3 צפייה בגלריה
בית ספר גן ילדים סגר קורונה
בית ספר גן ילדים סגר קורונה
מערכת החינוך לקראת סגר שלישי, למעט החינוך המיוחד
(צילום: AP, שחר גולדשטיין, מוטי קמחי )
כיתות החינוך המיוחד הוחרגו וימשיכו לפעול גם במהלך הסגר השלישי שייכנס לתוקף מחר בחצות, אך תחושות המורים המלמדים במסגרות הללו מעורבות. "אני מאוד רוצה להמשיך ללמד את התלמידים שלי בכיתה ולא בזום, אבל אני רוצה להרגיש בטוחה", סיפרה הערב (רביעי) מורה המלמדת בכיתות אתגר ומב"ר לילדים עם אתגרים הלומדים במסלול מיוחד לבגרויות.
"אני מגיעה בכל בוקר לבית הספר בחשש שאדבק בקורונה, ואז חלילה אדביק את המשפחה שלי", היא המשיכה, "אבסורד שמחייבים אותנו ללמד גם בסגר - אבל לא מאפשרים לנו להתחסן". כמו מורים רבים לפניה, גם היא סיפרה על הקושי בשמירה על ההנחיות במוסדות הלימוד. "בלתי אפשרי להקפיד על הריחוק ובאמת להגן מפני הידבקויות. תלמידי תיכון מתקהלים, מתחבקים, קשה לשלוט על מסכה שנופלת ויש מצבים שמחייבים קרבה", אמרה.
3 צפייה בגלריה
ליאת שפיר סיכה בן ג'ויה
ליאת שפיר סיכה בן ג'ויה
מימין: ליאת שפיר וסיכה בן ג'ויה. "דורשים להפסיק להיות שקופים"
ליאת שפיר, מורה לחינוך מיוחד מצפון הארץ, אמרה כי "צוותי החינוך המיוחד בחרו להיות מורים ומטפלים בתחום זה מתוך אהבה ומסירות, אך הם מבקשים לגן עליהם ולחסן אותם".
לדבריה, "החינוך המיוחד עובד כל הזמן, בכל שעת חירום, במלחמות, טילים או מגפה. אנחנו דואגים גם לתלמידים שלנו ופועלים תמיד יחד עם ההורים. עם זאת, אנחנו חשופים ואין לנו אפשרות להתמגן. התלמידים שלנו לא מסוגלים לשבת עם מסכה במשך שעות מרובות, אנחנו לא מחוסנים, לא שומרים על מרחק וגם אופי העבודה שלנו לא באמת מאפשר זאת".
שפיר ציינה כי בקרב צוותי ההוראה נמצאים גם אנשים במצבי סיכון - מורים, סייעות או בני משפחותיהם. "כולם מפחדים על החיים שלהם באופן ממשי. התחושות הן של פחד, תסכול וחרדות", אמרה.


סיכה, בת 62, עובדת כמרפאה בעיסוק בבית הספר עופר לילדים עם אוטיזם בתפקוד בינוני-נמוך. "לאורך כל משבר הקורונה צוותי החינוך המיוחד נכנסו תחת האלונקה", היא אמרה ל-ynet, "עבדנו לאורך כל הסגרים תוך סיכון שלנו ושל המשפחות שלנו. המפגש עם התלמידים לא מאפשר ריחוק, הטיפול הפרטני והקבוצתי נעשה בצמידות לתלמידים שאינם נדרשים לחבוש מסכה.
"אני נחשפת לכ-40 תלמידים בנוסף לעוד אנשי צוות, מורות וסייעות", היא המשיכה, "נדרשתי כבר פעמיים להיכנס לבידוד עקב חשיפה לתלמידים מאומתים, ואין לי ספק שללא מתן חיסון נמשיך להיות חשופים להידבקות ונצא לבידוד שוב ושוב".
סיכה ציינה עוד כי אף שהיא מבינה את חשש משפחות הילדים מסגירת מערכת החינוך המיוחד, החשיפה לנגיף מסכנת את התלמידים ואת בני משפחותיהם כאחד. "הדרישה שלנו היא להפסיק להיות שקופים, והיא נובעת מחשש אמיתי לבריאות שלנו ושל התלמידים", היא אמרה וחזרה על הקריאה לחסן את הצוותים.


בהיעדר חיסונים למורים - איומים סכסוך עבודה

החלטת הממשלה להחריג את מסגרות החינוך המיוחד ולאפשר להן לפעול בסגר - מבלי לחסן את צוותי ההוראה - מעוררת זעם בקרב צוותי החינוך. ראשי ארגוני המורים קראו למשרד הבריאות לחסן בהקדם את הצוותים, ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אף איימה אתמול כי תכריז על סכסוך עבודה ותשבית את בתי הספר מיום שלישי הבא אם הדבר לא יקרה.
בן דויד קראה לשרים "לקבל החלטה אמיצה ולהשבית את מערכת החינוך למשך עשרה ימים, ובמהלכם לחסן את צוותי ההוראה".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד. מאיימת בהשבתה אם מורים לא יחוסנו
(צילום: הדר יואביאן)
על רקע הדברים, פנה הערב יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל לשרי הבריאות והחינוך וליו"ר מרכז השלטון המקומי בדרישה לחסן את כל עובדי החינוך המיוחד ברשויות המקומיות. בר-טל כי כתב הין היתר כי "אסור להפקיר את עובדי החינוך המיוחד, ואם מבקשים שיעבדו בשעת חירום – יש לחסנם לאלתר". לקריאת המכתב המלא שנשלח לשרים לחצו כאן.

הנהגת ההורים הארצית: "די למשחק הציני בילדים עם מוגבלויות"

על רקע איומי ההשבתה, בהנהגת ההורים הארצית הבהירו: "החינוך המיוחד הוא צורך חיוני לכל דבר ועניין, ולא ניתן לשחק בו ואיתו כשעשוע, כשם שאיש לא יעלה על דעתו שצוותי הרפואה יחדלו מעבודתם לרגע מסיבות כאלה ואחרות וימנעו מהצלת חיים.
"המשחק הציני בילדים עם מוגבלויות צריך להפסק לאלתר, הם אינם מסוגלים להתמודד ללא המסגרת המוכרת והרגילה שלהם. סגירת מסגרות החינוך המיוחד עלולה להוביל לדיכאונות וחרדות עמוקים, לפגיעה עצמית ולפגיעה במשפחה הקרובה במקרים הקשים יותר".
בהנהגת ההורים אמרו כי הם לא יאפשרו את סגירת מסגרות החינוך המיוחד: "אנחנו פועלים בנושא מול כל הגורמים הרלוונטיים, אך מציעים לכל מי שהרעיון הנורא הזה עלה במוחו לחדול לאלתר ולנתב את מהלכיו וצעדיו הבאים לטובת חידוש הלימודים במערכת החינוך בארץ, ובמקביל להקדים את החיסונים לצוותי החינוך, תוך מתן קדימות בשלב זה לצוותי החינוך המיוחד.
"אך אין בכך כדי לעצור את המסגרות כעת או בשום שלב. הגיעה העת שאותם גורמים יפסיקו להיות חלק מהבעיה ויתחילו להיות חלק מהפתרון", מסרו.