שאנחנו לא במקום הזה". הורוביץ סיפר על התעוררות בשטח של מרצ: "לאנשי השמאל חשוב שיהיה להם קול בכנסת, המחשבה שהמפלגה של שולמית אלוני לא תיכנס אבל של כהנא כן מחרידה אותם. הם מתגייסים והם עוזרים. יש לנו אנשים, אנחנו לא מפלגה פיקטיבית, זו לא מפלגה שהקמתי במסיבת עיתונאים לפני שבועיים. למה נתניהו כל כך רוצה למחוק אותנו? כי הוא יודע שאצלנו הוא לא ימצא עריקים".
8 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יקבל את המלצתו של הורוביץ לראשות הממשלה. לפיד
(צילום: קובי קואנקס )
אתה מתחייב שלא תפרשו לפני הבחירות? "מרצ זו לא כמו המפלגה של ליברמן, זו לא מפלגה אישית-פרטית שלי. זאת תנועה אמיתית, עם אלפי חברים וסניפים בכל הארץ. תנועה שמתמודדת בבחירות מאז קום המדינה בכל מערכת בחירות, כך שזה אפילו לא עולה בדעתנו. זה לא עניין של החלטה שלי, זה עניין של תנועה - והתנועה הזאת היא תנועת השמאל היחידה היום. את מתארת לעצמך שלא יהיה שמאל בכנסת? שלא יהיה שמאל בחברה הישראלית? זה החלום הרטוב של הימין הקיצוני, אני לא אתן להם את התענוג הזה למחוק את מרצ. בחיים לא".
על מי תמליץ לראשות הממשלה? "יאיר לפיד. אני רואה אותו כראש המפלגה הגדולה בגוש שלנו ובעל הסיכוי הכי טוב בגוש להרכיב ממשלה. נמליץ עליו לראשות הממשלה ונהיה חלק מהממשלה יחד איתו. מרצ מתכוונת לדרוש את תיק החינוך, אני רוצה להיות שר החינוך הבא, וכן, זה הכיוון".
איך תיראה הממשלה הבאה? "אנחנו רוצים ממשלה שהגרעין שלה יהיה מפלגות השמאל-מרכז, אבל מבינים שזה לא מספיק לצורך הרכבת ממשלה - ולא פוסלים מפלגות מהצד השני. האפשרויות הין ממשלת נתניהו עם קיצונים, חרדים וכהניסטים, או ממשלה אחרת. הממשלה האחרת היא לא פשוטה, זה נכון, אבל גם תרחישים של בחירות חמישיות או של ראש ממשלה מושחת שממשיך לכהן הם יותר גרועים. לדעתי בבחירות האלה יש הזדמנות להרכיב ממשלת שינוי, שחייבת להתמקד קודם כל בסיפור הכלכלי - להחזיר מובטלים לעבודה, להביא תקציב ולסגור את הטיפול הבריאותי של הקורונה".
8 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי באולפן ynet
מרב מיכאלי באולפן ynet
"העבודה מפלגה חשובה, אבל לא עמדה בחלק מהמבחנים". מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)
רוב הציבור ימני, למה שירצה ממשלה כזו? "זו האפשרות היחידה לממשלה ללא נתניהו. היו שלוש מערכות בחירות עוד קודם, אם רוב הציבור ימני איך זה שנתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה? איך זה שלגוש שלו לא היה יותר משישים מנדטים? כי רוב הציבור רוצה ממשלה אחרת, וזה גם המצב עכשיו - אגב כולל בימין. המשימה הראשונה של כל המפלגות, חוץ מהליכוד, תהיה להעביר מיד אחרי הבחירות חוק שנאשם בפלילים לא יכול לקבל מנדט להרכיב ממשלה. זה חוק שצריך להעביר עוד לפני שקמה הממשלה".
על תעמולה נגד חרדים אמר הורוביץ: "אנחנו לא נוקטים בתעמולה כזו. יש לנו טענות קשות כלפי ההנהגה החרדית, שהיא קבוצה עם המון כוח ועוצמה בחברה הישראלית, שמחזיקה בשליטה עצומה על תקציבים ועל משרות פוליטיות. ההנהגה החרדית גררה את המדינה לאסון בתקופת הקורונה, ומי שנפגע הכי קשה הוא הציבור החרדי מבחינת חולים ומתים. לכן יש לנו טענות מאוד חמורות. לא נסבול כפייה דתית ולא נסבול שמפלגות יכפו עלינו אורח חיים שמנוגד לבחירה שלנו. גם לחילונים יש ערכים ודרך חיים".
למה אתם תוקפים את מפלגת העבודה? "אנחנו לא, זו מפלגה חשובה. אנחנו פונים רק לאנשים מתלבטים. אנשי העבודה, תצביעו למפלגת העבודה. זו מפלגה חשובה ותמיד היינו זה לצד זה, בעצם מאז קום המדינה. לפעמים גם היינו ביחד - אפילו בפעם שעברה. אבל, אנשי מרצ צריכים להצביע למרצ. הדבר האחרון שהמצביעים של המפלגות האלה רוצים זה שתמיכת באחת מהן תפגע בשנייה".
אתם לא אותו דבר? "יש דברים שבהם אנחנו מסכימים, וגם בימין יש מפלגות שמסכימות. זה בסדר. יש דברים שהקו שלנו שונה בהם - למשל בנושאים מדיניים, אנחנו יותר מדגישים את המצב בשטחים ופועלים בעניין הזה. דבר בסיסי נוסף הוא שאנחנו מחויבים יותר לעקרונות שלנו ופחות מזגזגים. מפלגת העבודה לא עמדה בחלק ממבחני העבר, כולל בפעם הקודמת כשרצה איתנו".
8 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"הממשלה החדשה תתחבר סביב הרעיון הדמוקרטי". סער
(צילום: קובי קואנקס)
מה מחבר בינך לבין גדעון סער? "יש בינינו פער עצום באמת, אבל אני חושב שמה שיחבר שותפים סביב הרעיון של ממשלה חדשה הוא הרעיון הדמוקרטי: חיזוק הדמוקרטיה, הגנה על שלטון החוק, התנגדות לראש ממשלה מושחת שנאשם בפלילים ומשחית את המערכת. אלה דברים חשובים בצורה בלתי רגילה. זו גם אחריות לתפקוד המדינה - מערכת החינוך למשל הייתה מושבתת במשך שנה, זה לא קרה בשום מקום בעולם. ממשלה צריכה לטפל בזה, אבל נתניהו מפקיר הכל בגלל המשפט".

"לא רוצה שחיילים יעמדו לדין"

האם בן גביר טרוריסט בעיניך? "הוא גזען ובן אדם נתעב בעיניי. טרוריסט? לדעתי ההגדרות שלי חריפות לא פחות. אני חושב שהוא חבר או קשור למפלגה ולגוף שהוגדר ארגון טרור, שזה תנועת כ"ך - מיסודו של הרב כהנא. בזמנו, כשכהנא דיבר בכנסת, הוא היה היחיד - כל חברי הכנסת היו יוצאים מהאולם לאות מחאה. עכשיו ראש הממשלה הוא זה שמכניס את היורשים של כהנא בדרך הראשית לכנסת. זו חרפה".
למה אתה רוצה שחיילי צה"ל יישפטו בהאג? "אני מתנגד להעמדה לדין של חיילי צה"ל בחו"ל באיזשהו גוף זר. חד משמעית. כשאני דיברתי על העניין הזה דיברתי על המדיניות של הממשלה בנוגע להתנחלויות בשטחים".
אבל החקירה היא בין היתר גם על צוק איתן. "אני אומר בצורה הכי ברורה, אני מתנגד להעמדה לדין של חיילי צה"ל בחו"ל. אני חושב שמי שאחראי זה לא חיילים, אלא הממשלה. אני גם לא רוצה שיעמידו לדין גם את שר הביטחון או אף אחד אחר. אני רוצה שהממשלה תשנה את המדיניות שלה".
8 צפייה בגלריה
פאטו בנסודה
פאטו בנסודה
"לא הגנתי על ההחלטה לפתוח בחקירה". התובעת בהאג פאטו בנסודה
(צילום: רויטרס)
נעשו פשעי מלחמה בצוק איתן? "אני לא חושב כך, לא".
אז למה הזדרזת להגן על האג? "לא הגנתי, הימין זרק את האמירות האלה. אני אמרתי - וגם זו לא אמירה פשוטה - שאם נתניהו, הימין והמתנחלים ימשיכו עם המדיניות הזו של המאחזים הפרועים, הקפאת תהליך השלום והפקרת הנושא המדיני - אז הם יגררו את ישראל לכל המקומות האלה של האג".
לדברי הורוביץ, "החיילים שלנו לא מסתובבים באיחוד האמירויות, אלא ברמאללה, שכם וג'נין. אתמול נתניהו ביקר בסוסיא בדרום הר חברון. למה הוא בא לשם? כי שם נמצאים המתנחלים הכי קיצוניים והוא נותן להם גיבוי. זה החיבוק שלו עם בן גביר, שגר בחברון, ובזה אנחנו נאבקים. הבעיה הזו לא תיעלם".

"בימין מתפכחים מהקפיטליזם הפרוע"

מה דעתך על מודל החל"ת? "אני לא נלהב ממנו, אני חושב שעשו אותו בצורה הרבה יותר מדי גורפת ממה שהיה צריך והיום יש הרבה אנשים שתקועים בחל"ת ולא חוזרים לעבודה. אני רוצה שחלק גדול מהאנשים שבחל"ת יתחילו לחזור לעבודה, וכדי שזה יקרה הממשלה צריכה להתערב. יש מודל שאנחנו תומכים בו, המודל הגרמני, שבמקום לשלם דמי אבטלה לחל"תניקים ישלמו את הכסף הזה למעסיקים, שאז יעסיקו את העובדים ואנשים יעבדו ולא יישבו בבית".
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בכנס התאחדות התעשיינים בהשתתפות ראשי המפלגות
נפתלי בנט בכנס התאחדות התעשיינים בהשתתפות ראשי המפלגות
"התוכנית הכלכלית שלו היא קשקוש גמור". בנט
(צילום: מוטי קמחי)
"אנחנו בעד דמי אבטלה וחל"ת", הוסיף, "אבל אצל נתניהו זה הדבר היחיד. במודל סוציאל-דמוקרטי שאנחנו דוגלים בו כמפלגת שמאל, אנחנו מדברים גם על השקעות שיוצרות צמיחה - וזה הממשלה לא עשתה בכלל. היא רק נתנה פיצוי, למובטלים ולבעלי עסקים כדי שלא יגוועו ברעב, אבל היא לא הקימה מיזמים ותשתיות ולא עשתה דברים שיחדשו צמיחה. היא רק חילקה מה שנקרא כדורי הרגעה. זה לא נותן צמיחה מחודשת, והינה אנחנו תקועים".
מה הרעיון המרכזי שתרצה ליישם בכלכלה בשנה הקרובה? "כמו באירופה וכפי שעושה ביידן, צריך להשקיע בשירות הציבורי. זה הפוך ממה שנתניהו רוצה - בריאות, חינוך ודיור. אלה השירותים הציבוריים המרכזיים שאני רוצה שהממשלה תשקיע בהם - וגם שתעסיק יותר עובדים. אני בעד הגדלה של השירות הציבורי. למשל להעסיק אלפי מורות חדשות, שעכשיו יושבות בבית עם תעודות הוראה ולא עובדות. אם אנחנו רוצים להקטין את הכיתות, לצמצם את הגירעון של הקורונה ולהחזיר את השנה האבודה הזו, אנחנו צריכים יותר מורים".
הורוביץ טען שבימין יש התפכחות מ"הקפיטליזם הפרוע", ותקף את "תוכנית סינגפור" של נפתלי בנט: "זה קשקוש גמור. גם לא מגדילים את הגירעון, גם מורידים מיסים וגם נותנים תמיכה לאנשים. מאיפה הכסף? אין כזה דבר. את הגירעון יצטרכו להגדיל, וגם יהיו שינויים במיסוי. מי שמכחיש את זה לא אומר אמת והציבור יודע שהוא משקר".

"מרצ אלופת החקיקה הלהט"בית"

יו"ר מרצ אמר גם כי הוא בעד חיסוני הקורונה והתחסן בעצמו, אך הבהיר שהוא מתנגד לכפיית חיסונים: "זו לא שיטה טובה. הדרך הטובה להתמודד עם זה היא להסביר לציבור שטוב להתחסן. אני רוצה שהדברים האלה יתבצעו מתוך הבנה ורצון ולא מתוך כפייה, ולדעתי אפשר למצוא הסדרים שיעודדו את זה. לדעתי הרוב הגדול מאוד יתחסן ככה או ככה, העניין הבריאותי הזה ייפתר. לא צריך ללכת ראש בראש עם האנשים".
8 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה בריאיון באולפן
אמיר אוחנה בריאיון באולפן
"פוגע בקהילה הגאה". אמיר אוחנה
(צילום: הדר יואביאן)
אפשר לסמוך עליכם שהנושא המדיני יהיה על הפרק? "יש מפלגה אחת שמדברת על זה וזה אחד הדגלים שלה - מרצ. כל המפלגות האחרות ברחו מזה. אני חושב שהימין הצליח להפחיד את כולם ולעשות דה-לגיטימציה. קשה להיות שמאלני במדינה, זה אפילו נהיה סוג של קללה. בעיניי ביבי זה בוגדים ועוכרי ישראל. המאבק הזה הוא לא פופולרי אבל הוא נכון וצודק. אין דרך להבטיח את קיומה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית בלי פתרון עם הפלסטינים - אחרת נהיה שקועים בכיבוש הזה ובתוך השטחים האלה".
על אמירתה של ג'ידא רינאוי זועבי ממפלגתו, שלפיה לא תתמוך בחוק לאיסור טיפול המרה, אמר הורוביץ: "מרצ היא אלופת החקיקה הלהט"בית, ואני יו"ר המפלגה ההומו הראשון בישראל. זועבי חזרה בה, היא טעתה והבהירה את הדברים. זה מודה ועוזב ירוחם. מי שמצביע מרצ יודע שבעניין הלהט"בי אנחנו הולכים עד הסוף. החוק נגד טיפולי ההמרה הוא שלי, נראה לך שאוותר עליו? אנחנו הולכים איתו עד הסוף".
אבל אחד השרים הבכירים בממשלה הוא מהקהילה - אמיר אוחנה. "יפה, אבל מה הוא עושה למען הקהילה הגאה? זו השאלה. כשהוא תוקף את בית המשפט העליון הוא פוגע בקהילה הגאה, כי את רוב הזכויות שלה היא הישגה בזכות החלטות של בג"ץ. אם הוא רוצה לדרוס את בג"ץ בגלל השחיתות של נתניהו, הוא פוגע בקהילה".
פורסם לראשונה: 18:53, 15.03.21