מיד אחרי יאיר לפיד נכנס לאולפן המיוחד של ועידת "האנשים של המדינה" בבנייני האומה יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה. כשנשאל יו"ר יש עתיד אם הוא יכול לשתף איתם פעולה בהרכבת הממשלה הבאה, השיב בלי היסוס - בניגוד לעבר - "כן. בטח, איזו שאלה".
אתם פחדתם מזה בכחול לבן כמו מאש, מה קרה? "אני לא. אני זה שאמר אחרי הבחירות השלישיות: אין לי בעיה להקים בתמיכתם ממשלה, אבל כולנו השתנינו".
לפיד סיפר על "דמות שאיננה בפוליטיקה הישראלית, קוראים לה חסיין עבאס. הוא בחור ערבי צעיר שעובד בבית של הבת שלי, הרי יש לי ילדה אוטיסטית, הם 24 שגרים ביחד, ושמונה מהם נכנסו לבידוד השנה, שזה סיוט בבית קטן. וחסיין עבאס היה שם בבגדי מגן מלאים איתם 14 יום בבידוד. זה שינה אותי.
"ורסיות של הסיפור הזה שינו את החברה הישראלית, כי בבתי חולים כולם על הצוותים הרפואיים וראו אותם וזה ערביי ארץ ישראל. כן, משהו השתנה, משהו עמוק, ואפשר בהחלט להקים ממשלה שהם יתמכו בה. הם לא רוצים לשבת באף ממשלה, אבל לשתף איתם פעולה, שהם יהיו חלק מוועדות חשובות בכנסת, שהם יהיו חלק מקבלת ההחלטות, שהבעיות האמיתיות שלהם יטופלו".
עוד בוועידת ynet ו"ידיעות אחרונות":
1 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
"החלטתי שלא אגיד מילה רעה על עפר שלח"
(צילום: אלכס קולומויסקי)

אנשי אופוזיציה אומרים שלא ימליצו עליך, גדעון סער אומר: הוא מקסימום יהיה שר בממשלתי. למה אתה לא נתפס כמועמד לראשות הממשלה מול נתניהו? "אם לא הייתי נתפס, הם לא היו אומרים לך את זה. זה עובד הפוך".
לפיד העביר נושא וסיפר שאתמול היה בחוף הים במבצע ניקוי אסון הזפת. "הסתכלתי סביבי ואמרתי, למה בעצם לא כל הילדים בים? הרי, הילדים שלחו אותם הביתה. הם יושבים מול הזום ומתים לאט לאט - השמנה והפרעות אכילה וכל הדברים הנוראים - פתאום אמרתי: זה השיעור המושלם, לקחת את כל ילדי ישראל לנקות זפת, להציל צבים קטנים".
אתה קמפיינר מעולה, אבל נעלמת. אתה לא עושה פוליטיקה, אתה לא מתראיין הרבה, במקום לדבר על חרדים אתה מדבר על משבר האקלים ועל זיהום חוף הים. למה? "דיברתי לא מעט על חרדים ועל זה שהרב קנייבסקי לא יכול לנהל את המדינה".
מחקרי העומק של יאיר לפיד הראו שעכשיו צריך להיות קצת אחר? קצת שקט? "מחקרי העומק הראו שאנחנו צריכים שיח אחר. אני הייתי לא מעט בגשרים השנה, והיה דבר מדהים, היינו עומדים 300 איש ואז עובר מישהו עם האוטו וצועק: 'רק ביבי', וכל ה-300 איש הרגישו שהוא העם. והייתי אומר: לא נכון, אתם העם, אלה שלא כועסים, לא שונאים, לא מקללים, שדואגים באמת לדברים החשובים, אתם העם, ואתם מוכרחים שהייצוג שלכם יהיה בהתאם. אז זה הקמפיין, להתעסק במה שחשוב ולשמור, אני מנסה לשמור על עצמי מהשיח הזה".
אני אגיד לך מה כן ראו בטלוויזיה עליך, מה כן הרגשתי, שהייתה לך שנה נורא עצובה. גרועה. מי הכי פגע בך, מכל הפוגעים? מי הכי תקע לך סכין בגב? "זה לא שם. בטח שנפגעתי, זה פשוט לא שם במובן של לא עשיתי תחרות פנימית".
עפר שלח לצורך העניין? "עשיתי החלטה שאני לא אגיד מילה רעה על עפר. ואעמוד בהחלטה שלי. אני מניח שזה סוג של תשובה גם לשאלה שלך. זו שאלה אינסטינקטיבית טובה כי זה חלק מהמבחן, אפרופו להתאים, מה מכשיר אותך? הנפילות והקימות, הדרך שבה אתה נופל וקם, בסוף אני הוספדתי בשנתיים האחרונות איזה 700 פעם, וכל פעם קמנו בשיניים ובציפורניים ואמרנו: אבל תסתכלו, על מי אפשר לסמוך? מי אתם יכולים לסמוך על המילה שלו?".
אתה רואה אפשרות שאם נתניהו לא יקים את הממשלה הבאה, אתה תכהן ברוטציה או בממשלה בראשות נפתלי בנט או גדעון סער? "אני מוכן לענות על השאלה רק אם יש לך את תוצאות הבחירות. כרגע בכל סקר אפשרי כבר הרבה מאוד זמן יש עתיד היא המפלגה השנייה בגודלה, אני ראש האופוזיציה באופן טבעי, זה שם אותנו על מסלול שיאפשר לנו להקים... אני אומר שוב, העיסוק הוא לא בי".
נתניהו יהיה ראש הממשלה הבא? "אין לי מושג מה יהיו התוצאות, אבל הבעיה היא שאם הוא יהיה ראש הממשלה הבא אז יש לך ממשלה של בן גביר ושל ליצמן ושל דרעי ושל סמוטריץ'. או שתהיה לך ממשלה של אנשים הגונים שרוצים לעשות שינוי. תבחר".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אחר הצהריים על דבריו של לפיד בוועידה ופרסם ברשתות החברתיות סרטון שבו נאמר "יאיר לפיד התחייב היום שיכניס את הרשימה המשותפת לממשלה שלו. לגדעון ולבנט, שחתמו ביניהם על הסכם עודפים, אין איך להקים ממשלה בלי לפיד כראש ממשלה".