תקיפת ספינות, חבלה באתר הגרעין המרכזי, פתיחת שיחות גרעין ועלייה משמעותית ברמת ההעשרה: כל אלו אירעו לאחרונה, אבל רק היום (א') ב-16:00 - אחרי כחודשיים בלי אף ישיבה באחד הפורום החשובים ביותר - יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני.
הדיון יתקיים על רקע ההסלמה מול איראן והדיווחים שישראל עומדת מאחורי תקיפת המתקן הגרעיני התת-קרקעי בנתנז, תקיפה שלפי הדיווחים הובילה להשבתת צנטריפוגות שאיראן מפעילה בו. אתמול פרסמו האיראנים תיעוד של חשוד בחבלה, ואמרו כי הוא נמלט מהמדינה.
2 צפייה בגלריה
רזה קארימי החשוד בפעולת החבלה בנתנז והצינטרפוגות שהציגה איראן
רזה קארימי החשוד בפעולת החבלה בנתנז והצינטרפוגות שהציגה איראן
רזה קרימי, החשוד בפעולת החבלה בנתנז והצנטריפוגות שהציגה איראן
(צילום: רויטרס)
הקבינט יתכנס גם על רקע המגעים שהאמריקנים מקיימים עם איראן בתיווך אירופי בווינה, שמטרתם לחזור להסכם הגרעין, והחלטת איראן להעשיר אורניום לרמה של 60% באתר בנתנז. אמש אישרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי טהרן אכן החלה בהליך להעשרת אורניום לרמה זו.
בסוכנות ציינו כי אספו דגימה מהאורניום המועשר החדש של איראן, שלפי טהרן הגיע לרמת העשרה של 55.3% כרגע. ברקע הדיון של השרים גם הדיווחים על פגיעה של צה"ל בספינות של משמרות המהפכה, ובתגובה פגיעה בשלוש אוניות מטען בבעלות ישראלית בלב ים.

ברקע ישיבת הקבינט הראשונה מאז פברואר נמצאת גם מתיחות בין ישראל לבין ארצות הברית שמעבירה לישראל בימים האחרונים מסרים של חוסר שביעות רצון ומורת רוח, בשל התקיפות המיוחסות לישראל נגד יעדים איראניים, במקביל לשיחות המתקיימות בווינה. האמריקנים כועסים במיוחד על ה"ברברת" וה"רברבנות" הישראלית על התקיפות, וציינו כי הדבר מביך את ארצות הברית ועלול לחבל במשא ומתן בווינה.
הכעס האמריקני נובע מכמה פעולות שכמה מהן פורסמו בתקשורת הזרה (ובהן תקיפת ספינת הביון של משמרות המהפכה בים האדום והחבלה בנתנז) וחלקן לא פורסמו. כדי להפיס את הכעס האמריקני, ישראל מיהרה להדליף ל"ניו יורק טיימס" שלא תגיב על התקיפה האחרונה של ספינת המטען בבעלות ישראלית ליד איחוד האמירויות בשבוע שעבר. גורמים ישראלים בכירים אמרו ביחס למסרים מוושינגטון כי "האמריקנים ביקשו בסך הכול יותר תיאום, ואפילו לא ביקשו עצירת מבצעים".
בשבועות הקרובים אמורים לצאת לשיחות בארצות הברית ראש המוסד יוסי כהן וראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת. ישראל והאמריקנים קיימו כבר שני מפגשים של דיאלוג אסטרטגי מול היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן.
2 צפייה בגלריה
  מתיחות בין ישראל לארה"ב בשל שיחות הגרעין. ביידן ורוחאני
  מתיחות בין ישראל לארה"ב בשל שיחות הגרעין. ביידן ורוחאני
מתיחות בין ישראל לארה"ב בשל שיחות הגרעין. ביידן ורוחאני
(צילום: EPA, AFP)
אמש שיבחו באיחוד האירופי, ברוסיה ובאיראן את ההתקדמות לדבריהם בשיחות הגרעין בווינה. שליח האיחוד לשיחות, אנריקה מורה, אמר כי "התקדמות נעשתה במשימה שרחוקה מלהיות פשוטה". שגריר רוסיה בווינה, מיכאיל אוליאנוב, הוסיף כי "המשתתפים מרוצים מההתקדמות עד כה והביעו רצון להמשיך בשיחות במטרה להשלים את התהליך בהצלחה כמה שיותר מהר".

איראן: "נראה שהבנות חדשות מתהוות"

סגן שר החוץ האיראני, עבאס ארקצ'י, שמייצג את הרפובליקה האיסלאמית בשיחות עם המעצמות, אישר כי הושגו הסכמות בנושאים מסוימים בכל הנוגע לחזרה לקיום הסכם הגרעין מ-2015. הוא ציין כי המשלחת האיראנית הציגה נוסחים להסכם, ואמר שאפשר להתחיל לעבוד על נוסח מוסכם בין הצדדים, "לפחות בתחומים שבהם יש השקפות דומות", כלשונו. עוד אמר כי אף שעדיין קיימות אי-הבנות משמעותיות, "נראה שהבנות חדשות מתהוות".
בשיחות משתתפים נציגי האיחוד האירופי וכן נציגים מבריטניה, סין, צרפת, גרמניה, רוסיה ואיראן. נציגי ארצות הברית לא נוטלים חלק בשיחות לאור ההתנגדות האיראנית לפגוש אותם פנים אל פנים.
שר המודיעין אלי כהן התייחס אמש למאמצים לחדש את הסכם הגרעין עם איראן ותקף את מעצמות המערב: "הניסיון לחדש את הסכם הגרעין עם איראן מנותק מכל הערכה מודיעינית ומניסיון העבר, על רקע השיטתיות של איראן להונות ולהמשיך לשקר תוך חתירה להשגת נשק גרעיני. במיוחד חורה ההתעלמות של המדינות המקדמות את ההסכם מפעילותה הענפה של איראן במימון ארגוני טרור במזרח התיכון. על כך נאמר - מי שהולך לישון עם כלבים שלא יתפלא אם יתעורר עם פרעושים. ישראל תמשיך להיות מחויבת למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני בכל דרך".
פורסם לראשונה: 22:37, 17.04.21