כבוד לאישה שריגשה את המדינה ולשכנה שהצילה את חייה: שרת התחבורה מירי רגב ושר התרבות והספורט חילי טרופר הודיעו אמש (יום ד') כי שירה איסקוב, ששרדה ניסיון רצח של בעלה לשעבר, ושכנתה עדי גוזי, שגילתה תושייה והגיעה ראשונה לבית במצפה רמון, ישיאו משואה בטקס יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל. "בשבילי זה להדליק משואה לכל הנשים שנרצחו ולא יכלו לדבר", אמרה איסקוב.

3 צפייה בגלריה
עדי גוזי, שירה איסקוב
עדי גוזי, שירה איסקוב
עדי גוזי ושירה איסקוב
(צילום: חיים הורנשטיין, עדי אורני)
בהודעה המתייחסת לאיסקוב צוין כי היא "הייתה קורבן למעשה אלימות אכזרי וקשה מצד בן זוגה לשעבר שניסה לרצוח אותה לעיני בנם הפעוט. בעקבות האירוע היא נפצעה באורח אנוש והחלימה לאחר הליך שיקום מאתגר שעברה.
"במהלך השיקום, בעוד היא מחלימה מפצעיה, החליטה שירה לקום ולהיחשף לציבור הרחב על מנת לעזור לעוד נשים שחיות במעגל האלימות לקום ולעשות מעשה, ולהעלות את נושא האלימות נגד נשים לסדר היום הציבורי. שירה נלחמה והתעקשה על מיצוי הדין עם התוקף תוך חשיפת שמו, ונאבקה על קבלת אפוטרופסות על ילדם המשותף ועל סיום נישואיה".
בנוגע לגוזי צוין כי "במהלך ראש השנה האחרון הצליחה גוזי להציל בתושייה רבה את שירה איסקוב מניסיון רצח שאותו ניסה לבצע בעלה לשעבר של שירה. בפעולתה היא סיכנה את חייה והפגינה אומץ וערבות הדדית. לאחר המעשה הפכה גוזי לקול בולט במאבק באלימות נגד נשים ופעולותיה עוררו הערכה רבה בציבור".


השרים רגב וטרופר, יושבי ראש ועדת השרים לסמלים וטקסים, ציינו כי "שירה ועדי, שכנות שהיו זרות, הפכו ביום גורלי אחד, לסמל של אחווה ישראלית בחוד החנית של המאבק באלימות נגד נשים. שירה, שכמעט קופחו חייה בידי מי שהיה בן זוגה, שרדה את התופת בזכות תושייתה ועוז רוחה של עדי, אשר נשמעה לאמירות בנה, שהצליח לשמוע את בכיו של תינוקה של שירה.
"שירה קמה משאול האלימות, עמדה זקופה ובפנים גלויות מול מי שעמד לרצוח אותה ומול כלל החברה בישראל וביטאה בקול רם ובוטח את הקול, שרצו להשתיק לעד. שירה ועדי מבטאות, כל אחת בדרכה הייחודית ובדרכן המשותפת, דוגמה אישית של חירות הבחירה ושל 'החופש להיות' כאישה וכאדם. עדי, שלא עמדה מנגד לשמע זעקותיה של שירה, ושירה, שבפניה החשופות ובמאבקה המשפטי והערכי מהווה מודל לאומץ ותעוזה, נושאות יחד בגאון את האחווה הישראלית והחירות ללחום ללא מורא אל מול האלימות של גברים נגד בנות זוגן".
3 צפייה בגלריה
אביעד משה ושירה איסקוב בדיון בבית המשפט
אביעד משה ושירה איסקוב בדיון בבית המשפט
אביעד משה ושירה איסקוב בדיון בבית המשפט
(צילום: חיים הורנשטיין)
בכתב האישום שהוגש נגד אביעד משה, בעלה לשעבר של איסקוב, נטען כי בערב ראש השנה בספטמבר האחרון, הוא הלם בה באמצעות מערוך שבו השתמשה להכנת חלות לחג, חנק אותה ודקר אותה כ-20 דקירות עם סכין מטבח משוננת. משה חסם בגופו את הדלת והתעלם מזעקותיה של איסקוב.
עוד צוין בכתב האישום כי תוך כדי ניסיון הרצח, בנם המשותף של השניים - אז בן שנה ועשרה חודשים - בכה בכי קורע לב, אך משה המשיך במעשיו. הוא התעלם גם מצעקות הוריה של איסקוב, שהיו בקו הטלפון, וזעקות השכנים שלא יפגע בה.
השכנה עדי גוזי הייתה כאמור הראשונה שהגיעה לביתם של איסקוב ומשה, וסייעה לעצור את התוקף ולהציל את האישה. "שמעתי צרחות אימה: 'הצילו, הצילו, הוא הורג אותי, בבקשה תשברי את הדלת'", סיפרה גוזי כמה ימים אחרי ניסיון הרצח. "דפקתי על הדלת ואמרתי 'תעזוב אותה, תעזוב אותה, תפתח את הדלת'. בזמן הזה, שני הבנים שלי היו מאחוריי. הסתכלתי מהחלון וראיתי אותו פשוט חובט בה עם מערוך ומרוצץ לה את הראש. צרחתי 'תעזוב אותה, תפתח הדלת, מה אתה עושה'".
משפטו של משה, שמואשם בניסיון רצח, חבלה חמורה בנסיבות מחמירות ועבירה של התעללות בקטין או בחסר ישע, מתנהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.
3 צפייה בגלריה
שירה איסקוב שנפצעה על ידי בעלה אביעד בדירתם במצפה רמון
שירה איסקוב שנפצעה על ידי בעלה אביעד בדירתם במצפה רמון
התמונה שאיסקוב ביקשה לחשוף אחרי אשפוזה
(באדיבות המשפחה)
פרט לאיסקוב וגוזי, נבחרו להשיא משואה בטקס המרכזי של יום העצמאות בהר הרצל גם הרב איתן שנרב שבתו רנה נרצחה לפני שנתיים בפיגוע, רב-סרן מאור כהן שישיא את משואת צה"ל, יו"ר ארגון נפגעי פעולות איבה אייבי מוזס ומנהל מחלקת הקורונה בבית החולים השרון בפתח תקווה ד"ר דרור דיקר. ועדת הסמלים והטקסים קבעה כי הנושא המרכזי ליום העצמאות ה-73 למדינת ישראל יהיה "אחווה ישראלית".
פורסם לראשונה: 18:01, 31.03.21