ממשל ביידן מודאג מאוד מהתחממות אפשרית בירושלים ומקיומו של מצעד הדגלים ביום שלישי, יומיים אחרי ההשבעה של הממשלה החדשה. האמריקנים מזהירים שההתחממות בירושלים עלולה להוביל להסלמה נוספת לא רק במזרח העיר, אלא גם בשאר ישראל - ואף לחידוש הלחימה מול רצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
ביידן ומצעד הדגלים
ביידן ומצעד הדגלים
האמריקנים חוששים מעוד הסלמה. ביידן ומצעד הדגלים
(צילום: EPA, AP)
3 צפייה בגלריה
המעצרים בשער שכם
המעצרים בשער שכם
בן גביר עזב, המהומות נמשכו. מעצרים בשער שכם, היום
(צילום: יואב דודקוביץ')
3 צפייה בגלריה
המעצרים בשער שכם
המעצרים בשער שכם
מעצר בשער שכם
(צילום: AFP)
נודע כי ממשל ביידן מעביר לישראל מסרים שלפיהם הוא מצפה להימנע מצעדים שילהיטו את הרוחות, ובמיוחד ממה שהוא מכנה "פרובוקציות של הימין הקיצוני". מסרים ברוח זו הועברו לשר הביטחון בני גנץ, שאמור להישאר בתפקידו גם בממשלה החדשה.
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן שוחח ביום רביעי עם שר החוץ גבי אשכנזי, אך לא ברור אם העלה את הנושא הזה. ממשל ביידן, נזכיר, תמך בישראל במהלך מבצע שומר החומות וגיבה את זכותה להגן על עצמה, אך כמה ימים אחרי תחילת המבצע כבר ביקש לחתור להפסקת אש. בסיום המבצע הממשל האמריקני אף התחייב לחדש את מלאי כיפת ברזל, ובלינקן ביקר בישראל.

על רקע החששות האמריקנים, דובר הזרוע הצבאית של חמאס אמר כי "ההתנגדות עוקב אחר התפתחות האירועים בירושלים ובמסגד אל-אקצה, ומזהירה לא לגעת באל-אקצה". זו לא הפעם הראשונה שחמאס מאיים על ישראל פן יתקיים מצעד הדגלים. במצעד הקודם, שהתקיים כמדי שנה ביום ירושלים, ירה חמאס רקטות על העיר - מה שהוביל לפתיחת מבצע שומר החומות. ירי הרקטות בוצע גם על רקע עימותים קשים באל-אקצה לאורך חודש הרמדאן, לצד פרשת פינוי הבתים המתוכנן בשייח ג'ראח.
מצעד הדגלים היה אמור להתקיים היום, אך בוטל עקב פסילת המסלול שלו. שלשום החליט הקבינט המדיני-ביטחוני שהוא יתקיים ביום שלישי, במתווה שייקבע בין המשטרה למארגנים. ההחלטה התקבלה בעקבות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לגנץ. גורמי הביטחון בדיון הזהירו שמעבר המצעד בשער שכם וברובע המוסלמי עלול להביא להסלמה מיידית לא רק במזרח העיר - אלא גם בתוך הקו הירוק. שרי הליכוד ונתניהו אמרו שביטול המצעד יהווה תמונת ניצחון לחמאס, ומנגד גנץ ושרי כחול לבן הזהירו מקיומו של המצעד בעיתוי הזה.

מוקדם יותר היום הגיע חבר הכנסת איתמר בן גביר לשער שכם, על אף שמפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הורה לו שלא לעלות להר הבית. בן גביר, שמחה נגד ביטול מצעד הדגלים, אמר עם הגעתו למקום כי "עצם העובדה שח"כ בישראל לא יכול לצעוד בעיר העתיקה זו הידרדרות, כניעה לחמאס וניצחון לטרור. באתי לכאן כדי למחות נגד ההחלטה של מפכ"ל כושל. לא נוותר על ירושלים ועל העיר העתיקה. זה שלנו".
המשטרה, מנגד, הסבירה את החלטתה: "עלייתו של ח"כ בן גביר להר הבית בעת הנוכחית עלולה במידה גבוהה של ודאות להוביל להגברת המתיחות בהר הבית ולעורר הפרות סדר שאף יקרינו על מעגלים רחבים יותר עד כדי פגיעה בביטחון המדינה". ניצב הכנסת יוסף גריף אמר לבן גביר ולחברת הכנסת מאי גולן מהליכוד כי בקשתם לערוך מצעד משער שכם לכותל המערבי לא תתאפשר לנוכח הערכת גורמי המודיעין ושב"כ שלפיה גם פעילות זו "עלולה במידה גבוהה של ודאות להביא לפגיעה חמורה בסדר הציבורי עד כדי פגיעה בביטחון המדינה".
ב-18:00 עזב בן גביר את המקום ובמקום התפתחו מהומות. המשטרה השתמשה ברימוני הלם ומפגינים הניפו דגלי ישראל מול מפגינים שהניפו דגלי פלסטין. שלושה נעצרו בחשד להפרת הסדר.