3 צפייה בגלריה
ארנו מימרן. במאסר מאז 2016
ארנו מימרן. במאסר מאז 2016
ארנו מימרן. במאסר מאז 2016
(צילום: AFP)
איש העסקים היהודי-צרפתי, שהצהיר בעבר כי תרם כמיליון דולר לנתניהו, מסתבך שוב: ארנו מימרן, בן 49 שמרצה מ-2016 שמונה שנות מאסר בכלא הצרפתי, זומן לשימוע לפני העמדה לדין באשמת שני מעשי רצח.
החיסול הראשון המיוחס למימרן, המחזיק גם באזרחות ישראלית, הוא של סמי סוויד, שותפו לעוקץ בפרשת הונאות המע"מ על מכסות פחמן דו-חמצני. בעקבות אותה הונאה נידון מימרן למאסר שאותו הוא מרצה כעת. למימרן, שכופר באישומים, מיוחס גם רצח המיליארדר קלוד דריי, אביה של אשתו הראשונה.
במהלך משפטו הצהיר מימרן כי תרם כמיליון דולר לנתניהו. לאחר מכן שינה את גרסתו וטען כי תרם 40 אלף דולר לקרן ציבורית. בעיתונות פורסמו צילומים של מימרן ונתניהו מבלים בחופשה.
3 צפייה בגלריה
מימרן. נאשם ברצח שותפו ואביה של אשתו הראשונה
מימרן. נאשם ברצח שותפו ואביה של אשתו הראשונה
מימרן. נאשם ברצח שותפו ואביה של אשתו הראשונה
איל המלונות ואספן האמנות דריי נרצח באוקטובר 2011 מירי שלושה כדורים, בגיל 76. הוא נורה בצווארו באחוזתו בפרבר ניי-סיר-סן היוקרתי של פריז. דריי, שעשה את עיקר הונו בעסקאות נדל"ן, היה גם בעלים של מלון בישראל.

חיסול במשתיק קול, בכניסה למרכז קונגרסים

כשנה לפני כן, ב-14 בספטמבר 2010, נרצח סוויד, שהתגורר בהרצליה פיתוח. הוא נורה שש פעמים בכניסה למרכז קונגרסים בפריז, על ידי רוכבי קטנוע שהשתמשו באקדח עם משתיק-קול. סוויד היה בן 44 במותו ומשפחתו טענה בכל אותן שנים כי מימרן עומד מאחורי הרצח.
סוויד ודריי היו שניים מתוך ארבעה מהמעורבים בהונאת הפחמן, שכונתה גם "עוקץ המאה" - שנרצחו. מלבדם נרצחו גם אמר אזוג ואלברט טייב. על פי כתבי האישום שהוגשו בפרשה, סוויד ומימרן מימנו את ההונאה, ובהמשך סייעו להסתיר ולשנע את הכסף.
3 צפייה בגלריה
שער הליברסיון בצרפת ב-2016, לאחר חשיפת הקשר בין מימרן לנתניהו
שער הליברסיון בצרפת ב-2016, לאחר חשיפת הקשר בין מימרן לנתניהו
שער הליברסיון בצרפת ב-2016, לאחר חשיפת הקשר בין מימרן לנתניהו
בתחקיר ב-2016 של "מדיה-פורט" נכתב כי מקורבים לו סיפרו כי לסוויד לא היה אמון בבנקים. לטענתם, את 120 מיליון האירו שעשה בהונאת הפחמן שמר אצלו - הרים של כסף שאוחסנו בקירות ומתחת לבלטות. "נגמרו לו המקומות להסתיר את הכסף", אמר אחד מחבריו.

3 פגישות ביום הרצח

ביום הרצח סוויד הגיע לפריז מישראל, והתכוון לשוב באותו יום. "סיבת הגעתו הייתה אחת: הייתה לו פגישה עם מימרן", נכתב. לפי מימרן, השניים היו אמורים לדון ב"השקעה משותפת". מימרן לא פירט, אבל אחד העדים הרחיב: "מימרן הציע לו להשקיע כסף בבורסה בפריז. סוויד השקיע 20 מיליון אירו, ומימרן כמעט 30 מיליון". למעשה, כתבו ב"מדיה-פורט", זו הייתה דרך להלבנת כספי ההונאה.
ב-14 בספטמבר מימרן וסוויד נפגשו שלוש פעמים – פעם אחת בסביבות השעה 15:00, בפעם השנייה בערך ב-18:00 ובפעם השלישית ב-20:00, ליד הפאלאס דאס קונגרס, שבכניסה אליו נרצח סוויד. מימרן אמר כי הגיע כדי לתת לו טבעת זהב ששכח, מעוטרת בגולגולת.

פרשת "הונאות הפחמן" היא למעשה תרגיל עוקץ שנמשך מנובמבר 2008 עד יוני 2009 ובו קבוצת משקיעים קשרה קשר להעלמת תשלומי מס ערך מוסף בצרפת בגובה של מיליארדי אירו. הקבוצה עסקה במסחר במכסות פחמן דו-חמצני, על פי פרוטוקול קיוטו לצמצום גזי החממה, המסדיר את נושא הפליטה של פחמן דו-חמצני.
על פי כתבי האישום בפרשה, אנשי הקבוצה גבו מס ערך מוסף על עסקאות בתחום זה, אך לא העבירו את הסכומים שנגבו למשרד האוצר הצרפתי. על פי היורופול, הסכום שהקבוצה חייבת לרשויות המס בצרפת מוערך ב-1.6 מיליארד אירו, ולשאר מדינות האיחוד האירופי בין 5 ל-10 מיליארד אירו.
לפני ארבע שנים טען מימרן בריאיון כי בידיו הצהרה בנקאית על סכום כסף שהעביר לנתניהו בשנת 2001, "מהחשבון הפרטי שלי לחשבון הפרטי של בנימין נתניהו". הוא סיפר אז כי הוא ונתניהו היו בקשר חברי וטיילו יחד, ואמר כי העביר לו 170 אלף אירו.
נתניהו הגיב לפרסומים אז ואמר כי "ההר הוליד עכברון. מדובר על תרומה חוקית לקרן שהקמתי לפעילות ציבורית לטובת מדינת ישראל כשהייתי אזרח פרטי בשנת 2001. זה ברור שזה חלק מרדיפה פוליטית שיטתית".