1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו פאטו בנסודה בית הדין הפלילי בהאג
בנימין נתניהו פאטו בנסודה בית הדין הפלילי בהאג
איך ישראל תשיב לבית הדין בהאג? נתניהו והתובעת בנסודה
(צילום: EPA, רויטרס, AP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום (רביעי) דיון רב-משתתפים שבו הייתה אמורה להתגבש ההחלטה הישראלית מול פניית בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ולהכריע אם בירושלים מוכנים לפתוח בחקירה עצמית על אירועי צוק איתן והבנייה בהתנחלויות. הישיבה שנמשכה כשעתיים הסתיימה ללא החלטה - והיא תתקבל כנראה רק מחר.

החקירה בהאג - כתבות נוספות

הגורמים שהשתתפו בדיון, בהם שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, שר החינוך יואב גלנט, שר האנרגיה יובל שטייניץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי, היועמ"ש אביחי מנדלבליט ובכירים במל"ל ובפרקליטות הצבאית, עסקו בשאלה כיצד להשיב לפניית בית הדין על ביצוע חקירות עצמאיות בנוגע לפשעי מלחמה לכאורה שנעשו במבצע צוק איתן, וסביב הבנייה בהתנחלויות.
ההחלטה בדיון זה לא התקבלה משום שהשרים טענו שברצונם לחשוב עוד בנושא, ולהכריע בו כאמור מחר.

ישראל אמורה להשיב לפנייה של בית הדין עד 9 באפריל בחצות - במלאת 30 יום לקבלת האיגרת של התובעת הראשית, פאטו בנסודה. אם ישראל תחליט שלא להגיב לפנייה, היא מסתכנת בפתיחת מהלכי חקירה מידיים, כולל צווי מעצר. מנגד, בכירים בצה"ל הזהירו מפני התקדים של שיתוף פעולה עם בית הדין - שמשמעותו הכרה בסמכויות של התובעת בנסודה לחקור את ישראל, דבר שבירושלים מתנגדים לו בתוקף וטוענים שהיא נעדרת כל סמכות.
אם ישראל תודיע שהיא מבקשת לחקור את עצמה - התובעת צפויה להיענות לבקשה - מה שיעביר את הכדור למגרשה. ואולם, ההתלבטות בנושא גדולה: אם יודיעו על חקירה עצמית, המשמעות תהיה הכרה בסמכותו של בית הדין בהאג, וכך ישראל תהיה מחויבת למסור לו דין וחשבון בכל חצי שנה ולדווח על מצב החקירה.
עם זאת, קיימת אפשרות שלישית שלפיה ישראל יכולה לבקש דחייה טכנית במתן התשובה, בשל המצב הפוליטי והעיסוק במגעים להרכבת הממשלה. למרות שעדיף היה שפנייה שכזאת הייתה נשלחת לפני הבחירות, גם כעת גורמים מעורים בעבודת בית הדין רמזו לישראל שאם תבקש דחייה כזו - התובעת עשויה להיענות לה. בבקשת הדחייה הטכנית למתן התשובה אין משום הכרה בסמכות בית הדין.
הדיון בישראל נערך גם על רקע ההחלטה האמריקנית להסיר את הסנקציות מבית הדין בהאג. הצעד האמריקני ננקט בניגוד להמלצה הישראלית להשארת הסנקציות - לפחות עד למועד עזיבתה של בנסודה בחודש יוני.