התבטאות שנויה במחלוקת של שר הבריאות יולי אדלשטיין היום (ב') באולפן ynet הצליחה להכעיס מסעדנים רבים. אדלשטיין טען שהמסעדות עובדות לא רע במתכונת של משלוחים וטייק אוויי, והמסעדנים טוענים שמדובר באמירות מנותקות מהמציאות.
4 צפייה בגלריה
מסעדות במשבר כלכלי בצל נגיף הקורונה בישראל
מסעדות במשבר כלכלי בצל נגיף הקורונה בישראל
המסעדות עדיין סגורות
(צילום: ניצן דרור)
מאז הסגר השני ענף המסעדות עובד במתכונת מצומצמת ונאבק כדי לשרוד. הבוקר התייחס שר הבריאות אדלשטיין לנושא ואמר בריאיון לאולפן ynet: "המסעדות עובדות לא רע גם עם משלוחים וגם עם טייק אוויי", והוסיף כי מי שמתגעגע לישיבה במסעדה יצטרך להמשיך להתגעגע.
"זה ממש עצוב שלשר בישראל אין מושג מה עוברים המסעדנים", אמרה לילך ספיר, ראש מטה המאבק של איגוד המסעדות והבעלים של כמה מסעדות. "הפעילות של הטייק אוואיי לא מכסה את ההוצאות התפעוליות. כל מי שפותח את המסעדה עושה את זה כדי להרגיש שיש לו למה לקום בבוקר, אין לזה קשר לרווחים ואפילו לא מתקרב לשם".
4 צפייה בגלריה
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
אדלשטיין: "המסעדות עובדות לא רע"
(צילום: גיל נחושתן)
4 צפייה בגלריה
מסעדת המטבח של רמה
מסעדת המטבח של רמה
רמה בן צבי והמסעדה הסגורה
( צילום: יעל אילן)
לטענתה, "המסעדנים ורבבות האנשים שעובדים בתחום מדממים למוות. הממשלה משקרת לנו בצורה אין סופית. אנחנו לא מטומטמים, אנחנו יודעים שאין להן כוונה לפתוח אותנו. אנחנו מעריכים שלפחות עד מרץ לא יאפשרו לנו לפתוח, אבל הממשלה לא אומרת לנו את זה וגורמת לנו לחשוב שעוד רגע יהיה התור שלנו".
היא הוסיפה כי המצב הנוכחי לוקה בחוסר היגיון. "הסיטואציה שלנו מקוממת כי התחלואה בישיבה בחוץ נקבעת לפי הבעלות על הכיסא. אם אנשים יושבים על ספסל בחוץ הנגיף לא מדבק, אבל אם זה על הכיסאות שלנו אז כן. זה לא הגיוני, אין פה שום עניין של מניעת תחלואה אלא חוקים שנקבעים על ידי אנשים מנותקים, והאמירה של אדלשטיין מוכיחה עד כמה".
גם רמה בן צבי, בעלת המסעדה "המטבח של רמה" בנטף שבהרי ירושלים, תקפה את דבריו של אדלשטיין. "זו אמירה מנותקת לחלוטין מהמציאות. מקומם שאיש בעמדה כזו בכירה מנותק כל כך מהאנשים שהוא אמור להיות אחראי להם והיא פשוט לא נכונה, כי המסעדות שעובדות ברובן עובדות רע או רע מאוד. אנחנו בהפסדים".
4 צפייה בגלריה
לילך ספיר, ראש מטה המאבק של איגוד המסעדות והבעלים של פיקוק, מיניבר ושחקי שחקי
לילך ספיר, ראש מטה המאבק של איגוד המסעדות והבעלים של פיקוק, מיניבר ושחקי שחקי
ספיר. "עצוב שלשר בישראל אין מושג מה עוברים המסעדנים"
(צילום: אנטולי קריניצקי)
"אני מציעה לשר הבריאות לעשות סיור ב-20 מסעדות ולדבר ישירות עם הבעלים", הוסיפה בן צבי. "שיראה את התנועות ואת הקופות ויבחן בעצמו את האפשרות להושיב אנשים במרחקים של מצב קורונה".
אלעד דור, הבעלים של מסעדת "שישקו" בתל אביב, תקף גם הוא את אדלשטיין. "זה עצוב להבין שהבן אדם מנותק. הוא נמצא בהרצליה פיתוח ומנותק ממה שקורה בשטח. איזה עובדים יופי? זו בדיחה. אם אני עובד כל כך טוב למה יש לי עובד אחד? כל ענף המסעדות בצהריים מת. שיבוא לשטח ויראה מה קורה".
"לא הגיוני שבחנות יכולים להיות 20 איש ובחצר שלי, שהיא בגודל 400 מטר, לא יכולים. צריך שהחקיקה תהיה מידתית", הוסיף דור. "אנחנו שק החבטות של הממשלה הזו. אני רוצה לראות אותו גיבור על סקטורים חזקים במשק, לנו אין מי שיילחם עלינו. אנחנו משלמים את המחיר ולא רואים את הסוף".
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, התייחס גם הוא לדברי אדלשטיין: "שר הבריאות הוא תמונת מראה של ממשלה שהתנתקה לחלוטין מהציבור. תעשיית המסעדות מדממת למוות על מזבח הפוליטיקה שלהם. המחשבה שאנחנו יכולים לפתוח ולסגור את העסקים שלנו בלחיצת כפתור לא עומדת במבחן המציאות".