7 צפייה בגלריה
נפגעים הגדולים ביותר ממשבר הקורונה - משפחות הנפטרים
נפגעים הגדולים ביותר ממשבר הקורונה - משפחות הנפטרים
משפחות הנפטרים זועמות על השרה גמליאל
(צילום: יאיר שגיא, חיים הורנשטיין, נחום סגל)
הסערה שעוררה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, שהפרה את הנחיות משרד הבריאות כששהתה בבית משפחתו של בעלה בזמן הסגר וביקרה בבית הכנסת ביום הכיפורים בניגוד לתקנות, פגעה ביתר שאת במשפחות שיקיריהן מתו מקורונה.
"זה כאילו שיש חוק שחל על כולם - חוץ מעל נבחרי הציבור", אמרה נתלי קימחי, שאיבדה את אביה חיים לנגיף. "במקרה של גמליאל ברור שהסכנה המיידית היא הפצת המחלה, אבל הסכנה הגדולה יותר היא שהיא מהווה דוגמה".

גמליאל, נזכיר, נדבקה בקורונה לאחר שהעבירה את יום הכיפורים עם משפחתו של בעלה בטבריה, למרות שהיא תושבת תל אביב, והתפללה בבית כנסת. ל-ynet נודע כי שמונה חולים מאומתים אותרו באותו בית הכנסת, רובם לא מתגוררים בטבריה.
7 צפייה בגלריה
בית הכנסת בו נדבקה השרה גילה גמליאל בקורונה
בית הכנסת בו נדבקה השרה גילה גמליאל בקורונה
(צילום: אביהו שפירא , אבי מועלם)
7 צפייה בגלריה
נתלי קימחי ואמה
נתלי קימחי ואמה
נתלי קימחי ואמה. "הסכנה היא שגמליאל מהווה דוגמה"
(צילום: יאיר שגיא )
"זה לא חדש שהציבור מאבד אמון ועייף מלהיות ממושמע, ולעשות דבר כזה זה ממש לקרוא למרד", הוסיפה נתלי. "אם אתם המחוקקים מבקשים מאיתנו הציבור משהו, אז המינימום הוא שתעמדו בו בעצמכם. כשאני נדבקתי, דאגתי ליידע את כל מי שבאתי איתו במגע. היו כאלה שאמרו לי 'עד שאני לא מקבל טלפון ממשרד הבריאות אני לא נכנס לבידוד'. אמירות מהסוג הזה נובעות מההתנהגות של המנהיגים".
שאול פרחי בן ה-73 היה בין הנפטרים הראשונים מקורונה בישראל. זוגתו, פיקי פלקסר-ברק, שחלתה גם היא והחלימה, נפרדה ממנו לצד מיטתו בבית החולים רמב"ם בחיפה זמן קצר לפני שהוא הלך לעולמו ברגע שהונצח בתמונה מרגשת. אתמול היא לא הסתירה את הכעס על השרה גמליאל.


7 צפייה בגלריה
שאול פרחי ז"ל. זוגתו על גמליאל: "פושעת, פיגוע חבלני"
שאול פרחי ז"ל. זוגתו על גמליאל: "פושעת, פיגוע חבלני"
שאול פרחי ז"ל. זוגתו על גמליאל: "פושעת, פיגוע חבלני"
7 צפייה בגלריה
ניב בנו של צביקה גרנות
ניב בנו של צביקה גרנות
ניב, בנו של צביקה גרנות ז"ל. "לפטר את גמליאל"
(צילום: נחום סגל )
"מה שהיא עשתה זו חוצפה, היא פשוט פושעת. זה פיגוע חבלני", היא הוסיפה, "פגיעה באנושות מתוך ידיעה ברורה שאתה יכול להדביק אנשים ואולי לגרום למותם בהמשך. מבחינתי זה רצח בכוונה תחילה. אתה יודע שאתה חולה, אתה יודע שאתה עלול להדביק, וחלק מהנדבקים עלול למות מהמחלה, וגם צעירים. מדובר כאן בשרה בממשלת ישראל, שצריכה לשמש דוגמה לציבור. אם היא לא יודעת מה המעשה שלה יכול לגרום, היא לא צריכה להיות שרה ולא לכהן בשום תפקיד ציבורי".
גם ניב גרנות מכפר-סבא, שאביו צביקה נפטר מקורונה, זעם אתמול וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את השרה גמליאל. "איבדתי את היקר לי מכל, את אבא שלי", הוא אמר. "אנחנו נמצאים במשבר, ושרים, חברי כנסת, ידוענים ומובילי דעת קהל רומסים ברגל גסה את ההנחיות וגורמים לציבור לזלזל בהן במקום לתת דוגמה אישית. אזרח שרואה את התנהגותה של גמליאל יעשה כמוה ויצפצף על ההנחיות".
7 צפייה בגלריה
אריה אבן שמת מקורונה
אריה אבן שמת מקורונה
אריה אבן ז"ל. "מעשה של גמליאל הוא פגיעה בכבוד המת"
7 צפייה בגלריה
חזקיה דמרי ונכדו
חזקיה דמרי ונכדו
חזקיה דמרי ז"ל ונכדו. "גרוע, מביש ומתסכל"
(צילום: חיים הורנשטיין )
נכדו של חזקיה דמרי, שנפטר בגיל 89 מקורונה באוגוסט הביע גם הוא את אכזבתו מנבחרי הציבור. דמרי, קשיש פעלתן, נדבק מהמטפל שלו, בעוד שיום קודם הוא עוד בילה עם הנינים שלו בבריכה. "כשאזרח פשוט 'מערבב' את המערכת זה עצוב, אבל אפשר להבין אותו איכשהו", אמר הנכד, אברהם נגר, "אבל כששרה בממשלה מעלה פוסט שאומר לאזרחים לא לצאת מהבית בסוכות, ובפועל נוסעת עשרות קילומטרים מהבית שלה, מבקרת בבית הכנסת ומעכבת את החקירה האפידמיולוגית, זה גרוע מאוד, מתסכל ומביש.
"יש לנו קרובי משפחה מבוגרים שרועדים מפחד על החיים שלהם, ואנחנו מצפים למנהיגות נחושה וחדורת מטרה, ובטח שאנחנו מצפים ששרה בממשלה לא תעשה דבר כזה. אתה רואה את זה ואומר לעצמך 'ריבונו של עולם, הקורונה פשוט לא מעניינת את ראש הממשלה ואת הממשלה'", הוסיף הנכד.
גם משפחתו של אריה אבן, הנפטר הראשון מקורונה בישראל, התקשתה לעבור בשתיקה על התנהגותה של השרה ושל נבחרי ציבור אחרים שהפרו את ההנחיות. "המעשה של גמליאל הוא פגיעה בכבוד המת", אומר חתנו של אבן, מיכאל כרמון. “זה עלבון לכל האנשים במדינה שאיבדו את יקיריהם, את פרנסתם, את הכיוון שלהם בחיים. המסר לציבור הוא 'תסתדרו לבד'. התחושה היא שלא אכפת להם מאלה שנפטרו, מהחולים ומאלה שימותו בעוד שבועיים”.