יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) מתח היום (רביעי) ביקורת על פרויקט הקורונה פרופ' רוני גמזו בנוגע לעמדתו וטיפולו בסוגיית נסיעות המתפללים לאומן שבאוקראינה: "הוא לא הפנים שאין לו דרך למנוע את ההגעות לאומן, גם אם הוא יעמוד בשדה התעופה וימנע את המעבר - הם ימצאו את הדרך להגיע"
זוהר תקף את הפרויקט ביחס לקיומן של ההפגנות ההמוניות ברחבי הארץ: "לאנשים שרוצים לממש את הזכות להפגין - הוא לא מפריע".
3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר רוני גמזו
מיקי זוהר רוני גמזו
"לא פקיד צריך לפנות לאוקראינים אלא מנהיגים". זוהר וגמזו
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל)
"נכון לרגע זה יש 85 טיסות פתוחות לאומן", אמר זוהר, "מדובר ב-25 אלף איש והדבר הזה בסופו של יום מסוכן". לדבריו, יש לצמצם את מספר הטיסות בהסכמת הרבנים ותחת השגחה קפדנית של הנוסעים: "שהנוסעים יעשו בדיקת קורונה ושהחוזרים יעשו בדיקת קורונה, וכמובן לדבר גם עם האוקראינים ולוודא ששומרים על ההנחיות".
- אתה חושב שאפשר למנוע התקהלויות? נראה שההחלטה על מניעה נובעת משיקולים פוליטיים. "אני חושב שאם המניעה הייתה אפשרית היינו מדברים עליה, אבל היא לא אפשרית. גם גמזו יודע את זה ולכן הוא פנה בצורה אחרת לאוקראינים וביקש למנוע את ההגעה, וכתב מכתב לנשיא האוקראיני בלי ידיעת שר הבריאות ורה"מ. זה דבר שפקיד לא צריך לעשות, אלא המנהיגים. אנחנו מבינים שלא נערכים לנסיעה, לא מצמצמים את מספר הנוסעים, לא עושים פעולות אופרטיביות שימנעו הדבקה, ובינתיים בוחרים לטוס כל יום לתחנת רדיו וטלוויזיה".
זוהר התייחס למכתב האישי שפרופ' גמזו שלח לנשיא אוקראינה ושבו הוא ביקש ממנו לאסור על קיום ההילולה שאותה כינה "סכנת נפשות". המהלך גרר ביקורת עזה בקרב המפלגות החרדיות - ואף דרישה להתפטרותו של גמזו מצד שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו , וולודימיר זלנסקי
בנימין נתניהו , וולודימיר זלנסקי
נתניהו מאחורי המהלך? רה"מ ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
(צילום: עמוס בן גרשום)
- פרופ' גמזו קיבל את הסמכות מרה"מ לתפקיד, ולדעתו הדבר האחראי הוא לבטל את הטיסות. מאחר שהוא מונה על ידי רה"מ והוא פרויקטור הקורונה, אז שיתחיל לעבוד בשביל לפתור את הבעיה של אומן. שיתחיל לתת מענה לעניין הזה, כי הגישה שלו לא פותרת את הבעיה אלא פוגעת בציבור".
זוהר התייחס בביקורת שהשמיע גם לקיום ההפגנות ההמוניות ברחבי הארץ: "כמו שיש אנשים שרוצים לממש את הזכות להפגין, ולהם גמזו לא מפריע".
הוא פנה לפרויקטור: "תשתלט על האירוע, תפחית את הסיכון להידבקות המונית, תעשה מה שנדרש".
- אתה אומר שהוא מקבל את כל הסמכויות ועדיין יש אלפיים חולים, הוא צריך לפרוש מהתפקיד? "לא, אני לא במקום של לתת לו ציונים, אלא מבקש ממנו לעשות את העבודה בצורה הכי טובה, ואני בטוח שהוא יעשה זאת. לכן צריך להיערך למצבים שהם מעבר לשליטה. כמו ההפגנות, הן לא בשליטת הממשלה".
- אז אם לא מונעים את ההפגנות בבלפור, אסור למנוע את הנסיעות לאומן? "אני חושב שצריך לצמצם, להוריד את מספר הנוסעים ל6,000 כך שיהיה אפשר לפזר אותם באומן באמצעות הממשל האוקראיני, ולבצע בדיקות בהלוך ובחזור, לוודא שרובם המוחלט יהיה בבידוד. יש הרבה פעולות צמצום שאפשר לעשות".
- אין שיקולים אחרים? אולי פוליטיים בגלל המפלגות החרדיות? גם תוכנית הרמזור לא מאושרת, בפעם השלישית. "אני יודע שזה טרנד לתקוף את הציבור החרדי, אוהבים להפוך אותם לקורבן ואני לא חלק מהמשחק הזה. יש הרבה נוסעים לאומן שהם לא חרדים".
3 צפייה בגלריה
הקרב על ההגעה לאומן. ארכיון
הקרב על ההגעה לאומן. ארכיון
הקרב על ההגעה לאומן. ארכיון
(EPA)
אתמול הכריזה ממשלת אוקראינה כי תיענה לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו - ותגביל את מספר היהודים שיורשו להגיע לקבר רבי נחמן באומן להילולה השנתית הנערכת מדי שנה בחגי תשרי. באוקראינה הדגישו כי הם נענים לבקשה עקב החשש בישראל מהתפרצות קורונה.
בלשכת רה"מ מסרו בתגובה כי "ראש הממשלה והנשיא הפצירו שלא להגיע לאומן בשל מצב התחלואה, אך ציינו והדגישו כי מי שיחליט להגיע לאומן יצטרך להקפיד ולשמור על הנחיות הבריאות".
פרופ' גמזו סירב להגיב לדבריו של ח"כ זוהר.