3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וראשי המוסד הנכנס והיוצא
בנימין נתניהו וראשי המוסד הנכנס והיוצא
מסרים לאיראן ולקהילה הבינלאומית. ראש המוסד היוצא יוסי כהן, מחליפו דוד ברנע ורה"מ בנימין נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ )
ראש המוסד הנכנס דוד (דדי) ברנע משגר עם כניסתו לתפקיד מסר נגד איראן ונגד הניסיונות לגבש איתה הסכם גרעין חדש. "ההסכם המסתמן עם המעצמות רק מעצים את תחושת הבידוד שבה אנו נמצאים בסוגיה זו. אומר בצורה ברורה - לא, אין בכוונתנו לפעול על פי שיטת 'הרוב קובע'. שכן אותו רוב בעולם איננו עומד לשאת במחיר הטעות של הערכת האיום".
ברנע הזכיר כי "גם בפרשת המרגלים הרוב לא קבע, אלא המוסר, הערכים והייעוד. לאורם נלך גם אנחנו. התוכנית האיראנית תמשיך לפגוש ברוב עוצמה את זרועו של המוסד. אנחנו מכירים היטב את תוכנית הגרעין על מרכיביה השונים, אנחנו מכירים אישית את הגורמים הפועלים בה וגם את הגורמים המנחים אותם לפעול".

הוא ציין כי "איראן פועלת, גם ברגע זה ממש, למימוש חזון הגרעין שלה, תחת מעטה הגנה בינלאומי. בחסות ההסכם וגם בלעדיו, בשקרים ובהסתרות איראן נמצאת בהתקדמות מתמדת לתכנית לייצור נשק להשמדה המונית". ברנע הבטיח "לפעול בעוצמה" לסיכול התוכנית האיראנית, "בתחבולות וברוב יועץ", כלשונו: "בטכנולוגיה מתקדמת, ובמבצעים הדורשים הקרבה והשקעה. זהו האתגר שלנו, ולאתגר הזה נוכל".
ראש המוסד הנכנס הבהיר כי הארגון אינו לבד במערכה הזו: "ברור שאנחנו לא לבד במערכת. לימיננו ניצבים שותפים איתנים - צה"ל ואמ"ן בתוכו כשותף מרכזי, שב"כ, התעשיות הביטחוניות ומערכת הביטחון כולה. אך תפקידנו כעת במלחמה החשאית מרכזי מתמיד, ופעילותנו המבצעית תורגש ביתר שאת בשנים הקרובות".
"לצד אחריות זו, אנחנו חייבים להמשיך ולסייע ליצירת בריתות אסטרטגיות. זוהי איננה עשייה מנוגדת לסיכול. בשני המקרים דרושים ערכים ברורים וחדים, ביטחון בצדקת הדרך, תחכום, והקרנת עוצמה במהלך הפעילות ולאחריה".
3 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
צטריפוגות להעשרת אורניום במתקן הגרעין האיראני בנתנז. ראש המוסד החדש הבטיח: "נפעל בעוצמה ובתחבולות"
(צילום: EPA)
ברנע פנה בדבריו לאיש שאותו הוא החליף, יוסי כהן: "יוסי, אתה מסיים היום מעל ל-40 שנות שירות, מהן כ-38 שנים במוסד. הנך איש רב פעלים וזכויות, חד-מחשבה ומעש, בעל תעוזה יוצאת דופן לצד תכונות אנוש מיוחדות. הובלת בחמש וחצי השנים האחרונות להישגים מדהימים, למבצעים יצירתיים שלא נראו כדוגמתם, במנהיגות ומסירות.
"ראיתי אותך מפקד על המבצעים הנועזים ביותר, חשתי איתך כתף אל כתף - נשימה נשימה, את המתח, הדריכות הגדולה והריגושים במבצע, בנקודות הקריטיות ביותר בחפ"ק, כאשר כל העיניים היו נשואות אליך, והערה שלך בעיצומו של מבצע הייתה מקבלת משמעות עצומה, ולא פעם אף הכריעה משימה. בשם כל עובדי המוסד אני מבקש להודות לך מקרב לב".
המסר התקיף של ברנע לאיראן ולקהילה הבינלאומית מגיע בהמשך לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס חילופי ראש המוסד, שבו ראש הממשלה הכריז כי על מנת להיאבק בניסיונות ההתחמשות של איראן בנשק גרעיני הוא מוכן גם להסתכסך עם ארה"ב. "אם נצטרך לבחור בין חיכוך עם ארצות הברית לבין סילוק האיום הקיומי - האיום הקיומי גובר", אמר נתניהו.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
כהן, נתניהו וברנע. "המוסד נמצא בידיים טובות ובטוחות"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
לדברי ראש הממשלה, באחת משיחותיו עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, אותו כינה "ידידי מזה 40 שנה", הוא אמר לו כי "עם הסכם או בלי הסכם אנחנו נמשיך לעשות כל מה שלאל ידינו כדי לסכל את ההתחמשות של איראן בנשק גרעיני. כי איראן שונה מיתר המדינות שמחזיקות היום בגרעין. לכן הכלה זו לא אופציה".
שר הביטחון בני גנץ מתח ביקורת מרומזת על דברים אלו של נתניהו, וכינה אותם "שיח מתריס". לדברי גנץ, "ארה"ב הייתה ותמשיך להיות בעלת הברית החשובה ביותר של ישראל בשמירה על ביטחונה ועליונותה הביטחונית באזור. ממשל ביידן הוא ידיד אמת של ישראל, אין ולא תהיה לישראל שותפה טובה מארצות הברית. גם אם ישנן מחלוקות, הן ייפתרו בשיח ישיר בחדרים הסגורים ולא בשיח מתריס שעשוי לפגוע בביטחון ישראל".
בטקס החילופים פנה יוסי כהן למחליפו, והביע ביטחון מלא שימשיך לנהל את הארגון ביד רמה: "דדי ידידי, אהובי, אני יודע שהמוסד בראשותך נמצא בידיים טובות ובטוחות. מהרגע שבו הכרנו, כשהצטרפת לשלוחה בפיקודי, ידעתי שאתה אמיץ, מעמיק, נחוש ויצירתי. כזה היית גם כראש שלוחה וכראש הצומת. כסגן ראש המוסד וראש מנהלת המבצעים עד לפני שעה היית יד ימיני ולא יכולתי לקוות למישהו טוב ממך. אני מאחל לך הצלחה גדולה בתפקיד. ואני בטוח, יודע, שתוביל את המוסד להישגים רבים ומשמעותיים".
ברנע (56), נשוי ואב לארבעה, שירת בצה"ל כלוחם בסיירת מטכ"ל. הוא מחזיק בתואר שני במנהל עסקים במגמת מימון מאוניברסיטה בניו יורק ושימש מנהל עסקי בכיר בבנק להשקעות בארץ. הוא התגייס למוסד ב-1996 לקורס קציני איסוף ושובץ באגף מבצעי. לאחר מכן היה מפקד יחידות מבצעיות בארץ ובחו"ל. בין השנים 2013 ל-2019 פיקד על אגף "צומת" במוסד, שם הוענקו לאגף בראשותו ארבעה פרסי ביטחון ישראל. מ-2019 ועד היום כיהן ברנע כסגן ראש המוסד.