לאחר כמעט שנתיים שבהן לא מונו שופטים חדשים בישראל, התקיים הבוקר (חמישי) בבית הנשיא בירושלים טקס הצהרת האמונים של השופטים שמונו או קודמו על-ידי הוועדה לבחירת שופטים. בתום הטקס נשאו דברים נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ושר המשפטים היוצא אבי ניסנקורן.
ניסנקורן אמר: "היום הוא קרן אור שמפציעה מבין העננים השחורים שמאיימים על הדמוקרטיה הישראלית. במשך שנתיים לא נבחרו שופטים חדשים וגלגל הדמוקרטיה והצדק נתקע רק בגלל שהפוליטיקה הישראלית לא השכילה לעבוד ולייצר את מה שהיא חייבת - מערכת צדק עצמאית ובלתי-תלויה".
"כל מנהיג ציבור", המשיך שר המשפטים היוצא, "מהראשון ועד אחרון האזרחים - צריך להרכין את ראשו בפני המערכת. אסור לפעול ממניעים אישיים".
"אני מסיים את תפקידי", הוסיף ניסנקורן. "שמרתי על שפיות, ומי ששומר על שפיות בימים אלה נחשב רדיקלי. אבני היסוד שקיימים מאז קום המדינה מתערערים והמטרה היא להבין שחשכת הליל של היעדר דמוקרטיה תשטוף את כולנו. כשמתחמי הסבירות הולכים לקיצון - אפילו שמירה על בית משפט עצמאי קשה לעיכול עבור פוליטיקאים שאינטרסים אישיים מנחים אותם".
לדברי ניסנקורן, "ללא אמון מערכת המשפט אין מדינת חוק ואין דמוקרטיה. זאת נשמת אפה של הדמוקרטיה. אף אחד לא מעל החוק ואף אחד לא יכול לעצור את דרכי המשפט, דרכי המינוי ודרך הבחירה ושינוי הרכב ועדת המינויים בשביל לשנות בעצם את דרכי המשפט והצדק בישראל".
אתמול, אחרי שהודיע על עזיבתו את כחול לבן, הודיע ניסנקורן על התפטרותו ממשרד המשפטים. ניסנקורן הגיש מכתב התפטרות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ, יממה לאחר שהודיע על הצטרפותו למפלגה החדשה שהקים רון חולדאי, "הישראלים".

חיות: "מנסים להרעיד לנו את האדמה"

נשיאת העליון השופטת אסתר חיות אמרה בטקס: "בשיח הציבורי המתנהל בתקופת בחירות יש מי שבוחרים להעלות את בתי המשפט על ראש שמחתם ולטעון שהם אחד הנושאים שצריכים טיפול. אכן, כל מערכת ראוי לה שתבדוק את עצמה ותחתור לתיקון הטעון תיקון, אך אילו נשאל אורח בארצנו מי הרשות הראויה תיקון וטיפול דחופים במיוחד - אינני בטוחה כלל שיצביע על המערכת השופטת.
"אדרבא, בתוך הכאוס שמלווה אותנו תקופה ארוכה אני מרשה לעצמי לומר שלמרות הניסיונות להרעיד את האדמה תחת רגלינו, הרשות השופטת היא שמלווה יציבות ושיח מכבד ולכל מי שמתעקש לעשות הון פוליטי על גבנו הייתי מציעה להביט תחילה אל ביתו פנימה. יש להותיר את מערכת המשפט מחוץ למשחק הפוליטי כי הניסיונות לגרור אותה מסוכנים; ניסיונות אלה חותרים תחת העצמאות של הרשות השופטת".

ריבלין: "אף אחד לא היה רוצה לחיות במדינה שבה אין מערכת משפט חזקה"

ריבלין אמר בטקס: "מערכת המשפט שלנו היא חלק בלתי נפרד מהממלכתיות הישראלית. אף אזרח – מימין או משמאל, לא היה רוצה לחיות במדינה שבה אין מערכת משפט עצמאית, חזקה ויעילה".
הנשיא קרא למערכת המשפט להיות קשובה לביקורת המופנית כלפיה: "חברה דמוקרטית חפצת חיים - מתקיימת ומתקדמת בזכות המחלוקות והמתחים שמניעים אותה. כל ביקורת מכבדת – ראוי שתישמע, וראוי שיופקו ממנה מסקנות. אל לכם לחשוש מהביקורת אלא להכניס אותה הביתה, לבחון אותה, לשוחח עמה".
ניסנקורן: "כשמתחמי הסבירות הולכים לקיצון - אפילו שמירה על בית משפט עצמאי קשה לעיכול עבור פוליטיקאים שאינטרסים אישיים מנחים אותם"
הנשיא קרא להמשך השקיפות באולמות הדיונים ואמר: "המשיכו להגביר את השקיפות, יקיריי, אל תחששו להוסיף ולחשוף לעיני הציבור את יראת הקודש שבה אתם עושים ועוד תעשו במשפט האמת והצדק. אתם השליחים שלנו, והממלכתיות שלנו, החוסן החברתי שלנו, היכולת שלנו לחיות כאן יחד – כל אלה מוטלים על הכף. זוהי אחריות גדולה מאין כמוה".
הנשיא התייחס גם למשבר הפוליטי ואמר: "עברו כמעט שנתיים מאז הפעם האחרונה שהשבענו שופטים פה בבית הנשיא, בית העם. שנתיים שבהן נקלענו למשבר פוליטי חסר תקדים שבמהלכו לא הועברו תקציבי מדינה, פעילויותיהם של משרדי ממשלה הוקפאו, לא נבחרו – ולא הושבעו – שופטות ושופטים חדשים. המשמעות היא, וחשוב להדגיש זאת, שפעילותם של מוסדות המדינה, שמקיימים את החיים שלנו כאן – על הארץ הטובה הזאת - נפגעה באורח קשה.
"מדובר במערכות שפועלות ללא מנהיגות ברורה, מתוך שחיקה של כח האדם הקיים, אי-ודאות ועומס שפוגעים ביעילותם של הגופים שנועדו לשרת את הציבור, בהיעדר מינויים של בעלי תפקידים חדשים. מתברר שגם מגפה בסדר גודל כזה לא יכלה למשבר הפוליטי החריף שכנראה מחוסן לקורונה והנה שוב אנו עומדים בפתחה של מערכת בחירות תחת ממשלת מעבר מוגבלת".
1 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
18 שופטים הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה: השופטת יעל טויסטר ישראלי, נבחרה לכהונת שופטת של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד; השופטת נועה גרוסמן, נבחרה לכהונת שופטת של בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו; השופט מרדכי כדורי, נבחר לכהונת שופט של בית המשפט המחוזי ירושלים.
השופטת תמר בר-אשר, נבחרה לכהונת שופטת של בית המשפט המחוזי ירושלים; השופט עידו דרויאן-גמליאל, נבחר לכהונת שופט של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד; השופטת מרב בן-ארי, נבחרה לכהונת שופטת של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד; השופטת שרון גלר, נבחרה לכהונת שופטת של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד; השופט עודד מאור, נבחר לכהונת שופט של בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו; השופט גיל דניאל, נבחר לכהונת שופט של בית המשפט המחוזי באר-שבע; השופט רמי חיימוביץ', נבחר לכהונת שופט של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד.
בנוסף, השופט עבאס עאסי, נבחר לכהונת שופט של בית המשפט המחוזי ירושלים; השופטת יעל בלכר, נבחרה לכהונת שופטת של בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו; עו"ד שרון שביט כפתורי, נבחרה לכהונת שופטת של בית הדין האזורי לעבודה תל אביב-יפו; עו"ד עדו בן-צור, נבחר לכהונת שופט של בית הדין האזורי לעבודה באר שבע.
כמו כן, הרשמת קארין ליבר-לוין, נבחרה לכהונת שופטת של בית הדין האזורי לעבודה תל אביב-יפו; הרשם עמי רוטמן, נבחר לכהונת שופט של בית הדין האזורי לעבודה ירושלים; הרשמת תמר עציון-פלץ, נבחרה לכהונת שופטת של בית הדין האזורי לעבודה תל אביב-יפו ושופט התעבורה דוד לנדסמן, שנבחר לכהונת שופט של בתי משפט השלום במחוז דרום.