נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה היום (ד') לממשלתו להתחיל בהפצה המונית של החיסון נגד נגיף הקורונה בארצו, כבר בשבוע הבא. לדבריו, רופאים ומורים יהיו הראשונים שיקבלו אותו. הוא ציין כי רוסיה תשלים את ייצורן של 2 מיליון מנות חיסון בתוך ימים ספורים.
"בואי נסכים על זה – את לא תדווחי לי בשבוע הבא, אלא תתחילי בחיסונים המוניים... בואו נתחיל כבר עם העבודה", אמר פוטין בשיחת ועידה עם סגנית ראש הממשלה טטיאנה גוליקובה, האחראית על תחום הבריאות בממשלה. גוליקובה אמרה כי מבצע החיסון ההמוני יתחיל החודש על בסיס התנדבותי.
3 צפייה בגלריה
פוטין. "להתחיל כבר עם העבודה"
פוטין. "להתחיל כבר עם העבודה"
פוטין. "להתחיל כבר עם העבודה"
(צילום: EPA)

על האופן שבו פותח החיסון הרוסי, המכונה "ספוטניק V", נמתחה לא מעט ביקורת, בין היתר בשל העובדה שפוטין הודיע על מתן אישור רגולטורי עבורו כבר באוגוסט, עוד לפני השלמת שלב הניסויים הקליניים השלישי והחשוב ביותר. בשבוע שעבר טענה היצרנית הרוסית, גמאליה, שלחיסון שלה יעילות מקסימלית של כ-95%.
רוסים רבים כבר קיבלו את החיסון, ולפי שר הבריאות מיכאיל מורשקו, הוא חולק ליותר מ-100,000 מהם עד עתה. מוקדם יותר הבהיר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, כי הרוסים יקבלו עדיפות בקבלת החיסון. "הייצור בתוך רוסיה, שכבר החל, יענה על צורכיהם של הרוסים", אמר.
ברוסיה אובחנו מפרוץ המגפה יותר מ-2.3 מיליון נדבקים, ובנתון זה היא מדורגת רביעית בעולם. יותר מ-41,000 חולי קורונה מתו בשטחה. היא עדיין מתמודדת עם התפשטות נרחבת של הנגיף, אם כי קצב ההדבקה האט מעט לאחר שהגיע לשיא ב-27 בנובמבר. היום דיווחו רשויות הבריאות בה על עוד 25,345 נדבקים חדשים ו-589 מתים ביממה אחת.
3 צפייה בגלריה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
החיסון הרוסי. 100,000 כבר קיבלו אותו
(צילום: AP)
הרשויות הרוסיות נמנעו מהטלת סגרים כוללים במדינה, והעדיפו הגבלות מקומיות יותר. ממש בשעה שבה פוטין דיבר, הודיעו היום הרשויות בסנט פטרבורג, העיר השנייה בגודלה ברוסיה, כי כל המסעדות ובתי הקפה ייסגרו בה בתקופת חגיגות השנה החדשה, מ-30 בדצמבר ועד 3 בינואר.
הוראתו של פוטין מגיעה שעות ספורות לאחר שהבוקר נודע כי רשות התרופות הבריטית העניקה אישור לשימוש בחיסון שפיתחו החברות פייזר ו-bioNTech, האישור הראשון שניתן במערב לחיסון נגד קורונה. המשמעות היא שהפצת החיסון של פייזר תחל בבריטניה כבר בשבוע הבא.
הרשויות בבריטניה אישרו את השימוש בחיסון בהליך זריז ביותר, שנמשך עשרה ימים בלבד. הן הדגישו כי הן לא עיגלו אף פינה, אך באיחוד האירופי מתחו עליהן ביקורת ואמרו שתהליך האישור הרגולטורי אצלם יסודי יותר. בהודעה חריגה למדי בביקורתיות שלה, רשות התרופות האירופית מסרה כי התהליך הארוך יותר שלה ראוי יותר - כיוון שהוא דורש ראיות ובדיקות רבות יותר מאשר תהליך האישור הבריטי.
3 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה עושה שכיבות שמיכה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה עושה שכיבות שמיכה
"חדשות פנטסטיות". ג'ונסון בפרלמנט
(צילום: EPA)
שר הבריאות הבריטי, מאט הנקוק, אמר אחר הצהריים בדיון בפרלמנט בלונדון כי בדיקתן של 800,000 מנות הושלמה הבוקר - והללו יהיו הראשונות שיופצו בממלכה המאוחדת. הרשויות הבריטיות מתכננות להעניק תחילה את החיסון למי שנמצא בסיכון מוגבר לחלות ממנו בצורה קשה, כשהראשונים שיקבלו אותו יהיו דיירים בבתי אבות ואנשי הצוות שמטפלים בהם. לאחר מכן יקבלו אותו בני 80 ומעלה ועובדי רפואה. בהמשך מתכוונת הממשלה הבריטית לחלק מנות חיסון על בסיס גיל, כאשר מבוגרים יקבלו עדיפות על פני צעירים.
ראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון, מתפאר באישור הרגולטורי בארצו לחיסון של פייזר כניצחון עולמי ממש, שמעניק תקווה לסיום המגפה שהביאה למותם של כמעט 1.5 מיליון בני אדם ברחבי תבל. עם זאת, הוא קרא לתושבי הממלכה להמשיך להקפיד על זהירות והכיר בבעיות הלוגיסטיות הצפויות בהפצת החיסון.
"אלו חדשות פנטסטיות", אמר ג'ונסון בדיון בפרלמנט. הדוברת שלו נשאלה בהמשך אם ג'ונסון - שכבר חלה בקורונה והחלים - יסכים לקבל את הזריקה של החיסון בשידור חי, על מנת לעודד את הבריטים ולנסוך בהם תחושת ביטחון בקבלתו. היא אמרה שג'ונסון לא שולל את האפשרות הזו, אך הדגישה כי יסכים לקבל זריקה רק לאחר שאלו שזקוקים יותר מכל לחיסון יקבלו אותו בעצמם.