ראש ממשלת הולנד מארק רוטה נקלע בסוף השבוע למשבר הפוליטי הגדול בקריירה שלו, וכעת הוא עשוי לאבד את תפקידו דווקא שבועיים אחרי שרשם ניצחון מרשים בבחירות – ומעט לפני שיהפוך לראש הממשלה בעל הכהונה הארוכה בתולדות הולנד. רוטה בן ה-54 מכהן בתפקיד מאז אוקטובר 2010, ועם פרישתה של אנגלה מרקל מתפקיד קנצלרית גרמניה בסוף 2021, אחרי 15 שנים שבהן הנהיגה את ארצה, הוא יוכל להפוך למנהיג הוותיק ביותר באיחוד האירופי.
6 צפייה בגלריה
רה"מ רוטה בסוף השבוע. "אני לא עומד כאן ומשקר"
רה"מ רוטה בסוף השבוע. "אני לא עומד כאן ומשקר"
רה"מ רוטה בסוף השבוע. "אני לא עומד כאן ומשקר"
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
קייסה אולוגרן ממהרת החוצה וחושפת בטעות את המסמך ה"מפליל"
קייסה אולוגרן ממהרת החוצה וחושפת בטעות את המסמך ה"מפליל"
קייסה אולוגרן ממהרת החוצה וחושפת בטעות את המסמך ה"מפליל"
(צילום: EPA)
בבחירות לפני שבועיים הגיעה מפלגת ה-VVD השמרנית של רוטה למקום הראשון וגרפה 34 מ-150 המושבים בפרלמנט, אבל גם הפעם היא זקוקה לקואליציה שבה יהיו חברות כמה מפלגות נוספות כדי להקים ממשלה. רוטה נראה תחילה בדרך הבטוחה לגבש קואליציה כזו, עד שנחשף כי במהלך הדיונים על הקמתה הועלתה לכאורה לדיון – לא ברור לגמרי על-ידי מי – הדרישה להרחיק מתפקיד מרכזי את חבר הפרלמנט פיטר אומציחט ממפלגת "הנוצרים הדמוקרטים", אחת השותפות בממשלה הנוכחית של רוטה.
הגילוי התאפשר במקרה, כאשר בכירה שהובילה את השיחות על הקמת קואליציה, קייסה אולוגרן, מיהרה החוצה מהפרלמנט משום שנודע לה כי נדבקה בקורונה – ובדרך החוצה לא שמה לב שעל דף שבו אחזה נותרה חשופה לעיני צלמים שורה שממנה משתמעת לכאורה הבקשה להרחיק את אומציחט. בהולנד חשדו מיד כי רוטה הוא שהציג את הבקשה: אף שאומציחט משתייך למפלגה החברה בממשלתו, המחוקק הרבה למתוח עליה ביקורת, ובין השאר היה ממובילי המאבק לחשיפת האמת על הפרשה שבמסגרתה עשרות אלפי משפחות הולנדיות, רבות מהן של בני מיעוטים, הואשמו על לא עוול בכפן בהונאת מס – האשמה שבחלק מהמקרים הובילה להתפרקות של משפחות. בצעד סמלי של לקיחת אחריות התפטרה בינואר ממשלתו של רוטה בעקבות הפרשה.
6 צפייה בגלריה
רוטה בפרלמנט. עלול לאבד את תפקידו רגע לפני השיא
רוטה בפרלמנט. עלול לאבד את תפקידו רגע לפני השיא
רוטה בפרלמנט. עלול לאבד את תפקידו רגע לפני השיא
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
הולנד בחירות תור קלפי האג קורונה
הולנד בחירות תור קלפי האג קורונה
שומרים על ריחוק חברתי בתור לקלפי בהאג, בחודש שעבר
(צילום: EPA)
בעקבות חשיפת המסמך הצהיר תחילה רוטה כי לא דן בעניינו של אומציחט ולא ביקש להרחיקו, אבל שלשום, זמן קצר לפני הדיון בהצעת אי-אמון נגדו שהעלו כמה סיעות בפרלמנט, נחשפו רישומים שלפיהם הוא דווקא כן עשה זאת. בעקבות זאת הודה רוטה שדן בסוגיה, אך שב והדגיש כי בשום שלב לא שיקר, וטען כי פשוט שכח את החלק הזה בשיחות. יריביו של רוטה במערכת הפוליטית, וגם שותפים שלו, האשימו אותו כי בדבריו פגע באמון של הציבור ההולנדי בפוליטיקאים.
בדיון עצמו בפרלמנט שב רוטה וטען: "אני לא עומד כאן ומשקר. אני אומר את האמת". עם זאת הוא הוסיף התנצלות בפני אומציחט והבטיח: "היכן שהאמון נפגע – אעבוד קשה כדי לשקמו". אחרי דבריו שרד רוטה רק בקושי את הצבעת האי-אמון, והוא הצהיר: "קיבלתי את המסר ולקחתי אותו לתשומת לבי".

השותפים: "לא נחזור ל'עסקים כרגיל'"

אלא שהצרות הפוליטיות של רוטה לא הסתיימו בהצבעה עצמה. היום הודיעה מפלגת "האיחוד הנוצרי", מפלגה שנמנתה עם ארבע המפלגות שהיו שותפות בממשלה היוצאת של רוטה מאז 2017, ושתמיכתה חיונית למדי לרוטה לשם הקמת קואליציה חדשה, כי לא תצטרף הפעם לממשלה בראשותו. מנהיג המפלגה, חרט יאן סגרס, הסביר: "אנחנו לא רוצים לחזור לגישה של 'עסקים כרגיל'. איננו יכולים להיות חלק מממשלה רביעית בראשות רוטה".
6 צפייה בגלריה
הולנד סיגריד קאח מפלגת D-66 פוליטיקאית ש טוענים כי היא פרו פלסטינית הצליחה בבחירות
הולנד סיגריד קאח מפלגת D-66 פוליטיקאית ש טוענים כי היא פרו פלסטינית הצליחה בבחירות
סיגריד קאח. "הפער בינינו גדל. צר לי על כך"
(צילום: EPA)
כל מפלגות האופוזיציה הצביעו אתמול בעד הדחתו המיידית של רוטה, ונראה שפירוש הדבר הוא שרק החברות בקואליציה הנוכחית שלו יכולות לאפשר לו להקים ממשלה חדשה, אבל הודעת סגרס היום חוסמת לכאורה את הנתיב הזה. שתי מפלגות נוספות שלהן זקוק רוטה, מפלגת הנוצרים הדמוקרטים ומפלגת D66 הפרו-אירופית שהגיעה למקום השני בבחירות, נמנו עם המפלגות שהעלו הצעת גינוי לרוטה בפרלמנט, והן אותתו כי יהיה לו קשה מאוד לשוב לשולחן המשא ומתן. מנהיגת D66, סיגריד קאח, הצהירה בנאום בפרלמנט: "האמון שלי במר רוטה נפגע באופן חמור היום. הפער בינו לביני גדול יותר. צר לי על כך".
קאח הוסיפה בעוקצנות כי נראה שרוטה סובל מבעיית שכחה כלשהי. זאת משום שפרשת אומציחט לא הייתה הפעם הראשונה שבה רוטה טוען כי הוא אינו זוכר פרטים כלשהם שעלולים לסבכו. בשנים האחרונות הוא שרד כבר כמה דיונים סוערים שבמהלכם הצהיר כי "אין לו זיכרון פעיל" של פרטים קריטיים הנוגעים לשורה של עניינים – בין השאר לענייני מס ולהרג אזרחים עיראקים בהפצצות הולנדיות. רוטה זכה במרוצת השנים לכינוי "טפלון", בשל הצלחתו לחמוק שוב ושוב משערוריות שהיו עלולות לדבוק בו.
6 צפייה בגלריה
הולנד בחירות ראש הממשלה מארק רוטה קלפי ב האג
הולנד בחירות ראש הממשלה מארק רוטה קלפי ב האג
רוטה מצביע בקלפי בבחירות האחרונות. זה כבר לא יהיה כל כך קל
(צילום: AP)
מאז הבחירות בחודש שעבר משמש רוטה כראש ממשלת מעבר, ואתמול הוא עוד הדגיש כי לא ויתר על התקווה להקים ממשלה חדשה, אבל דבריו אלה נאמרו לפני הצהרת סגרס. מצד שני לא ברור כיצד תיראה ממשלה שאינה בראשות רוטה, משום שבהתחשב בתוצאות הבחירות – אי אפשר יהיה להקים ממשלה יציבה בלי שמפלגת ה-VVD שלו תיכלל בה. VVD עשויה להציע מועמד אחר לראשות הממשלה במקום רוטה, אבל גם בחירות חדשות ייתכנו. כך או כך, ההערכה היא כי השיחות על הקמת קואליציה יימשכו חודשים.
עוד על הבחירות בהולנד: הישג לשרה שנשואה לבכיר אש"ף לשעבר
בשנים האחרונות קנה לעצמו רוטה מעמד של דמות משפיעה לא רק בהולנד אלא גם במוסדות האיחוד האירופי, ובשנה שעברה הוא הוביל את גוש המדינות שהערימו קשיים על מימון קרן הסיוע למדינות בדרום אירופה שספגו ראשונות מכה קשה מהקורונה. האופן שבו ניהל רוטה את ההתמודדות עם משבר הקורונה נתפס כסיבה המרכזית לניצחון שלו בבחירות בחודש שעבר, אולם לפי סקר שפורסם אחרי הצבעת האי-אמון אתמול התמיכה של הציבור ההולנדי בו פחתה ל-25%, מ-54% לפני שבוע.