בזמן שבני ישראל ישבו מסובין עם משפחותיהם בליל הסדר, כמעט ללא הגבלות בזכות מבצע חיסוני הקורונה המתקדם בעולם, באזורים רבים ברחבי תבל המשיכו להתמודד עם התפרצויות קשות של הנגיף, שמביאות גם להגבלות חמורות על התושבים. בגרמניה מזהירים כעת כי הגל השלישי באירופה צפוי רק להחמיר, בבריטניה הממשלה בלונדון דבקה בתוכנית ההקלות למרות צפי שהתחלואה תעלה מחדש – ובברזיל ממשיכים לשבור שיאי תמותה, עם יותר מ-3,600 חולים שמתו ביממה אחת.
בבריטניה, שבניגוד לאיחוד האירופי מבצע החיסונים שלה מתקדם במהירות רבה ועד כה חוסנו בה יותר מ-29 מיליון בני אדם עם מנת חיסון אחת לפחות – נשא אתמול (שבת) ראש הממשלה בוריס ג'ונסון נאום בכנס וירטואלי של חברי מפלגתו השמרנית, ובו הצהיר כי בכוונתו להמשיך במה שתיאר "מפת הדרכים לחופש".
25 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, AFP, EPA)
ג'ונסון אמר לחברי מפלגתו כי הוא מצפה בכיליון עיניים להסתפר מחדש ולשתות בירה בפאב. הדבר יתאפשר לו עם גל ההקלות באזור אנגליה הצפוי ב-12 באפריל, אז גם ייפתחו מחדש חנויות לא-חיוניות. מחר צפויות הקלות מצומצמות יותר, שיאפשרו בין היתר לקבוצות של עד שישה אנשים להתאסף במקומות פתוחים. האיסור על כניסת נוסעים זרים יימשך לפחות עד 17 במאי, שזהו גם התאריך המוקדם ביותר לפתיחתם של אתרים סגורים בענפי האירוח והבידור, כמו בתי המלון ואולמות המופעים.
ג'ונסון הזהיר כי למרות ש"אנחנו בעולם אחר מהאביב הקודם", יש כעת צורך להתכונן לאתגרים שבדרך. הוא ציין כי מ"הניסיון המר" של הבריטים, גל התחלואה המשתולל כעת ביבשת אירופה צפוי להכות בבריטניה באיחור של כשלושה שבועות, אך הביע תקווה שמבצע החיסונים יאפשר למערכת הבריאות המקומית לספוג את הזינוק הצפוי.
"כפי שהדברים עומדים כעת, אני לא רואה שום נתונים שמרתיעים אותי מלהמשיך במפת הדרכים הארוכה שלנו לעבר החופש, לפתיחתה מחדש של הכלכלה שלנו ולחזרה לדרך החיים שאנחנו אוהבים", אמר ג'ונסון.
25 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שותה בירה 2016
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שותה בירה 2016
ג'ונסון שותה בירה בתמונה מ-2016. רוצה לחזור לפאב - וגם להסתפר מחדש
(צילום: רויטרס)
25 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה חיסון אסטרהזניקה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתחסן נגד קורונה חיסון אסטרהזניקה
ג'ונסון מתחסן נגד קורונה, מוקדם יותר החודש
(צילום: רויטרס)
דבריו מגיעים על רקע התמתנות במגמת הירידה בתחלואה, לפחות באזור אנגליה. שלשום דיווחה בריטניה על עוד 6,187 נדבקים שאובחנו ביממה אחת, ירידה קטנה במעט לעומת הנתון שדווח ביום חמישי. 70 חולי קורונה מתו בממלכה שלשום.

שיחות לסיום "מלחמת החיסונים" האירופית

במקביל לתקווה הנשמעת מצד ראש הממשלה הבריטי בנוגע להמשך פתיחת הכלכלה, בממלכה דיווחו אתמול כי ייתכן שכבר בימים הקרובים ייחתם הסכם עם האיחוד האירופי – הסכם שיביא לסיום מה שזכה לכינוי "מלחמת החיסונים" בין בריסל ללונדון. אירופה, נזכיר, לא עומדת ביעדים של מבצע החיסונים שלה, וזועמת על חברות תרופות כמו "אסטרה-זניקה" על כך שלא סיפקו למדינות האיחוד את כמות המנות שלה הן התחייבו.
על פי הדיווח של ה"טיימס" הלונדוני, במסגרת ההסכם המתגבש האיחוד יסיר את האיום שלו לחסום ייצוא של מנות של אסטרה-זניקה לבריטניה, וזו מצדה תסכים לוותר על קבלת משלוחי מנות מסוימים שיועדו לטווח הארוך, משלוחים שאמורים היו להגיע אליה ממפעל חדש שהקים קבלן משנה של אסטרה-זניקה בהולנד.
25 צפייה בגלריה
חיסון קורונה של אסטרה זניקה אסטרה-זניקה ב מילאנו איטליה
חיסון קורונה של אסטרה זניקה אסטרה-זניקה ב מילאנו איטליה
חיסון של אסטרה-זניקה ברומא. הסכם בדרך בין בריסל ללונדון?
(צילום: AFP)
בסוכנות הידיעות רויטרס מדגישים כי למרות הדיווח הזה, בבריסל מעולם לא איימו במפורש לחסום ייצוא של חיסונים, אלא רק אמרו שיבחנו בצורה מדוקדקת יותר כל ייצוא למדינות שבהן שיעור ההתחסנות גבוה או כאלו שלא מאפשרות ייצוא של חיסונים משטחן אל שטחי מדינות האיחוד. גם גורם בנציבות האירופית נשמע סקפטי בנוגע לדיווח של הטיימס. "רק התחלנו את השיחות עם בריטניה. אין שום שיחות במהלך סוף השבוע", אמר הגורם לרויטרס.
גורם נוסף בבריסל טען בנוסף כי לאיחוד האירופי מעולם לא הייתה כוונה לשתף עם בריטניה את חיסוני אסטרה-זניקה שמיוצרים במפעל החדש בהולנד, על ידי קבלן המשנה Halix. רק שלשום קיבל המפעל הזה אישור להתחיל לפעול, לצד אישור דומה שניתן למפעל חדש של פייזר בעיר מרבורג שבגרמניה. בבריסל מקווים שהמתקנים החדשים הללו יגבירו את אספקת החיסונים למדינות האיחוד.

חשש מ"נקודת שבירה" בגרמניה

לצד חיסוני אסטרה-זניקה, פייזר ומודרנה, באיחוד האירופי אישרו גם את השימוש של החיסון של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, שמצריך מנה אחת בלבד. בגרמניה אמר אתמול שר הבריאות ינס שפאן שמשלוח ראשון של החיסון הזה, אם כי קטן יחסית של כמה מאות אלפים, צפוי להגיע לידי הרשויות באמצע אפריל. הוא אמר שהמשלוחים הבאים כבר יהיו גדולים יותר, ויכללו כמה מיליוני מנות. בסך הכול, גרמניה מקווה לקבל בחודש הבא כ-15 מיליון מנות חיסון, וכך להאיץ משמעותית את המבצע שלה.
25 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בשדה תעופה בגרמניה
בדיקות קורונה בשדה תעופה בגרמניה
בדיקות קורונה בשדה תעופה בגרמניה. הגבלות מחמירות על הצרפתים הנכנסים
(צילום: AFP)
25 צפייה בגלריה
שלטים לבידקות מהירות לקורונה בפאבים בגרמניה
שלטים לבידקות מהירות לקורונה בפאבים בגרמניה
שר הבריאות קורא לסגר חדש. פאב בגרמניה
(צילום: EPA)
25 צפייה בגלריה
שלטים לבידקות מהירות לקורונה בפאבים בגרמניה
שלטים לבידקות מהירות לקורונה בפאבים בגרמניה
שלט לבדיקות קורונה מהירות מחוץ לפאב בגרמניה
(צילום: EPA)
בגרמניה קיבלו עד כה רק כ-10% מהאוכלוסייה מנה אחת לפחות של החיסון, ומשמעות הדבר שלקמפיין החיסונים עדיין אין השפעה ממשית על קצב ההדבקה – שגם בגרמניה עולה מחדש. אתמול דיווחו רשויות הבריאות הגרמניות על עוד 20,472 נדבקים חדשים ביממה אחת. מדובר אמנם בירידה קטנה לעומת שלשום, אז דווח על 21,572 נדבקים, אך ביחס לנתון שדווח ביום שישי לפני שבוע מגמת העלייה ניכרת היטב – 17,482 נדבקים חדשים אובחנו אז. מניין המתים עלה אתמול ב-157, והגיע כבר ל-75,780 מפרוץ המגפה.
שר הבריאות שפאן הזהיר שלשום כי ישנם "סימנים ברורים" לכך שהגל השלישי שגרמניה חווה עלול להיות גרוע יותר משני גלי התחלואה הקודמים. "כרגע הנתונים עולים מהר מדי, והווריאנטים הופכים את המצב למסוכן במיוחד", אמר שפאן בהתייחסות לזן הבריטי – שלו מיוחסת עיקר התחלואה כעת ברחבי אירופה. "אם זה ימשיך ללא שליטה, אנחנו מסתכנים בכך שמערכת הבריאות תגיע לנקודת שבירה באפריל", אמר. אתמול נשמע שפאן נחרץ יותר, ואמר שכדי להוריד את התחלואה יידרש סגר הדוק לתקופה של 10 עד 14 ימים. במקביל, לות'ר ויילר שעומד בראש מכון רוברך קוך הגרמני, מכון בקרת המחלות של גרמניה, הזהיר כי ייתכן שמספר הנדבקים היומי בגרמניה יגיע בחודש הבא לכ-100,000 – אם לא יינקטו פעולות מניעה כלשהן.
האזהרות של בכירי מערכת הבריאות הגרמנית מגיעות כשברקע דווקא החלטתה של הקנלצרית אנגלה מרקל לבטל את הסגר שתוכנן במהלך חופשת חג הפסחא בחודש הבא. למרות הודעתה, שלה התלוותה התנצלות על חוסר הוודאות שנוצר, ויילר קרא שלשום לגרמנים להישאר בבית במהלך החופשה ולהימנע ממגעים חברתיים מרובים. "שבועות מאוד קשים עומדים בפנינו", הזהיר.
25 צפייה בגלריה
ריבלין בביקור עם מקרון
ריבלין בביקור עם מקרון
"אין לי חרטות או אשמה". מקרון
(צילום: רויטרס)
25 צפייה בגלריה
בית חולים בטיפול חולי קורונה
בית חולים בטיפול חולי קורונה
עומסים קשים בבתי החולים. במחלקת קורונה בצרפת
(צילום: רויטרס)
25 צפייה בגלריה
בית חולים בטיפול חולי קורונה
בית חולים בטיפול חולי קורונה
(צילום: רויטרס)
25 צפייה בגלריה
בית חולים בטיפול חולי קורונה
בית חולים בטיפול חולי קורונה
(צילום: רויטרס)
25 צפייה בגלריה
בית חולים בטיפול חולי קורונה
בית חולים בטיפול חולי קורונה
(צילום: רויטרס)
גם בצרפת ממשיכים הווריאנטים של הנגיף להשתולל. שלשום דיווחו רשויות הבריאות בה על 41,869 נדבקים ביממה אחת. מערכת הבריאות בצרפת – במיוחד באזור פריז שנמצא כעת יחד עם עוד מחוזות נוספים תחת סגר חלקי – חווה עומס חריג של חולים. לפי נתוני משרד הבריאות בצרפת, כעת מאושפזים ביחידות טיפול נמרץ 4,766 חולי קורונה – הנתון הגבוה ביותר מאז תחילת שנת 2021.

מקרון: לא חש אשמה

נשיא צרפת עמנואל מקרון ספג לאחרונה ביקורת על כך שנמנע מהטלת סגר כללי – שלישי במספר – ודבק במקום זאת בהגבלות המקומיות ובעוצר הלילי. למרות שביום חמישי הכה על חטא והודה שההיערכות של ממשלתו ושל מדינות נוספות באירופה למבצע החיסונים הייתה לקויה, מקרון התעקש שאינו חש תחושת כישלון בנוגע למצב הנוכחי של התחלואה בצרפת. "אין לי תחושת אשמה, שום חרטות ושום תחושת כישלון", אמר מקרון. הוא ציין כי גם בצרפת השבועות הקרובים יהיו קשים – ורמז כי כעת הוא פתוח להגבלות נוקשות יותר: "ננקוט צעדים אפקטיביים בזמן הנכון, ואצלי אין שום טאבו".
לאור ההתפשטות הנרחבת של הנגיף בצרפת, שתי מדינות – גרמניה וספרד – הודיעו במהלך סוף השבוע כי במעברי הגבול, גם היבשתיים, יידרשו כעת נוסעים צרפתים להציג תוצאות שליליות של בדיקות קורונה. להנחיות הללו יש חריגים מסוימים אמנם, כמו נהגי משאיות שיוכלו להיכנס לספרד ללא צורך בבדיקות, אך הן מדגישות את החשש הרב באירופה מהתפשטות הנגיף.
גם בספרד מדווחים על עלייה הדרגתית בתחלואה לאורך השבוע האחרון, כשלפי רשויות הבריאות המקומיות מספר הנדבקים לכל 100,000 איש עמד ביום שישי על 138.6, בעוד ביום חמישי הוא עמד על 134 לכל 100,000 איש. שלשום דיווחו הרשויות שם על 7,586 נדבקים חדשים, ועל עוד 590 חולים שמתו.
הדרישה להציג בדיקות קורונה שליליות לצרפתים שנכנסים לספרד מגיעה על רקע העובדה שרבים מהם הגיעו בימים האחרונים למדינה, בעיקר לאזור מדריד, על מנת להימלט מההגבלות בארצם וליהנות ממסעדות ומברים פתוחים. בברצלונה, אגב, השתתפו אתמול כ-5,000 איש בהופעת רוק של הלהקה הספרדית Love of Lesbian. הופעות המוניות כאלה עדיין אסורות בספרד, אך ההופעה קיבלה אישור מיוחד כחלק מניסיון לבדוק את היעילות של הבדיקות במניעת הדבקות באירועי תרבות גדולים. באי האירוע הורשו אמנם להתערבב בחופשיות זה בזה, אך נדרשו להמשיך לעטות מסכות.
25 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בספרד לקראת קונצרט עם אלפי משתתפים
בדיקות קורונה בספרד לקראת קונצרט עם אלפי משתתפים
פיילוט מיוחד: בדיקות קורונה לקראת קונצרט עם אלפי משתתפים במדריד
(צילום: AP)
25 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים בסרביה
מבצע חיסונים בסרביה
מבצע החיסונים בסרביה. מובילה באירופה - ותורמת לשכנות
(צילום: EPA)
זינוק בתחלואה דווח גם בהולנד, שם אובחנו אתמול 8,798 נדבקים בקורונה – המספר הגבוה ביותר מאז תחילת השנה. מכון הבריאות הלאומי בהאג צופה כי המגמה הזו תימשך עד לעומקו של חודש אפריל, למרות שהולנד נמצאת כעת תחת הגבלות חמורות ועוצר לילי, שבמסגרתם בין היתר נאסר לפתוח ברים ולהשתתף בהתקהלויות במקומות סגורים.

פוליטיקת חיסונים בבלקן? סרביה מזריקה לזרים

בעוד שבאירופה ממשיכים להיאבק על כל מנת חיסון אפשרית, בסרביה הראו אתמול שאפשר גם אחרת וסיפקו לאלפי זרים ממדינות שכנות את הזריקה המיוחלת. תורים ארוכים נצפו אתמול בבלגרד, של תושבים מבוסניה, מונטנגרו וצפון מקדוניה – לעתים משפחות שלמות – בעוד שוטרים עמדו בצד כדי לשמור על הסדר.
בעוד שכנותיה של סרביה מתמודדות גם הן עם אספקה מצומצמת מאוד של חיסונים, בבלגרד אין מחסור שכזה והיא מדווחת על שיעור התחסנות מהגבוהים באירופה – יותר משני מיליון מ-7 מיליון תושביה קיבלו לפחות מנה אחת של החיסון. הרשויות שם מחסנות במגוון רחב של חיסונים: ספוטניק V הרוסי ואלו של סינופארם הסינית, פייזר האמריקנית ואסטרה-זניקה הבריטית-שבדית.
מבקריו של הנשיא הפופוליסט אלכסנדר ווצ'יץ' טוענים שמבצע החיסונים הזה עבור תושבי המדינות השכנות הוא חלק מניסיון להגביר את השפעתה האזורית של סרביה ולקדם את תדמיתו האישית. סרביה, יצוין, כבר תרמה כמויות קטנות יחסית יותר של חיסונים לצפון מקדוניה, למונטנגרו ולבוסניה.
25 צפייה בגלריה
חולי קורונה בבית חולים בברזיל
חולי קורונה בבית חולים בברזיל
חולי קורונה בבית חולים בברזיל
(צילום: AFP)
25 צפייה בגלריה
תורים בברזיל לקבלת אוכל בעקבות העוני הגובר בצל הקורונה
תורים בברזיל לקבלת אוכל בעקבות העוני הגובר בצל הקורונה
תורים בברזיל לקבלת אוכל בעקבות העוני הגובר בצל הקורונה
(צילום: EPA)
למרות הזינוק שנרשם כעת באירופה, נראה שמוקד התחלואה בעולם עכשיו הוא ברזיל, שם דיווחו אתמול הרשויות על שיאים חדשים בנתוני התחלואה. אתמול מתו בברזיל 3,650 חולי קורונה ואובחנו לראשונה יותר מ-100,000 נדבקים חדשים. מספרי התמותה שעליהם מדווחת בימים האחרונים ברזיל מהווים כרבע מכלל המקרים שמדווחים בעולם כולו. מניין המתים הכולל בברזיל כבר הגיע ליותר מ-300,000.
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו ממשיך אמנם להתנגד להגבלות מחמירות, ובשבועות האחרונים פיזר אמירות מזלזלות נוספות כמו קריאתו לאזרחים להפסיק "להתבכיין", אולם בקרב מושלי מדינות המחוז וראשי הערים מחלחלת יותר ויותר ההבנה שיש להטיל מחדש הגבלות על התושבים. גם מכון המדע והטכנולוגיה הממשלתי, Fiocruz, קרא ביום חמישי לסגר כולל במדינה למשך שבועיים, על מנת להפחית את רמת ההדבקה. הנגיף משתולל בברזיל כשברקע מבצע החיסונים בשטחה מתנהל בעצלתיים, בין היתר בעקבות עיכובים במשלוחים של אסטרה-זניקה. עד כה רק 2% מאוכלוסיית המדינה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית התחסנו לחלוטין נגד הנגיף.
25 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים בפיליפינים
מבצע חיסונים בפיליפינים
מבצע החיסונים בפיליפינים
(צילום: רויטרס)
25 צפייה בגלריה
חיטוי בשכונות עוני בפיליפינים נגד קורונה
חיטוי בשכונות עוני בפיליפינים נגד קורונה
חיטוי בשכונות עוני בפיליפינים נגד קורונה
(צילום: gettyimages)
25 צפייה בגלריה
חיטוי בשכונות עוני בפיליפינים נגד קורונה
חיטוי בשכונות עוני בפיליפינים נגד קורונה
(צילום: gettyimages)
בעוד בברזיל מדברים על סגר, בפיליפינים הכריזו אתמול כי באזור הבירה מנילה והמחוזות הסמוכים – אזורים שבהם חיים בסך הכול כ-24 מיליון בני אדם – יוטל למעשה סגר מחודש. מדינת האיים שבה מתגוררים יותר מ-100 מיליון איש מתמודדת כעת גם היא עם זינוק בתחלואה, ועם עומסים קשים בבתי החולים. משרד הבריאות דיווח אתמול על 9,595 נדבקים חדשים - הנתון השני בגובהו מאז פרוץ המגפה. מספר הנדבקים הכולל במדינה עומד על יותר מ-712,000. מניין המתים הכולל בפיליפינים עומד על יותר מ-13,000.
במקסיקו חושפים דו"ח ממשלתי ולפיו מספר המתים האמיתי במדינה מקורונה מפרוץ המגפה גבוה בעשרות אחוזים משדווח. לפי הדו"ח מניין הקורבנות עומד על 321,000, כמעט יותר מ-60% מהמספר עליו דווח קודם לכן – כ-201 אלף. במקסיקו נערכות מעט בדיקות, ומכיוון שבתי החולים עמוסים, רבים מתים מבלי לעבור בדיקה וללא אבחון כחולים בנגיף. בבדיקת תעודות פטירה, נמצא כי 70.5% ממקרי המוות "העודפים" ככל הנראה נגרמו מהנגיף, בהן הוא רשום כ"גורם חשוד" לסיבת המוות.
פורסם לראשונה: 19:46, 27.03.21