ראשי רשויות ערביות ברחבי הארץ שיגרו היום (שני) מכתב חריף ליו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ובו הפנו אצבע מאשימה כלפי ראש העיר לוד, יאיר רביבו. תחת הכותרת "התנהלות ראש עיריית לוד נגד תושבי העיר הערבים". הרקע למכתב, מלבד המצב הקשה בעיר בימים האחרונים, הוא דיון שכינס רביבו לפני כשלושה שבועות לאחר שתושבים ערבים הואשמו בירי זיקוקים בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה ובערב יום הזיכרון לחללי צה"ל. באותה ישיבת מועצה מיוחדת נדון נושא האלימות של החברה הערבית בעיר. לקריאת המכתב המלא לחצו כאן
באותה ישיבה שכינס ראש העיר לוד נכחו מרבית חברי המועצה הערבית - שהם חברי קואליציה. הם מחו על כך שרביבו יצא בקריאה גם נגד הרעש שמקים המואזין המקומי כשהוא קורא למאמינים המוסלמים להגיע לתפילה לפנות בוקר. מי שהגיעו לישיבה היו פוליטיקאים כגון סגן השר לביטחון פנים גדי יברקן; סגן שר הבריאות יואב קיש; חברי הכנסת דוד ביטן, קרן ברק, מוסי רז ושלמה קרעי וכן חברת הכנסת לשעבר אסנת הילה מארק.
ראשי הרשויות החתומים על המכתב, בהם ראש העיר טייבה, ראש העיר כפר קאסם, ראש העיר אום אל פחם וראש העיר באקה אל-גרבייה, כתבו: "אנו, הח"מים, ראשי רשויות, פונים אליך בשמם של תושבי העיר לוד הערבים נגד התנהגותו והתנהלותו הגזענית וההסתה חסרת הרסן של ראש העיר לוד נגד תושבי עירו הערבים". הם התייחסו במכתב לסיור שקיימו בעיר אתמול, שם, לדבריהם "נפגשנו עם הנהגת התושבים הערבים, שהביעו בפנינו את חששם האמיתי לחייהם ולביטחונם". עוד מציינים ראשי הרשויות במכתב כי אותם תושבים "אף הביעו בפנינו את זעקתם נגד ההסתה חסרת הרסן של ראש העיר לוד כלפיהם".
"הדברים הם הסתברות של אפליה רבת שנים מצידו של ראש העיר לוד", הוסיפו החתומים על המכתב, "אשר הגדיל לעשות שעה שנתן לפורעי חוק מארגונים אשר דינם להיות מחוץ לחוק - כגון להב"ה, "רגבים" ו"לה פמיליה" - שאותם ראש העיר לוד הכיל ואף נתן להם מחסה במוסדות הרשות לוד".
4 צפייה בגלריה
ראש העיר טייבה שועאע מנצור מסארוה
ראש העיר טייבה שועאע מנצור מסארוה
ראש העיר טייבה, שועאע מסארווה מנצור
"ראש העיר לוד", נכתב עוד, "הגדיל לעשות עת שתמך במישרין ובעקיפין בעבריין שירה במנוח מוסא חסון ואף קרא לשחרורו - דבר שהעמיק את הקרע בין תושבי לוד הערבים לרשות המקומית. כראשי רשויות, אנו מצפים מראש רשות בכלל וראש ושל עיר מעורבת בפרט אשר תושביה הערבים והיהודים חיים בשכנות ובשותפות מזה עשרות שנים, שיפעל לחיזוק הרקמה בין תושבי עירו - במיוחד בימים קשים אלו; אך לצערנו ראש העיר לוד פועל ההפך מההיגיון השפוי".

4 צפייה בגלריה
מעצרים של מתפרעים בלוד
מעצרים של מתפרעים בלוד
שוטרי מג"ב בלוד
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
בית כנסת שרוף בלוד
בית כנסת שרוף בלוד
בית כנסת שהוצת בלוד
(צילום: AFP)
במכתב שנשלח ליו"ר מרכז השלטון המקומי הוסיפו ראשי הרשויות הערביות: "אנו פונים אליך כיו"ר מרכז השלטון המקומי להתערב לאלתר על-מנת לחזק את מעמדם החברתי של תושבי העיר הערבים והיהודים בלוד, וכן לתת גיבוי לביטחונם האישי ולשמירה על רכושם של התושבים הערבים והיהודים; ואנו בתורנו נפעל למען הרגעת הרוחות.
"כמו כן", הם הוסיפו, "אנו מבקשים ממך, מכוח מעמדך, להשמיע את עמדתנו בפני משרדי הממשלה הרלוונטיים - במיוחד במשרד לביטחון פנים - על-מנת להעניק לתושבים הערבים בלוד הגנה ממשית לסכנה הנשקפת לחייהם ולרכושם מהארגונים הקיצוניים שמטילים אימה הן על התושבים הערבים והן על רקמת היחסים העדינה בין ערבים ויהודים בלוד. למותר לציין כי קיימת חובה מוסרית, חינוכית, חברתית ובוודאי חוקית לבקש ולהוציא את הארגונים הקיצוניים של המתנחלים אשר נתן להם ראש העיר לוד מחסה בעירו ולהוציאם מהעיר".

את המכתב חתמו ראשי הרשויות הערביות במילים הבאות: "אנו תקווה שתפעל לצורך החזרת השקט והשררה וחזרת החיים השקטים בין התושבים הערבים והיהודים כחברה אחת בעיר מעורבת, תוך מתן דגש על הזכות לחופש הפולחן למיעוט הערבי בעיר".
מטעמו של רביבו נמסר בתגובה למכתב: "אנחנו עדים להסתה ואיומים נגד ראש העיר לוד ללא הפסקה, ולהפצת שקרים חסרי כל בסיס. אלה לא ירתיעו אותו והוא ימשיך לקדם את האוכלוסייה הערבית לצד יתר האוכלוסיות בעיר ולחזק את דו הקיום שאפיין את העיר.
"בשבע השנים האחרונות פועלת עיריית לוד לשיפור איכות החיים במגזר הערבי באופן שלא זכור כדוגמתו מאז הקמת העיר, תוך השקעות חסרות תקדים בהיקפים של יותר מ-550 מיליוני שקלים. בתקופה זו הוקמו מוסדות חינוך חדשים, בתי ספר, גני ילדים, מתנ"ס ענק בשכונת הרכבת, מועדון נוער, מגרשי ספורט, תשתיות, הרחבה וסלילת כבישים, גנים ומתקני משחקים, השקעות בחינוך ובאירועי תרבות מתוך אמונה שהתוצרים שלהם יובילו שתהיה פה חברה ערבית מתקדמת יותר שתזכה לאיכות חיים טובה יותר ונטולת פשע.
"ראש העיר קרא מעל לכל במה אפשרית להרגעת הרוחות וביקש מכל תושבי העיר החפצים חיים להימנע מאלימות, לבחור בהידברות, ידידות ואחווה ולקדם את הדן-קיום והשכנות הטובה", צוין עוד בתגובה, "הוא לא אישר את מתן המבנה של בית העירייה הישן, הנחה לסגור מיד את המקום ואת גורמי הביטחון והמשטרה - להוציא מלוד את כל הגורמים הקיצוניים, יהודים וערבים, ואת כל מי שאינו תושב העיר שהגיע כדי ללבות את האש.
"תודתנו למתנדבים בוגרים של משמר אזרחי, שבאו לשמור על בתי כנסת ובתים שלא יישרפו, זאת בהיעדר יכולת של המדינה לספק הגנה מלאה, בימים הראשונים של הפרעות. כמו כן הוא פרסם הודעת גינוי חריפה בשל הפגיעה בימי הפרעות והפרות הסדר בבתים של אזרחים יהודים וערבים חפים מפשע, ונגד המשך חילול המקומות הקדושים ליהדות ולאיסלאם. נעשה הכול על מנת למצות את הדין עם הפורעים.
"המלחמה המרכזית שלו מאז נבחר לכהן כראש העיר היא בפשיעה, שעיקרה במגזר הערבי. ראש העיר התריע במשך שנים שהנשק הלא חוקי הוא סכנה קיומית לציבור הערבי ויבוא יום שהוא יופנה גם לציבור היהודי. היום הזה הגיע לצערנו, והוא ימשיך לפעול עד שייאסף מהעיר הנשק הלא חוקי, ועד שתוחמר החקיקה בעניין החזקת נשק לא חוקי והשימוש בו. כדי שהעיר תעלה על דרך המלך, חייבים להפסיק את ההסתה והאלימות, לאסוף את הנשק הלא חוקי ולהשיב את הביטחון האישי לכל התושבים, כדי שאף תושב לא יחשוש שיאונה לו רע מהשכן שלו. אין מישהו אחר שעושה זאת חוץ ממנו".


"מאיימים עליי, אני והעיר צריכים את המשטרה איתנו"

לפני כמה שבועות טען רביבו, על רקע החיכוכים הגוברים בין יהודים לערבים בלוד, כי הוא סופג איומים. "לכן, אני והעיר צריכים את המשטרה והמדינה איתנו", הוא אמר אז - והוסיף: "יש לי תחושה שחלק מהשופטים בישראל חוששים לחייהם אם ייתנו עונשים חמורים. אין סיבה אחרת שבגללה הם מקלים על עבריינים".
4 צפייה בגלריה
יאיר רביבו
יאיר רביבו
יאיר רביבו
(צילום: משי בן עמי )
רביבו ניסה להסביר באותה עת כי מדובר בבעיה ארצית ולא בבעיה ייחודית ללוד. לטענתו, האלימות הסלימה בחודשים האחרונים משתי סיבות: מגפת הקורונה ואי-הקמת הממשלה. "הערבים יודעים שאי אפשר להעביר תקציבים כדי להילחם באלימות, ושמי שיורה באזור לא חוטף כלום", הוא אמר - והציע לחוקק חוק שלפיו כל אדם שיימצא נשק בביתו או שיירה זיקוק באופן לא חוקי יספוג קנס בגובה של 50 אלף שקלים וכן יושת עליו עונש מאסר בן שלוש שנים.
"יש פה אנשים עם נשק בבית", הוסיף רביבו. "גדל פה מיעוט בחברה הערבית עם חוצפה בעיניים. מי חלם שיעשו פה מנגל ביום כיפור? שיירו זיקוקים ביום הזיכרון? לי היו שכנים ערבים שהלכו לבית מלון ביום כיפור כדי לכבד. אני מרחם על החברה הערבית בשל מה שקורה שם".
בתוך כך, בימים האחרונים נפתח אתר תרומות למען הקהילה היהודית בלוד, שבו נאספו לפי שעה 781 אלף שקלים המיועדים לשיפוץ בתי הכנסת שנשרפו, לחזק את תלמוד התורה שהוצת, כמו גם את המכינה הקדם צבאית ולסייע למשפחות שהותקפו בבתיהם בפתרונות כגון מלונות. בקבוצה גם מקווים להביא עוד חמישים משפחות לגור בעיר בכדי לחזק את הקהילה היהודית בשכונת רמת אשכול.
מטעמו של ראש העיר לוד יאיר רביבו טרם נמסרה תגובה.