ביידן לקח את ההובלה בג'ורג'יה ומקטין דרמטית את הפערים גם בפנסילבניה: כמעט 60 שעות חלפו מאז תחילת ספירת הקולות בארצות הברית, ומנצח עדיין אין. אבל סיכוייו של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן נראים גדולים יותר ויותר בכל דקה שעוברת, ובכל עדכון של הספירה במדינות המפתח - בזמן שהנשיא דונלד טראמפ טוען ללא ביסוס לגניבת בחירות: "בקולות החוקיים אני מנצח".
על פי "פוקס ניוז" וסוכנות הידיעות AP, ביידן מוביל כעת על טראמפ 214:264 במניין האלקטורים. ניצחון נוסף שלו באחת המדינות שטרם הוכרעו - ג'ורג'יה, פנסילבניה, נבאדה וצפון קרוליינה - יביא אותו לפחות ל-270 אלקטורים, ולבית הלבן. לעומת זאת, CNN ו-NBC טרם הכריעו את המירוץ באריזונה, ועל פי הספירה שלהן לביידן כרגע 253 אלקטורים. במקרה כזה ניצחון בג'ורג'יה בלבד יביא אותו לפחות לשוויון, ניצחון בפנסילבניה בלבד יספיק עבורו כדי להפוך לנשיא ה-46.
4 צפייה בגלריה
ביידן נואם בעצרת בחירות
ביידן נואם בעצרת בחירות
ביידן. מוביל בג'ורג'יה, נבאדה ואריזונה
(TNS )
בכל מקרה, במהלך הלילה והבוקר נמשך צמצום הפערים במדינות הקריטיות - ובג'ורג'יה התוצאה צמודה מכולן. במדינה שמחלקת 16 אלקטורים, ושהמועמד הדמוקרטי האחרון שניצח בה היה ביל קלינטון ב-1992, טראמפ הוביל כבר ב-68 אלף קולות.
אבל המעטפות מהדואר - בעיקר מאזורים עירוניים כמו העיר הגדולה במדינה אטלנטה - הפכו אט-אט את התוצאה, וכעת ביידן מוביל במדינה בפער של 1,096 קולות. הספירה שם של יותר מ-5 מיליון ההצבעות כמעט הסתיימה - 99% מהקולות נספרו.
בסוכנות הידיעות AP הבהירו כי אלפי מעטפות הצבעה טרם נספרו, רבות מהן באזורים שבהם היתרון שייך לסגן הנשיא לשעבר - אבל עדיין ציינו כי מוקדם מדי להכריז עליו כמנצח במרוץ. על פי החוק בג'ורג'יה, אם הפער הסופי בין ביידן וטראמפ יהיה נמוך מחצי אחוז - כמצב הנוכחי - ניתן יהיה לבקש ספירה חוזרת. מטה טראמפ כבר ביקש ספירה חוזרת בוויסקונסין, שם ניצח ביידן בפער זעום.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. הסיכוי שלו לכהונה נוספת קטן בכל רגע
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
EXIT. דונלד טראמפ בחדר התדרוכים בית הלבן
EXIT. דונלד טראמפ בחדר התדרוכים בית הלבן
בדרך החוצה? טראמפ בבית הלבן
(צילום: AP)
גם בפנסילבניה, שזכייה בה תעניק את הניצחון לביידן מבלי לחכות לתוצאות הסופיות באריזונה, הפער הפך לקטן יותר ויותר. מיתרון של 319 אלף קולות לטראמפ ביום רביעי הפער נמחק בהדרגתיות וכעת הנשיא הרפובליקני מוביל רק ב-18 אלף קולות. באחוזים הפער עומד על 0.3%, עד כה נספרו 95% מהקולות.
מגמת צמצום היתרון של טראמפ צפויה להימשך בפנסילבניה, המחלקת 20 אלקטורים. זאת, עקב היתרון הדמוקרטי הגדול בהצבעות שנשלחו בדואר - רבות מהן מהעיר הגדולה פילדלפיה.
במקביל, היתרון של ביידן באריזונה (מחלקת 11 אלקטורים) הצטמצם מ-93 אלף קולות ל-47 אלף קולות בלבד. הוא מוביל ב-1.6%, כשעד כה נספרו 90% מהקולות. בנבאדה, שהזוכה בה יקבל שישה אלקטורים, לא חל שינוי גדול - ביידן מוביל רק ב-11 אלף קולות, כש-91% מהקולות נספרו.
4 צפייה בגלריה
מתנגדי טראמפ קוראים לספור קולות ב פילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
מתנגדי טראמפ קוראים לספור קולות ב פילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
הפגנה נגד טראמפ בפילדלפיה
(צילום: רויטרס)
ביידן יהפוך לנשיא הבא אם ינצח בפנסילבניה, או אם ינצח בשתיים משלוש המדינות הקריטיות האחרות - ג'ורג'יה, נבאדה ואריזונה. גם הנתיב הפשוט ביותר של טראמפ לניצחון נראה כעת לא ריאלי - הוא צריך לשמור על היתרון שלו בפנסילבניה ובג'ורג'יה, ולנצח את ביידן או באריזונה או בנבאדה.

תוצאות סופיות? צריך סבלנות

המיליארדים ברחבי העולם שמחכים לתוצאות סופיות בכל אחת מהמדינות הללו עלולים לחכות עוד כמה ימים. מזכירת המדינה בפנסילבניה קתי בוקוואר אמרה אמש כי עדיין נותרו 350 אלף קולות לספור בפנסילבניה, אבל העריכה כי מרביתם ייספרו ביום שישי.
בג'ורג'יה אמרו כי "ייקח זמן" לספור את הקולות שנותרו. גם באריזונה ובנבאדה העריכו שייקח עוד ימים עד שתושלם ספירת מאות אלפי הקולות הנותרים.
מטה טראמפ, בינתיים, כבר החל לפעול משפטית והגיש שורת עתירות בג'ורג'יה, נבאדה, פנסילבניה ובמישיגן - שם ביידן ניצח בפער של כשלושה אחוזים. בתי המשפט בג'ורג'יה ובמישיגן מיהרו לדחות את העתירות.
פורסם לראשונה: 08:10, 06.11.20