שגרירות ישראל באבו דאבי נפתחה אמש (שבת) באופן רשמי עם הגעת הממונה על הנציגות, הדיפלומט הישראלי איתן נאה. השגרירות במדינת איחוד האמירויות תקדם את מכלול היחסים בין המדינות בכל המישורים ותרחיב את הקשרים עם הממשל האמירתי, גופים כלכליים והסקטור הפרטי, גורמי אקדמיה, תקשורת ועוד. צפו בריאיון ראשון עם נאה, במעלה הידיעה.
נאה נחת בדובאי ומשם הגיע היישר לאבו דאבי. בסמוך להגעתו ממשלת איחוד האמירויות אישרה היום החלטה לפתוח נציגות דיפלומטית בתל אביב. עד מציאת מבנה הקבע, השגרירות הישראלית תפעל ממשרדים זמניים, שיחנכו בימים הקרובים. זהו צעד נוסף ביישום הסכם השלום בין ישראל לבין האמירויות, שנחתם בוושינגטון ב-15 לספטמבר ולשורת ההסכמים, שנחתמו מאז.
4 צפייה בגלריה
הריסת מגדלי מינה פלאזה באבו דאבי
הריסת מגדלי מינה פלאזה באבו דאבי
נפתחה השגרירות הישראלית באבו דאבי
(צילום: רויטרס)
"אני מאחל הצלחה לאיתן נאה ולכל צוות השגרירות בצעדיהם הראשונים, שהם פוסעים בשמה של מדינת ישראל באבו דאבי", אמר שר החוץ גבי אשכנזי. "משרד החוץ ממשיך להוביל את יישום הסכמי השלום והנורמליזציה במפרץ ולקדם את מעמדה הבינלאומי של ישראל. פתיחת הנציגות תאפשר הרחבת הקשרים הבילטרליים בין ישראל לאמירויות ליישום מרבי ומהיר של הפוטנציאל הטמון ביחסים אלו".
אשכנזי בירך גם על החלטת ממשלת האמירויות מהיום לפתוח שגרירות בישראל: "מדובר בהחלטה חשובה שתביא לקידום הקשרים החמים בין המדינות ובין העמים. אנחנו מצפים לקבל את נציגי האמירויות בארץ בהקדם". בימים הקרובים צפויים להיפתח משרד הקישור הישראלי ברבאט והקונסוליה הכללית של ישראל בדובאי. זאת בנוסף לשגרירות ישראל במנאמה, בחריין, שכבר פועלת מזה מספר שבועות.
נאה נחת בדובאי והתקבל על ידי ראש הטקס של איחוד האמירויות. אף שהוא ואשתו התחסנו נגד קורונה בשתי מנות ומחזיקים בדרכון ירוק, באמירויות התעקשו לפי הנהלים שלהם לעשות להם בדיקות קורונה.
- הם לא סומכים על תעודת החיסון הישראלית? "הם סומכים בעיקר על עצמם ועשו את הבדיקה. זה הנוהל כאן ואנחנו נענים לו".
- מתי תיפתח הנציגות הישראלית רשמית באבו דאבי? "תוך מספר ימים. אנו מקווים שיהיה טקס שבו ישתתפו שרי החוץ אשכנזי באופן מקוון ושר החוץ של איחוד האמירויות שיגיע פיזית".
מרגע שנאה הגיע, השגרירות הישראלית נפתחה. המשרדים הזמניים יהיו בבניין משרדים באבו דאבי, לשם הם ייכנסו תוך כמה ימים ויתקעו מזוזה. בינתיים נאה עובד מחדרו במלון. הוא הגיע לכאן עם אשתו, קצין מנהלה וצוות שיקים את השגרירות. בזמן הקרוב יגיע שאר הצוות.
4 צפייה בגלריה
שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד ושר החוץ גבי אשכנזי
שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד ושר החוץ גבי אשכנזי
שר החוץ של האמירתי עבדאללה בן זאיד ושר החוץ גבי אשכנזי - שבירך את נאה
(צילום: AFP, רויטרס)
- איך התחושה להיות השגריר הראשון של ישראל במפרץ הפרסי? "היו לי הרבה 'פעמים ראשונות' בקריירה אבל זאת הפעם הראשונה הכי מרגשת, אחד משיאי הקריירה שלי. ההתרגשות התחילה עוד לפני שהגענו, גם לטוס לכאן עם אל על זה דבר מרגש. הדבר היפה שהיה כשנחתנו - שמתי לב שהמטוס נקרא קריית ביאליק. זאת העיר שבה נולדתי".
בתפקידו הקודם היה איתן נאה שגריר ישראל בטורקיה. בדיוק לפני שנתיים ושמונה חודשים, ב-18 במאי 2018, הוא גורש בבושת פנים על ידי הנשיא ארדואן. בנמל התעופה באיסטנבול אף הוזמנו צלמים כדי לראות כיצד הוא עובר בדיקה ביטחונית משפילה.
4 צפייה בגלריה
ארכיון 2016 שגריר ישראל טורקיה איתן נאה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארודואן
ארכיון 2016 שגריר ישראל טורקיה איתן נאה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארודואן
נאה בעת שהיה השגריר בטורקיה - וסולק בידי ארדואן
(צילום: AP)
אתה מזהה סמליות בכך שהשגריר שגורש מטורקיה יהיה ראש הנציגות הישראלית הראשון באבו דאבי? "אני מזהה סמליות, כן. הייתי שגריר בטורקיה וכרגע אני מגיע לאבו דאבי בעקבות הסכמי השלום. אני מניח שקורות חיי ומה שעשיתי בעבר היו לנגד עיניו. הניסיון שלי כשגריר באזרבייג'ן, ציר בלונדון ושגריר בטורקיה. זה הסתיים בטורקיה כמו שהסתיים, זו הייתה החלטה טורקית ואחרי שנתיים ושמונה חודשים אני נמצא באמירויות. אני במשימה מרגשת, היסטורית, אם אפשר להשתמש במילים כאלה לפתוח את השגרירות הישראלית".
- אתה תהיה גם השגריר הראשון? "אני לא יודע, כרגע לא מונו שגרירים. אני מוניתי כממלא מקום שגריר, ראש נציגות".
- מהן הציפיות שלך מהיחסים? "כשישבתי עם שר החוץ גבי אשכנזי ביקשתי ממנו לקחת איתי מסר אחד לאמירויות. הוא אמר לי דבר פשוט: 'באנו לבנות יחסים לטווח ארוך וזו המשימה. לבנות יחסים לטווח ארוך בכל התחומים, בכל המישורים. אנחנו מייצגים כאן את משרד החוץ וכל משרדי הממשלה והעם בישראל'. אז הגעתי עם מסר של שלום, נורמליזציה מלאה, פיתוח וביסוס של יחסים לטווח ארוך. אין גבול למה שישראל ואיחוד האמירויות יוכלו לעשות יחד".

- איך משפיעה סגירת השמיים מאיחוד האמירויות על היחסים בין המדינות? "אני לא חושב שיש השפעה, גם אבו דאבי סגורה לטיסות. יש פה הבנה ושמירה קפדנית על בריאות הציבור, הוראות קפדניות לגבי עטיית מסכות, כך שעד כמה שאני יודע זה מתקבל בהבנה. כשנחתנו גם אנחנו נבדקנו ביסודיות ואנחנו ממתנים לתוצאות, אף שנדבקנו בארץ ואנחנו מחוסנים. כולם נלחמים באותה מגפה שמתפשטת, גם כאן ובמקומות אחרים בעולם".
נאה סיפר כי קצב הבדיקות באמירויות "מאוד גבוה", וגם מתן החיסונים מתקדם.
- מהו פוטנציאל היחסים? "סימנים ראשונים מראים שיש פה מאמץ של שתי הממשלות לבחון את כל תחומי שיתוף הפעולה האפשריים. זה מגיע מהתחומים הכי בסיסיים של חקלאות, ביטחון, מזון ומים. שיתופי הפעולה מגוונים. במטוס ראיתי משלחת ישראלית שהגיע ללמוד מהניסיון שלהם בתחום הבנייה. יש פה פוטנציאל לשיתוף פעולה בכל תחום שאנו מעלים על הדעת - חלל, תרבות ועוד. גם ביטחון".
- האם חילופי הממשל בארה"ב ישפיעו על היחסים לרעה? "אני לא נביא. באנו עם משימה ברורה, גם האמירתים. אנחנו רואים את המשך המאמץ של שני הצדדים לפתח את היחסים ולפתח שיתופי פעולה בכל התחומים. המטוס היה כמעט מלא באנשי עסקים. אפשר לראות תנועה ורצון מצד שתי המדינות להמשיך ולפתח את היחסים".
נאה התייחס לדיווחים אודות התנהגויות מסוימות של ישראלים בעת שנפשו באמירויות, ואמר: "גם אנחנו כמשרד החוץ וגם אני כנציג רשמי קורא לכולם לנהוג לפי כללי המקום. אני חושב שאם נעשה כך זה רק יביא רק כבוד. אנחנו מצרים על כל מי שמתנהג באופן בלתי הולם, כדאי לשמור על הכללים - הם נאכפים פה בנוקשות וקפדנות, כך שאנחנו קוראים לכל הישראלים לשמור עליהם. וגם קוראים להם לבוא ולבלות וליהנות, זו מדינה פתוחה לתיירים".