הסיפור הגדול בשעות האחרונות איננו הטלת המנדט על לפיד, למרות החגיגיות של האירוע מבחינת הגוש נגד נתניהו. הסיפור הוא סיעת ימינה, ומה שנראה כסדקים ביכולתו של נפתלי בנט להפוך לראש ממשלה. בנט נתן הצהרה קצרה שהייתה מנותקת משתי עובדות חשובות. הראשונה היא שהוא לא קיבל את המנדט, למרות ניסיונותיו. זה לא משמעותי עד כדי כך. השנייה והמשמעותית היא השאלה המנקרת לגבי סיעת ימינה. התמונה האידיאלית הייתה צריכה להיות של בנט, מוקף בכל חברי הסיעה כאשר הוא נותן, למעשה, גט כריתות לנתניהו. זה לא קרה.
לפיד לא יכול להקים שום ממשלה ללא בנט; לגדעון סער אין כל כוונה לשבת בממשלה של 61 מנדטים המבוססות על סיעות רע"מ והרשימה המשותפת. הקריאות האידיאליסטיות בשמאל להקים ממשלה כזו פשוט מתעלמות מהצהרות חד משמעיות של סער, גם היום.
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
נפתלי בנט, היום
(צילום: יונתן זינדל)
בנט היה ונותר איש המפתח. הוא תמרן יפה ובתחכום לאן שרצה: מצב בו אם נתניהו לא מצליח להקים, הוא יכול להמליך את עצמו. לאורך כל הדרך הבטיח בנט למי שנשא ונתן עמו כי הוא משוכנע שחברי הסיעה אתו – כולם, כולל איילת שקד. אך המכתב ששיגר הבוקר ח"כ עמיחי שיקלי, שבנט גאל מאלמוניות גמורה ושריין לו מקום בכנסת, הוכיח שהחישובים היו שגויים.
מבלי לומר מפורשות שיצביע נגד הממשלה, נרמז כי הח"כ לא יצביע בעדה. המכתב לא תוארך, ופרסומו תוזמן לשעה בה בנט אמור להגיע לבית הנשיא. אם שיקלי היה בקי בפוליטיקה, ניתן היה להניח שניסה להשפיל את בנט. כיוון שמדובר בח"כ טרי, אפשר לתהות אם גורם אחר ניצל אותו.

פחות אגרוף - יותר פליק פלאק באוויר

המכתב בא יומיים אחרי ששיקלי התחייב פומבית ללכת אחרי בנט "כמו אגרוף" לממשלת ימין – ואם זו לא תקום, לממשלת אחדות. כרגע זה פחות אגרוף ויותר פליק פלאק באוויר. אולי הוא רוצה לומר שזו התנגדותו ויקבל על עצמו את מרות יו"ר המפלגה, אך עד עכשיו לא הבהיר זאת. הטיעונים של שיקלי על הפרת הבטחות המפלגה ראויים בהחלט. זה דבר שיש לברך עליו. אך בנט גם הבטיח שלא יהיו עוד בחירות, והבהיר לחברי הסיעה כולם שייתכן שלא ילך עם נתניהו.
בנט עשוי למצוא עצמו במצב בלתי אפשרי. מחד, הליכוד לא המליץ עליו כי סירב להתחייב לנסות להקים ממשלת ימין. מאידך, שיקלי ואולי אחרים בסיעה, לא יילכו לממשלת לפיד-בנט-סער.
המנדט עבר ללפיד, והליכוד ונתניהו מריחים דם במים, ולכן מתדרכים שבנט "מתעתע" בימין ובשמאל, ומנסים להציגו כמי שאיבד שליטה באירוע. התדרוך משמעותי: בנט אמור להיות, גם לפי לפיד, ראש הממשלה הבא, אך לא ברור שהוא יכול לספק את הסחורה שעל בסיסה ניהל מו"מ במשך שבועות עם כולם. אם בנט היה יודע שזה המצב, הוא מלכתחילה היה סוגר עם נתניהו.
יו"ר ימינה פגיע: מצד אחד לא מחזיק במנדט ומואשם ע"י חסידי נתניהו שסיכל את הממשלה (לא נכון; ממשלת ימין לא קמה כי סמוטריץ' מסרב לשבת עם רע"מ). מצד שני, לא ברור אם יש לו יכולת להקים ממשלה חלופית. הצהרתו ניסתה להתעלם מעדר הפילים השועט בחדר, ולהציג חזות של ראש ממשלה. הטקסט מעורר השראה, אבל פוליטיקה היא משחק של כוח.
הצהרתו של בנט ניסתה להתעלם מעדר הפילים השועט בחדר, ולהציג חזות של ראש ממשלה. הטקסט מעורר השראה, אבל פוליטיקה היא משחק של כוח
אם בנט לא יסדר את ביתו שלו ויוודא שהסיעה אתו ובפרט שקד, ממשלת לפיד-בנט לא תקום, והבחירות קרובות מתמיד. אם ידכא את המרד, ממשלה יכולה להיות מושבעת בשבוע הבא.