בצה"ל מתגברים כוחות ביהודה ושומרון וגם מול רצועת עזה. עם זאת, ההערכה הערב (שבת) היא כי חמאס וגם הרשות הפלסטינית אינם רוצים כרגע בהסלמה ומעוניינים לשוב לרגיעה.

1 צפייה בגלריה
הפגנות בשער שכם
הפגנות בשער שכם
הפגנות בשער שכם שלשום
(צילום: רויטרס)
בצה"ל מעריכים אחרי תחקיר שהירי ההתחלתי אמש וגם הרקטות הבודדות שנורו בשבוע שעבר לעבר עוטף עזה, היו יוזמה של פעילים סוררים של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, כתוצאה מהתלהטות רוחות על רקע דתי אחרי המהומות בירושלים. חלק ניכר מהירי הלילה מהרצועה לעבר שטח ישראל היה של פצצות מרגמה ומיעוטו רקטות. רוב הירי היה של ארגונים סוררים שחמאס כנראה נתן להם להוציא קיטור אבל בסופו של דבר נגרר והשתתף בירי.
ההערכה כרגע כאמור בצה"ל היא שלחמאס יש אינטרס לשוב לרגיעה ואנשיו אומרים זאת למתווכים המצרים שדיברו איתם ביממה האחרונה. אף על פי כן, במערכת הביטחון כולה מעריכים שהבעיה היא לא בעזה אלא בירושלים. המהומות בירושלים הן שגורמות לתסיסה לא רק בעזה, אלא גם באיחוד האמירויות, בירדן, ובמקומות אחרים. זאת מפני שכל אירוע חריג בירושלים, ובוודאי אירועים עם אופי אלים כמו שהיו ביממות האחרונות מיד מקבלים משמעות דתית - וזה חומר נפץ רגשי-דתי שנפיצותו גוברת עקב חג הרמדאן.
גם בשנים קודמות לפני מגפת הקורונה, ימי הרמדאן היו ימים רגישים בירושלים. במערכת הביטחון שוררת תמימות דעים שהמאמץ העיקרי כרגע צריך להיות בהרגעת הרוחות ומניעת מהומות בירושלים. ואכן מזרימים לשם עכשיו כוחות כולל יחידות משמר הגבול הפרושות בשטחים.
אחד הגורמים שמקשים על מערכת הביטחון היא ההכרה שאין באמת גורם אחד ברור שיצית את הרחוב. תושבי מזרח ירושלים, בעיקר הצעירים, רואים את עצמם כשומרי מסגד אל-אקצה, וכך הם גם נתפסים ברחוב הפלסטיני והערבי. לכן ברגע שפורצות מהומות בירושלים הן מקרינות מיד על כל הסביבה המזרח-תיכונית המוסלמית.


השנה לא הבחינו גורמי הביטחון וקהיליית המודיעין בישראל בסיבה ברורה אחת לפרוץ המהומות. לא היה שינוי של הסטטוס-קוו בהר הבית, כניסת מתפללים להר לתפילות הרמדאן הותרה במגבלות קורונה, גם לפלסטינים מיהודה ושומרון. גם בשער שכם, בניגוד לטענות הפלסטינים, לא נעשו שינויים שלא נעשו בשנים קודמות כדי למנוע התגודדויות לא רצויות.
הכול כרגיל מבחינת הסטטוס-קוו, אולם אפשר להעריך שהעימותים הקטנים יחסית שפורסמו בטיקטוק גרמו להתלהטות רוחות בקרב קיצונים יהודים כמו ארגון להב"ה ולה-פמיליה, ולכך שקיצונים ערביים ניסו לחקות את מה שהם ראו בטיקטוק, שערבי סטר ליהודי ברכבת הקלה. זה מקרה קלאסי של התדרדרות שהולכת ומעצימה על רקע דתי ושנאות עתיקות בין-עדתיות.
בישראל מעריכים גם שהבחירות ברשות הפלסטינית גורמות להתססת השטח, ונראה שגם לחמאס יש אינטרס חזק להתסיס את השטח ביהודה ושומרון לקראת הבחירות. ההתססה של הקיצוניים מקרב אנשי החמאס והג'יהאד האסלמי בגדה מדליקה את השטח גם בעזה. וכך היא מתפשטת כאש בשדה קוצים.
כאמור, במערכת הביטחון מאמינים שאם יצננו את הרוחות בירושלים וימנעו התנגשויות, השטח יירגע גם ביהודה ושומרון וגם בעזה, אבל אם חלילה יהיה אירוע שבו ייפצע או ייהרג מתפרע פלסטיני או יהודי, או איש ביטחון ישראלי, זה עלול לגרום להתלקחות רבתי, ואת זה רוצים למנוע באמצעות הרוויית השטח בכוחות ביטחון.
כמות גדולה של אנשי כוחות הביטחון מייתרת לרוב את השימוש בירי חי ואפילו בכדורי גומי, ובכך מקטינה את סכנת הפגיעה בנפש שעלולה להדליק עוד יותר את השטח.
אפשר כנראה להכיל את האירועים בירושלים ולהרגיע את השטח, אבל במשטרה, בשב"כ ובצה"ל נערכים לגרוע מכל.