בארה"ב ממשיכים הבוקר (שבת) לעסוק בהרחבה בירי ההמוני הנוסף שפקד את המדינה, הפעם באינדיאנפוליס, בירתה של אינדיאנה. ביום חמישי בלילה, לפנות בוקר לפי שעון ישראל, עובד לשעבר במתחם פדקס בעיר פתח באש לעבר העובדים בזמן מנוחתם, רצח שמונה בני אדם – ואז שם קץ לחייו. לפי רשת CNN מדובר באירוע הירי ההמוני ה-45 במספר מאז 16 במרץ, אז רוצח אחר יצא למסע הרג בין מכוני עיסוי באטלנטה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, EPA)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב: שמונה הרוגים בתקרית ירי במתחם של פדקס באינדיאנפוליס
ארה"ב: שמונה הרוגים בתקרית ירי במתחם של פדקס באינדיאנפוליס
כוחות הביטחון בזירה
(צילום: AFP)

הרשויות המקומיות חשפו הלילה את זהותו של הרוצח מאינדיאנפוליס, ברנדון סקוט הול בן ה-19, שעבד במתחם של חברת השילוח הבינלאומית עד לשנה שעברה. אחד מהעובדים אמר לרשת NBC כי הול היה "עובד מוכר מאוד". סגן מפקד המשטרה המקומית, קרייג מקרתי, אמר כי הול נמצא מת בזירה, ככל הנראה מירי שביצע בעצמו עוד לפני שהכוחות שהוזעקו לזירת הירי הספיקו להתעמת עמו.
הול היה מוכר לרשויות. ב-FBI מסרו כי במרץ אשתקד אמו הזהירה אותן ואמרה שהוא עלול לבצע "התאבדות בעזרת שוטר" – כלומר לבצע פשע כלשהו שיאלץ את כוחות הביטחון להורגו. בבולשת האמריקנית ציינו כי בעקבות הפנייה של האם, הול הועבר אז באופן "מיידי" לבדיקה במתחם לבריאות הנפש על ידי משטרת אינדיאנפוליס ובחיפוש בביתו נתפס רובה ציד. באפריל אשתקד הוא תוחקר על ידי ה-FBI אך במסגרת הבדיקה שנערכה אז, כך נמסר, לא נמצאו ראיות לכך שהול מחזיק באידיאולוגיה גזענית-קיצונית כלשהי, או שביצע עבירה פלילית, ובשל כך הוא שוחרר.
ב-FBI הדגישו את העובדה שרובה הציד שנתפס בביתו של הול בשנה שעברה לא הוחזר לו לאחר שחרורו אז, אולם בפשיטה שביצעו אתמול כוחות הביטחון בביתו נתפס רובה נוסף, יחד עם מכשירים אלקטרוניים שונים. הרשויות מעריכות כי את הטבח ביצע הול גם כן בעזרת רובה, אם כי לא נמסר מאיזה סוג בדיוק.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב: שמונה הרוגים בתקרית ירי במתחם של פדקס באינדיאנפוליס
ארה"ב: שמונה הרוגים בתקרית ירי במתחם של פדקס באינדיאנפוליס
(צילום: gettyimages)
למסע ההרג יצא הול בסביבות השעה 23:00 לפי השעון המקומי, שעה שבמהלכה עובדים רבים במתחם של פדקס היו במנוחה או בחילופי משמרות. סביר להניח שהול ידע זאת, כיוון שעבד במקום בעבר. במסיבת עיתונאים שקיים הלילה ציין סגן מפקד המשטרה כי הול הגיע לחניון ברכבו, ו"די מהר" החל לפתוח באש אקראית לעבר אלו ששהו שם, כשחלקם לפי הדיווחים נחו או סעדו בתוך מכוניותיהם.
בהמשך נכנס הרוצח לתוך המבנה, והמשיך שם במסע ההרג. ארבעה מהקורבנות נרצחו בחניון, וארבעה בתוך המבנה. לפי מקרתי, הירי נמשך "דקות ספורות" בלבד. "לא ידוע על עימות שהיה בינו לבין מישהו שהיה שם, אפילו לא ויכוח", ציין.
אחד העובדים במתחם שקרוב לנמל התעופה של אינדיאנפוליס העיד כי ראה גבר חמוש אחרי ששמע כמה יריות. "ראיתי אדם עם תת-מקלע כלשהו, רובה אוטומטי, והוא ירה בשטח פתוח", סיפר העובד, ג'רמיה מילר. אדם אחר סיפר כי אחייניתו ישבה במושב הנהג במכוניתה כשהיורה התפרץ למתחם, והיא נפצעה. "היא נורתה בזרוע השמאלית", אמר פרמינדר סינג'. "היא בסדר, היא בבית החולים עכשיו". הוא הוסיף כי אחייניתו לא הכירה את המתנקש.
כמאל ג'וואנדהה, שהוריו עובדים במתחם כממיינים, סיפר ל"ניו יורק טיימס" שאמו התחבאה ברגעי הבהלה בשירותים. לאחר שהירי הסתיים, הוריו ראו את אחד הקורבנות מוטל מת על הרצפה. "היא שרויה בעצב עמוק", אמר ג'וואנדהה על אמו. "היא לא יכולה להפסיק לרעוד, היא לא יכולה להאמין שדבר כזה התרחש פה".
במהלך הלילה פרסמו הרשויות את שמותיהם של שמונת הקורבנות, על רקע ביקורת שנמתחה עליהן מצד בני המשפחות על העיכוב הרב שבזיהוי הנספים. בני המשפחות המתינו במלון סמוך כדי לקבל מידע על אודות מצב יקיריהם, וחלקם סיפרו כי העובדים בחברת השילוח לא הורשו להחזיק טלפונים ניידים בזמן משמרותיהם במתחם – דבר שהקשה על יצירת קשר עמם.
אלו שמות ההרוגים, לפי סדר גילם: סמאריה בלקוול, בת 19; קרלי סמית', בת 19; מת'יו אלכסנדר, בן 32; אמרג'יט סקהון, בן 48; ג'סווינדר קאור, בן 64; אמרג'יט ג'והל, בן 66; ג'סווינדר סינג', בן 68; וג'ון וויזרט, בן 74.
8 צפייה בגלריה
 חברי הקהילה הסיקית באינדיאנפוליס. ארבעה מהקורבנות היו סיקים
 חברי הקהילה הסיקית באינדיאנפוליס. ארבעה מהקורבנות היו סיקים
חברי הקהילה הסיקית באינדיאנפוליס. ארבעה מהקורבנות היו סיקים
(צילום: AFP)
כמה מההרוגים משתייכים למיעוט הסיקי, זרם דתי שמקורו בהודו. הזרם משלב יסודות הינדואיסטיים ואיסלאמיים ונוסד במאה ה-15. בארה"ב חיים כיום מאות אלפי סיקים, ולפי "קואליציית הסיקים", ארגון שמושבו בניו יורק, באינדיאנה חיים כ-8,000 מבני הקהילה. בארגון קראו לרשויות, שמסרו כי מוקדם מדי לקבוע מה המניע לטבח, לבצע חקירה מקיפה ולבחון גם את האפשרות שמניע גזעני עמד מאחורי הירי.
הטבח באינדיאנפוליס מגיע אחרי כמה וכמה תקריות ירי המוני בארה"ב שזכו לתשומת לב עולמית. ב-16 במרץ יצא רוברט ארון לונג, צעיר בן 21, למסע הרג בין מכוני עיסוי באזור אטלנטה, ורצח שמונה בני אדם, בהם שש נשים ממוצא אסייתי. העובדה שרוב קורבנות הטבח היו נשים ממוצא אסייתי עוררה חשש שמדובר בפשע שנאה על רקע גזעני, במיוחד בהתחשב בכך שאת ארה"ב פוקד כעת גל של פשעי שנאה נגד אסייתים בגלל מגפת הקורונה שיצאה מסין, אבל בהמשך התחזקה ההערכה כי המניע למסע ההרג אחר – בעיות אישיות שמהן סבל היורה, בכלל זה התמכרות למין.
כמה ימים לאחר מכן, ב-23 במרץ, פתח באש במרכול בבולדר שבקולורדו מהגר סורי בן 21. לפי עדי ראייה, הרוצח אחמד אל-עליווי אל-עיסא עשה זאת בקור רוח, ובמקום לירות ללא הבחנה לכל עבר הוא צעד בין קונים וירה בהם בזה אחר זה. אחרי שאחד הנפגעים הראשונים צנח אל הקרקע הוא אף התקרב אליו וירה שוב ושוב, מבצע וידוא הריגה. בני משפחתו טענו שהמניע לרצח אינו פוליטי ושהוא סבל מבעיות נפשיות, ומכריו מבית הספר התיכון העידו שסבל מהתפרצויות זעם והסתבך באירועים אלימים, בין השאר בשל תחושתו שמתנכלים לו על רקע מוצאו.
8 צפייה בגלריה
"זו מבוכה לאומית". ביידן והדמוקרטים מתקשים לקדם רפורמה
"זו מבוכה לאומית". ביידן והדמוקרטים מתקשים לקדם רפורמה
"זו מבוכה לאומית". ביידן והדמוקרטים מתקשים לקדם רפורמה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
דגל ארה"ב בחצי התורן
דגל ארה"ב בחצי התורן
ארה"ב באבל. ביידן הורה להוריד את הדגלים לחצי התורן
(צילום: AP)
אף ששני האירועים הללו היו הבולטים ביותר מבין תקריות הירי ההמוני השונים בשבועות האחרונים, לפי ספירה שערכה CNN, מאז מסע ההרג באטלנטה התרחשו כאמור כבר 45 אירועים של ירי המוני – אותם מגדירה רשת החדשות האמריקנית ככל תקרית שבה נפגעים או נהרגים מירי לפחות ארבעה בני אדם. לרשימה המלאה שפרסמה הרשת, לחצו כאן. מתחילת השנה התרחשו כבר 147 תקריות כאלו.
הנשיא ג'ו ביידן, כמו שאר הדמוקרטים בארה"ב, קורא לקדם רפורמה בחוקי הנשק הפדרליים, באופן כזה שיגדיל משמעותית את האכיפה והפיקוח על החזקת כלי נשק במדינה ואף יאסור על החזקת רובי סער – אולם כבר שנים ארוכות שאפילו שינויים קלים בחוקים הללו לא מקודמים, בשל התנגדותם העזה של הרפובליקנים, שמעלים על נס את התיקון השני לחוקה, זה שמעניק לאמריקנים את הזכות לשאת נשק. לביידן ולדמוקרטים יש אמנם רוב מזערי בקונגרס, אך הוא לא מאפשר להם לפעול ללא שיתוף פעולה מצד הרפובליקנים, ובהיעדרו הנשיא הדמוקרטי נאלץ להסתפק בסמכותו להוציא צווים נשיאותיים – סמכות שמוגבלת למדי בכל הנוגע לאכיפה על כלי נשק.
רק בתחילת החודש הכריז ביידן על שורת פעולות נשיאותיות, אם כי כאמור מוגבלות ביותר, וקרא בעקבות מסעות ההרג בבולדר ובאטלנטה לשים סוף ל"אלימות הנשק", כפי שמכנים הדמוקרטים את התופעה. "מספיק עם התפילות, הגיע זמן למעשים", אמר בנאום לאומה שנשא אז, אולם הלילה הוא נאלץ פעם נוספת להתייחס לירי המוני קטלני. בדברים שנשא במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה – שהוא אגב מנהיג המדינה הראשון שעמו ביידן נפגש פנים אל פנים מאז כניסתו לבית הלבן בינואר – אמר ביידן פעם נוספת שמדובר במגפה של ממש. "זו מבוכה לאומית, וצריך לשים לזה סוף", הוסיף. ביידן הורה בנוסף להוריד לחצי התורן את דגלי ארה"ב בבית הלבן ובכל המבנים הפדרליים.