קבינט הקורונה התכנס בצהריים (ה') כדי לדון באסטרטגיית היציאה מהסגר ולקבל החלטה מתי להתחיל את השלב הראשון של הסרתו ההדרגתית - ולפתוח את גני הילדים ואת העסקים הקטנים.
רגע לפני הדיון הוסרו מרשימת הערים "האדומות בוהקות", אלו שימשיכו להיות למעשה תחת סגר, הערים אופקים, רמלה, נתיבות ואור יהודה. ערים אחרות, בעלות אוכלוסייה חרדית ברובן, נותרו ברשימה: מודיעין עילית, בני ברק, רכסים, ביתר עילית, אלעד, בית שמש, קריית מלאכי וכמה שכונות בירושלים.
2 צפייה בגלריה
אכיפה של הנחיות הסגר ברחבי הארץ
אכיפה של הנחיות הסגר ברחבי הארץ
שוטרים אוכפים את הסגר. בערים האדומות בוהקות ימשיכו לחול הגבלות מחמירות
(צילום: דוברות המשטרה)
ראש העיר אור יהודה ליאת שוחט בירכה על השיפור: "עוד צעד ועוד צעד - עד שנהפוך לעיר ירוקה. המגמה החיובית שבה התחלנו לפני מספר ימים נמשכת, והבוקר גרף הרמזור מראה שאנו בדיוק על התפר שבין להיות עיר כתומה לעיר צהובה. את הבשורה הזו אנו מקבלים אחרי שבמשך כחודש היינו אדומים עם רמת תחלואה גבוהה מאוד. כפי ששמרנו על קור רוח כשהיינו אדומים, אסור לנו לחגוג את מצבנו הנוכחי. אמרתי לא פעם - המצב עלול להטעות, ומקרה אחד של חוסר אחריות עלול לשנות את כל התמונה. המדד הזה רגיש מאוד".
היציאה לשלב הראשון מותנית לפי המתווה של משרד הבריאות בעמידה בכמה יעדים מדידים ולא במועדים קבועים. עבור השלב הראשון נדרש שמספר הנדבקים היומי יעמוד על עד 2,000 נדבקים ומקדם ההדבקה יהיה נמוך מ-0.8.
העדכון הבוקר של משרד הבריאות על כך שאתמול אובחנו עוד 2,004 נדבקים מצביע על כך שהיעד הראשון הושג, ופרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר הבוקר כי גם מקדם ההדבקה עומד כעת על כ-0.8, ושימליץ לאפשר יציאה לשלב הראשון כבר בתחילת השבוע הבא. את המועד המדויק לכך – יום ראשון או שני – הוא השאיר להחלטת השרים.
נכון לאתמול עומד שיעור הבדיקות החיוביות בחלוקה למגזרים על 14.9% ביישובים חרדיים, 5.5% במגזר הערבי ו-3.8% במגזר הכללי.

מומחה מזהיר: זו אולי פאטה מורגנה

ישנם מומחים המתנגדים למעבר לשלב הראשון כבר בשבוע הבא. פרופ' דב שוורץ מאוניברסיטת בן גוריון, שחבר בצוות מומחים שמייעץ לקבינט הקורונה, קרא בצהריים שלא לאפשר הקלות כבר ביום ראשון – ולהמתין בדיון עליהן לפחות עד לסוף השבוע הבא. לדבריו, את האפקט של ההתקהלויות בסוכות ובשמחת תורה ניתן יהיה לראות רק ביום שלישי הקרוב.

"הסתמכות על אינפורמציה מוקדמת יותר טומנת בחובה סכנת התפשרות על מכנה משותף נמוך שפירושו יציאה מוקדמת 'כי ירדנו לסביבות ה-2000 נדבקים' – שעלולה להתברר ימים בודדים אחר כך כ'פאטה מורגנה' מתעתעת, שהביאה ליציאה מוקדמת מדי, ובכך לייצר אנדרלמוסיה גדולה בציבור ובמשק", נכתב בדו"ח שפרסם צוות חוקרים בראשות פרופ' שוורץ.
שוורץ קרא גם שלא לקבל את רף 2,000 הנדבקים כיעד לשלב הראשון, ולא לפתוח ברמה כזו את הפעוטונים, גני ילדים ובתי הספר. הוא קרא לפוליטיקאים המובילים ולמובילי ציבור להכניס את עצמם ל"סגר עצמי" מרצון כדי לשקם את אמון הציבור.
היציאה לשלב הראשון כוללת גם כוונה לבטל את מגבלת 1,000 המטרים ליציאה מהבית וביטול ההגבלה לבקר בבתים של אחרים. הוא כולל גם את הרחבת פעילות התחבורה הציבורית, אפשור איסוף עצמי (טייק-אוויי) וכן פתיחת פארקים וגנים לאומיים.
2 צפייה בגלריה
מתווה יציאה סגר קורונה אינפו אינפוגרפיקה
מתווה יציאה סגר קורונה אינפו אינפוגרפיקה
מתווה היציאה, הלא-סופי, של משרד הבריאות

קבינט הקורונה אמור לקבל היום הכרעה על פתיחת מערכת החינוך. משרד הבריאות קיבל את דרישתו של שר הרווחה איציק שמולי לפתוח את הגנים בגילאי 0 עד 6. שר החינוך יואב גלנט לוחץ להרחיב את הפתיחה בערים ירוקות גם לכיתות הנמוכות בבתי הספר.
שר הבריאות יולי אדלשטיין הביע הבוקר אופטימיות ואמר בראיון לאולפן ynet: "כולם מסכימים שאם לא יהיו הפתעות מאוד לא נעימות – בתחילת השבוע הבא נהיה ביעד ונוכל לבצע את השלב הראשון של הפתיחה, חינוך עד גיל 6 ועסקים ללא קבלת קהל". הוא הוסיף כי "בשלבים של שבועיים אפשר להתקדם לפתיחה יחסית מלאה של מערכת החינוך ושל המשק".
לפני תחילת הישיבה המקוונת, מסרה כחול לבן כי שריה יתמכו בדיון בפתיחת עסקים שלא מקבלים קהל כבר מיום ראשון, פתיחת החינוך לגיל הרך מיד לאחר השלמת ההכנות הנדרשות, אפשור שירותי טייק-אוויי ומודל דיפרנציאלי ליציאה מהסגר.
הדיון היום בקבינט מגיע לאחר שבדיון הקודם ביום שלישי החליטו השרים להאריך את הסגר עד ליום ראשון בחצות, אך קבעו את הדיון הנוסף היום על מנת לבחון אפשרות של הקלות מסוימות לאור נתוני התחלואה המתעדכנים. אתמול סוכם גם על פתיחתו מחדש בחצות של נמל התעופה בן גוריון, למרות שהסגר עצמו ימשיך להיות בתוקף, לפחות בסוף השבוע. השבוע גם פג תוקפן של הגבלות על הפגנה או תפילה במרחק של יותר מקילומטר מהבית.
פורסם לראשונה: 12:14, 15.10.20