ראש מפלג חקירות במשטרה, סנ"צ זיו שגיב, התייחס היום (שני) בריאיון לאולפן ynet להתפרעויות האלימות שאירעו בימים האחרונים בבני ברק ובערים נוספות על רקע אכיפת המשטרה את תקנות הקורונה. רק אתמול נרשם עוד יום ארוך של התפרעויות, בעיקר בבני ברק - שם אוטובוס נרגם באבנים והועלה באש - אך גם בירושלים, שם מפגינים השחיתו תחנה וקרון של הרכבת הקלה.
8 צפייה בגלריה
סגן ניצב זיו שגיב
סגן ניצב זיו שגיב
סגן ניצב זיו שגיב. "נמשיך לאכוף, לא חוששים מהתדמית"
(צילום: שחר גולדשטיין)
"מיום חמישי האחרון משטרת ישראל מתמודדת מול פורעי חוק וונדליזם שמאיימים על שלטון החוק ועל שלום הציבור", אמר שגיב בהתייחסו לעימותים האלימים בימים האחרונים. "בבני ברק, בבית שמש, באשדוד, אנחנו נאבקים בחזיתות האלה במטרה להחזיר את השפיות והבריאות ברחובות לתושבים, אותם אנשים שרוצים לחיות בחופשיות מבלי לפחד להידבק בנגיף. אנחנו רואים בזה מאבק על שמירת החוק, על עקרונות החופש והדמוקרטיה במדינת ישראל, על שלטון החוק.
"שוטרי משטרת ישראל נמצאים בחזית, מנסים להגן בגופם ולמנוע את התפשטות הנגיף", המשיך. "יש חלקים באוכלוסייה, קומץ צריך להגיד, ואני לא רוצה לתייג - יש מי שמכנה אותם 'נערים', אבל למעשה מדובר בעבריינים לכל דבר ועניין. אותם אנשים שאומרים 'כולכם אשמים חוץ מאיתנו'. אותם חלקים באוכלוסייה שלא רואים עין בעין את המצב כמו שאני מתאר אותו".

8 צפייה בגלריה
ירושלים  ובני ברק
ירושלים  ובני ברק
נזקי העימותים, אתמול
(צילום: שמעון ברוך, קבוצת מדברים תקשורת)
8 צפייה בגלריה
אוטובוס עולה באש בבני ברק
אוטובוס עולה באש בבני ברק
"מי שהצית את האוטובוס - יישב בכלא". נציג בעיריית בני ברק
(צילום: רונן רחמים)
8 צפייה בגלריה
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
(צילום: יאיר שגיא)
8 צפייה בגלריה
הפרות סדר בבני ברק
הפרות סדר בבני ברק
"נגיע לכל מקום כדי לשמור על שלום הציבור"
(צילום: טל שחר)
- איך מתמודדים עם זה? אנחנו רואים כבר הרבה יותר מקומץ נערים בהרבה יישובים שממש מאיימים על האוכלוסייה, גם זו שממנה הם מגיעים. "אנחנו מתגברים את הכוחות איפה שצריך, העברנו סדרי גודל גדולים מאוד של שוטרים לאותן ערים שבהן יש הפרות סדר נרחבות. אני בהחלט רואה פה איזושהי אוזלת יד של מנהיגות דתית, מנהיגות אמונית-חינוכית שלא מצליחה להשתלט, ולפעמים אפשר לומר גם מצליחה בצורה חסרת אחריות לגבות ולתדלק ניסיונות לפגוע בשלטון החוק".
סנ"צ שגיב הדגיש: "אנחנו במשטרה נעשה את הכול כדי להחזיר את הסדר לרחובות, להשליט סדר איפה שצריך. אנחנו לא נאפשר פגיעה ברכוש ציבורי, לא נאפשר לפגוע בשוטרים. בשלושת הימים האחרונים 20 שוטרים הגיעו לבתי החולים עם פציעות בדרגות שונות, כולל אתמול בבני ברק כאשר שוטר נפגע מאבן שנזרקה לעבר ראשו".
8 צפייה בגלריה
הפרות סדר בבני ברק
הפרות סדר בבני ברק
הפרות סדר בבני ברק
(צילום: טל שחר)
8 צפייה בגלריה
אלפים מפגינים בבני ברק
אלפים מפגינים בבני ברק
אלפים מפגינים בבני ברק
(צילום: טל שחר)
בכיר המשטרה הוסיף: "אנחנו רואים רכוש ציבורי עולה באש, פגיעה בתשתיות חיוניות כמו תחבורה ציבורית, מסילות רכבת, כולל ירי זיקוקים לעבר שוטרים", הוסיף סנ"צ שגיב. "כל זה לא ירתיע אותנו מלאכוף את החוק בצורה חד-משמעית. איפה שצריך יד חזקה וזרוע נטויה - אנחנו נהיה שם. אנחנו לא חוששים מהתדמית הציבורית שלנו, אנחנו נגיע לאכוף איפה שצריך".
לדברי סנ"צ שגיב, אותה מנהיגות פוגעת בראש ובראשונה בציבור המקומי, "בציבור נורמטיבי שרוצה איכות חיים ודואג לבריאות שלו".


- כמה מוסדות כאלה נפתחו אתמול והיום? "אנחנו מדברים על מעט מוסדות. שוב, אני לא רוצה לתייג את האוכלוסייה, הציבור שומר החוק הוא רחב וברור לנו שאנשים רוצים לקבל שירותי משטרה ואיכות חיים. ביממה האחרונה ביקרנו ביותר מ-60 מוסדות תורניים-דתיים, תלמודי תורה, ורובם ככולם סגורים, אבל הגענו ומצאנו שישה מוסדות פתוחים. אותם מנהלי מוסדות נקנסו".
לדבריו, "מה שיותר צריך להדאיג אותנו היום זו אותה אלימות שמופנית כלפי משטרת ישראל. בצורה חד-משמעית אני אומר שאותה אלימות שמופנית כלפי השוטרים - תופנה בעתיד גם כלפי הציבור שומר החוק, היא גם הופנתה כלפי כלי התקשורת והמנהיגות המקומית. ישכילו מנהיגי הציבור החרדי אם הם יצליחו להשתלט על ההמון הזועם לפני שהמשטרה תצטרך לעשות את זה. כשאנחנו נצטרך להתערב, לצערי בדרך נפגעים גם אנשים חפים מפשע".
- אנחנו שומעים את ח"כ גפני קורא למשטרה "להפסיק את הדברים הנוראיים שהם עושים לתושבי בני ברק על לא עוול בכפם". מה דעתך על ההתבטאויות האלה? "הכותרת הזאת של 'כולם אשמים חוץ מאיתנו' מעידה על כך שהמנהיגות האמונית, החינוכית, אותה מנהיגות שמדברת על דרך ארץ, איבדה רסן ולא הצליחה להשתלט על אותם פורעי חוק. במנהיגות המקומית צריכים לעשות מהר בדק בית. יש להם חובה ציבורית, חובה מוסרית לעצור את ההידרדרות של המצב".
סנ"צ שגיב קרא לשיתוף פעולה עם מנהיגי הציבור החרדי, ראשי הערים ומובילי דעות רלוונטיים: "נעשה הכול כדי להחזיר את הסדר לרחובות, אבל זה חייב לקרות ביחד. כן, יש מקום לדבר כדי לעשות זאת".
- אתה מרגיש שמסיתים נגד המשטרה? "אנחנו רואים תמונות שצריכות להדאיג כל אדם שומר חוק במדינת ישראל. שוטרים לא צריכים להיות קורבנות, והמשטרה לא צריכה להיות קורבן של אלימות ברחוב. אנחנו נגיב בצורה קשוחה ונוקשה כלפי אותם מיעוטים שמסכנים את הלגיטימציה של שלטון החוק, אלה שרוצים לגרום לאנרכיה ברחובות. השוטרים מקפידים לאכוף ואנחנו נאלצים בלית ברירה להשתמש בכוח, אבל נגד התמונות הקשות האלה של פגיעה ברכוש ציבורי אי אפשר לעמוד, אי אפשר לעבור לסדר היום".

מחזיק תיק הבריאות בבני ברק: "מי ששרף את האוטובוס יישב בכלא"

בזמן שהצוותים עדיין מטפלים באוטובוס שעלה אתמול באש בהפגנת חרדים קיצוניים נגד אכיפת המשטרה בבני ברק, חבר המועצה ומחזיק תיק הבריאות בעיר, עו"ד משה מורגנשטרן, גינה את מעשי האלימות. "חד-משמעית אנחנו מגנים כל אלימות בקרב הציבור שלנו, מגנים כל מצב שבו החוק לא נשמר. מי ששרף את האוטובוס אתמול – יישב בכלא", אמר.
גם הוא טען כי רובם המוחלט של תושבי העיר הם שומרי חוק: "אנשים שקטים, שלווים, יראי שמיים ולומדי תורה. לצערי, קבוצה קטנה ושולית עושה מעשי ונדליזם שלא הכרנו, שבמשך כמאה שנים הם לא היו קיימים. היו כמה בחורים שעשו מעשה חמור".
מורגנשטרן סיפר כי יצר קשר "בזמן אמת" עם נציגי המשטרה ואמר "אני מביא לכם אותם", וציין כי אכן הם הוסגרו בידי הקהילה שלהם.
"אנחנו לא צריכים את מה שהיה פה, את המראות ההזויים של מאות שוטרים נכנסים לכאן כאילו שזאת עזה או שכם. ידענו לטפל בזה בצורה נכונה".
8 צפייה בגלריה
עו"ד משה מורגנשטרן
עו"ד משה מורגנשטרן
עו"ד משה מורגנשטרן. "מגנים אלימות, קוראים בכל דרך לעצור אותה"
(צילום: עמית הובר)
- מה אתם עושים בפועל, מעבר לניסיון להרגיע אנשים? "אנחנו עושים הרבה. אתמול הרב קנייבסקי קרא לא להשתתף בהפגנות, אמר שזו לא דרכם של בני תורה. כנציגי הציבור אנחנו בקשר ישיר עם ראשי המשטרה, עם ראשי הקהילות, אנחנו מתפעלים את העסק. לא צריך להבעיר מדורות אלא להתחיל לפעול בחוכמה. אל תהיה צודק, תהיה חכם. לא רק בכביש, גם בעיר.
"אנחנו מנסים לקרוא לציבור שלנו מכל במה אפשרית", הוסיף, "גם בערוצי התקשורת וגם דרך פניות ישירות. אנחנו קוראים לאנשים ודורשים מהם לפנות לבחורים, לראשי הישיבות, למנהלים בבתי הספר וכדומה, ולקרוא גם כן להישאר בבתים, עם כמה שזה צפוף וקשה עם הסגר. מעבר לזה ראש העיר בקשר ישיר עם ראשי המשטרה. צריך לפעול נקודתית ועם פינצטה לתפוס את הפורעים ולטפל בהם בכל הכוח. אנחנו עושים את זה גם בתוך הבית, גם כלפי חוץ, עושים את הכול כדי להחזיר את השקט, השלווה והשלום לעיר".
בינתיים הוארך בשלושה ימים מעצרם של ארבעת חסידי ויזניץ', החשודים שתקפו שוטרים ביום חמישי בערב בבני ברק ולאחר מכן הרסו ניידת משטרה. כך הוחלט הבוקר בבית משפט השלום בתל אביב.