שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, התארח הערב (יום חמישי) באולפן ynet והשיב לשאלות שהצגתם בעמוד הפייסבוק שלנו. כבר בתחילת השיחה הודיע שלא יפרוש מהמרוץ, והבהיר מדוע לא יעזוב את הממשלה: "זו תהיה המתנה הכי גדולה לנתניהו, הוא מתגעגע לשלטון היחיד שלו". לדבריו, הוא מאמין שיגיע להיות ראש ממשלה בעתיד, אך לאחר הבחירות הקרובות יסכים להמליץ על יאיר לפיד לראשות הממשלה אם יוכיח שיש לו 61 מנדטים. ומה הוא חושב על הדברים של ניצן הורוביץ, והאם יהיה מוכן לתמוך בגדעון סער לראשות הממשלה?
6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"לא ויתרתי על החלום להיות ראש הממשלה". גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"רוצה שלטון יחיד". בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
למה אתה לא עוזב את הממשלה? "אני שומר על הדמוקרטיה, אני שומר על הביטחון. אם אנחנו לא שם, נתניהו יעשה את מה שהוא רוצה. אני אחזיר לו במתנה שלטון יחיד? זאת מזימת אפריל שלו. אנחנו לא נותנים לו, אנחנו שומרים על הדמוקרטיה הישראלית מבפנים. וברגע שנעזוב, נוותר לנתניהו. כל המפלגות בגוש שלא תומכות בנתניהו לא רוצות שנעזוב".
למה שנאמין לך הפעם שלא תיכנס לממשלה? "הסיפור הזה נגמר. הייתה פה מגפה נוראית, מדינת ישראל במשבר האיום. נתניהו לא מצליח להתרומם מעל זה, אני עם האיש הזה פוליטית סיימתי. אני מבין את התחושה שכביכול אכזבתי, אבל בוא נסתכל על זה ברצינות - הציפייה הייתה שאחליף את נתניהו, אבל מה לעשות ש-58 מנדטים שהיו לי לא מאפשרים את זה. אותם אנשים שלא רצו להקים ממשלה עם הרשימה המשותפת, ואני מניח שבג"ץ היה פוסל חקיקה פרסונלית נגד נתניהו. אני מבין שאתם מתבאסים איתי, גם אני מתבאס מהתוצאה - אבל אל תתבאסו עליי כי זה לא הוגן לא לקחת בחשבון שלא הייתה תוצאה אחרת. אני חייל של מדינת ישראל ונכנסתי בגלל המשבר והמגפה".
למה שלא תפרוש ותחכה לבחירות הבאות? "לעזוב עכשיו את הממשלה ולא להמשיך זה לתת לנתניהו את המתנה שהוא רוצה, שלטון יחיד, ואני מתכוון לעשות לו וידוא עזיבה". גנץ הוסיף כי הוא מקווה שמפלגתו תגיע לשבעה-שמונה מנדטים.
לא האמנת שנתניהו "ידפוק" אותך? "בסוף הוא לא דפק אותי, הוא דפק את המדינה. זה שאין פה תקציב זה לדפוק את המדינה. אם לא הייתי מסכים לתקציב המשכי שכלל תוספת של 8-7 מיליארד שקל, אנשים לא היו מקבלים את המשכורת שלהם בזמן המגפה הזו".
6 צפייה בגלריה
עבדאללה מלך ירדן
עבדאללה מלך ירדן
"נתניהו ראש ממשלה 12 שנה, והיחסים איתם קפאו". מלך ירדן עבדאללה
(צילום: MCT)
מה יש לך לומר על המשבר עם ירדן? "חמור ביותר. התייחסתי לזה, זה אסון מדיני וביטחוני חמור מאוד. אני עובד על זה יחד עם שר החוץ גבי אשכנזי. נתניהו הוא ראש הממשלה מ-2009, והיחסים עם ירדן קפאו עם הזמן. הם מחכים למישהו שימשיך את המסורת. למה שלא ניזום איתם פרויקטים כל שנה? יש שבר גדול ברמה האישית בין נתניהו למלך ירדן, והפסדנו גם את אי השלום. יש לנו יחסים ביטחוניים טובים אבל צריך שלום בין העמים ומיזמים כלכליים. איפה היה נתניהו ביחסים עם ירדן במשך 12 שנה? הקשרים איתם לא צריכים להיגמר באינטרסים ביטחוניים".
שכנע אותי להצביע לך בלי להזכיר את ביבי. "אני מייצג איזון בין כמה מרכיבים, חותר לשלום ועושה את זה תוך שמירה על הביטחון. בנוסף, כשאנחנו מסתכלים כאן בראייה קדימה יחיו בישראל 18-17 מיליון איש. אם לא נפתח את הכלכלה בגליל ובבאר שבע, זה לא יעבוד. אני מגן על הדמוקרטיה ועל ישראל מבחוץ ומבפנים. בסופו של דבר צריך אחדות בחברה הישראלית, לדבר אחד עם השני ולא לריב ולשסות בשביל להרוויח נקודות בפוליטיקה".
אתה אדם טוב מדי בשביל הפוליטיקה? "אני תופס את זה כמחמאה. אני גאה להיות מישהו כזה. אפשר להיות בפוליטיקה ולהיות אדם ישר'". גנץ הוסיף בהמשך כי "נתניהו תכנן מהרגע הראשון לחסל אותי פוליטית ולפגוע בתדמית שלי. אני מתכוון להמשיך להיאבק, לא ויתרתי על החלום להיות ראש הממשלה. אני מתכוון להצליח בבחירות ולהיות חלק מהקואליציה הבאה".
מה עם פרשת המימד החמישי? "שום דבר. עשינו פרויקט אחד עם המשטרה וקיבלנו ארבעה מיליון שקלים, לא 50. אני לא חשוד בשום דבר. מישהו מנסה להפיק את זה".
על פרשת הפריצה לטלפון שלו: "אני לא סחיט, לא ניסו לסחוט אותי ולא יצליחו. אני משוכנע שהאיראנים יותר מודאג ממני מאשר ההיפך. מה שאני עושה לאיראנים מדאיג אותם יותר ממה שהם יעשו לי. אני לא סחיט ולא בטוח, מנפחים סיפור קטן לסיפור גדול".
6 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
"עשה דרך ארוכה ויכול להיות ראש הממשלה". לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תיתן חיסונים לחמאס? "תושבי עזה צריכים לפתור את העניין שלהם. הם צריכים לקבל חיסונים לא על חשבון ישראלים. יש מדינות שרוצות לתרום להם חיסונים, אלה לא החיסונים שלנו. האינטרסים שלנו ברצועה הם שקט, יציבות והחזרת הבנים הביתה".
מה עם גופתו של אלי כהן? "אלי כהן היה לוחם ישראל שנשלח על-ידי המדינה ונתלה בדמשק. אני לא נכנס לדברים שמתרחשים ב אפיקים מבצעיים, אבל מקווה שהגופה שלו ושל אחרים ישובו הביתה".
לפיד מתאים לראשות הממשלה? "אם יהיו לו 61 מנדטים הוא יקבל את התמיכה שלו. הוא עשה דרך ארוכה והוא יכול להיות ראש הממשלה. למרות זאת אני חושב שאני הייתי צריך להוביל ואילולא המגפה היינו נמצאים במקום אחר. לפיד ויעלון פירקו את כחול לבן ואני עסוק בלשקם אותה מחדש".
מה קרה מאחורי הקלעים? לפיד טען שרימית אותו. "לא רימיתי אף אחד. אני לא אקח שיחות שהיו בארבע עיניים ואציג אותן בחוץ. רציתי ללכת לאחדות לנוכח המצב, ולפיד העדיף את המאבק בנתניהו".
כיצד תמנע את בריחת המוחות מישראל? "נקודה מאוד חשובה. יש לנו אנשים פנטסטיים, הון אנושי נהדר ומערכת השכלה טובה. אנחנו צריכים לפתח תשתיות ולתעדף חברות שעוסקות בתחומים האלה כדי שהם יוכלו להיכנס לכאן. זה בסדר שצעירים יוצאים לתקופה מוגבלת, אבל נטישה קבועה ומתמשכת היא בעייתית".
6 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"נוכל להגיע להסכמות". סער
(צילום: קובי קואנקס)
אתה מאמין באלוהים? "מורכב מאוד. אני מאמין, לא דתי, לא שומר יהדות כהלכתה, אבל מקפיד על מסורת ישראל. מדי שישי יש קידוש בארוחה, אני עובר על פרשת השבוע ובשבת אני עוסק אך ורק בנושאים מבצעיים".
למה כל כך קשה למכור את המוצר שהוא בני גנץ? "זה נורא פשוט - כחול לבן עברה תאונה פוליטית. גוף המכונית נפגע קשה, אבל היסודות בסדר. אנחנו מחליפים חלקים ומתקדמים, נצמח מזה ויהיה בסדר".
מה אתה אומר על כך שיש קשישים בחרפת רעב? "חמור מאוד ולא מוסרי שהמדינה תרשה רעב ללחם. אנחנו צריכים להיות חברה מתקדמת ומצטיינת, אבל לא להזניח את האוכלוסיות החלשות. אני משוחח עם השרים הנכונים להבטיח שקצבת הזקנה של האנשים והפנסיה שלהם לא נשחקת כי נוח למישהו לקצץ בקצבאות של מיליונים. אגב, כשהיינו בהרצליה וצה"ל חילק חבילות מזון, הייתי גאה מאוד. אסור לנו בשום אופן לא לחזק את מי שחלש".
תוותר על תואר ראש הממשלה החליפי לאחר הבחירות? "התואר הזה לא נועד בשבילי, אלא בשביל נתניהו. אני שר הביטחון ולא צריך הגדרה אחרת. הבעיה הייתה של נתניהו, כי אם היינו מקיימים את ההסכמים הוא היה נשאר בנובמבר בלי שום תואר (לא יכל להיות שר בגלל כתבי האישום, א"ש)".
6 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
"מקביל לפוסט-ציונות". הורוביץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
האם תתמוך בגדעון סער? "אם סער יראה שהוא יכול להקים ממשלה, יגיע איתי להסכמות וישמור על מערכת המשפט, נוכל להגיע להסכמות".
מה דעתך על הדברים של הורוביץ על החקירה בהאג? "דברים חמורים, זה מקביל לפוסט-ציונות. הייתי רמטכ"ל ואני יודע איך צה"ל פעל בצוק איתן ומאז. כולנו שולחים את ילדינו לשרת בצה"ל, זה צבא העם שלנו. יש לנו חובה מוסרית כפולה להגן על אזרחי ישראל ולמנוע פגיעה בלא מעורבים. אבל מה לעשות שהאויב נמצא במקומות עירוניים? אנחנו הרי לא נכנסים למלחמות מיותרות". עם זאת, גנץ אמר שלא יחרים את הורוביץ: "אני נזהר בנושא החרמות, שכן יש מקום לחילוקי דעות ולוויכוח עמוק כל עוד לא מדובר בקיצונים ביותר כמו בל"ד או בן גביר".
ארה"ב צריכה לחזור להסכם הגרעין? "אסור לחזור להסכם הקודם, שהיו בו חורים כמו גבינה שוויצרית. צריך להגיע להסכם אחר מול איראן, שגורמת לאי יציבות במזרח התיכון. האייתוללות צריכים להבין שלא צריך להתעסק עם ישראל. יש לנו קשר טוב עם ארה"ב ועם מדינות נוספות ונמשיך לעבוד על זה".
מלבד גנץ, גם יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער התארחו באולפן ynet בימים האחרונים והשיבו לשאלות הגולשים. בימים הקרובים יגיעו לאולפן גם ראשי המפלגות האחרות כדי להשיב על שאלות.