השר לביטחון פנים אמיר אוחנה פנה הערב (א') לבכירים במשטרה, בהם מ"מ המפכ"ל, מוטי כהן, בבקשה לדעת מי התלונן על שכנתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לאחר שאמרה בפניו "פרשת משפטים, בושה" ומי הורה על חקירתה עוד במהלך השבת. זאת, לאחר שאמר לראשונה בראיון לאולפן ynet בשבוע שעבר כי "ידרוש הסברים מהמשטרה". אוחנה העלה חשש כי התנהגות המשטרה במקרה זה פוגעת בחופש הביטוי ומעלה חשש מפני "משטרת מחשבות".
במכתבו, שכותרותו "פגיעה חוזרת בחופש הביטוי של האזרחים" מתאר אוחנה את המקרה שפרסמה אילה חסון לפיו שכנתו של היועץ המשפטי שגרה לידו בפתח תקווה אמרה בנוכחותו את המילים "פרשת משפטים, בושה". בתגובה כפי שמתאר אוחנה, "שוטרים הגיעו למקום והתעקשו לקחת אותה לתחנת המשטרה בפתח תקווה לצורך חקירה, למרות שהודתה בדברים, שאין בהם כלל דבר עבירה". עוד הוסיף כי המקרה המתואר התרחש ביום שבת וכי השכנה "ביקשה בכל לשון של בקשה להמתין עם החקירה לצאת השבת, שכן היא שומרת שבת".
2 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה באולפן ynet
אמיר אוחנה באולפן ynet
אמיר אוחנה באולפן ynet
(צילום: שאול גולן)
אוחנה תוהה "במה נבדל היועץ המשפטי לממשלה מאנשי ציבור אחרים, החווים פניות העולות בתדירותן ובעוצמתן על הפניות המתוארות, שאינם זוכים לטיפול כזה מידי המשטרה?" לדבריו, "אינני סבור שהמקרה המתואר חורג מחופש הביטוי הנתון לאזרחים ועל כן אינני חושב שצריך לטפל בו. ובכל זאת - המשטרה בחרה לטפל בו ולא במקרים אחרים - ואבקש לדעת מדוע".
עוד כתב כי "אם החלטת המשטרה כי כל פנייה של אזרח ליועץ המשפטי לממשלה עולה לכדי 'הטרדה חמורה' ועל כן הפונה ייחקר, יעוכב ובמקרה הצורך ייעצר, גובשה עם הפרקליטות או על דעת עצמה, והאם הנוהל כתוב?". לטענתו של אוחנה, התנהגות זו של המשטרה "מעלה חשש כבד ל'משטרת מחשבות' המצננת את הציבור - מימין ומשמאל - פן יביע את עמדותיו.
בראיון לאולפן ynet בשבוע שעבר אמר אוחנה כי "אני מאוד לא שבע רצון מההתנהלות" והתייחס לדיווחים על מעצרים בעיר מגוריו של מנדלבליט. "צריך לזכור כי המשטרה לא מגיעה בלי שמישהו מתלונן. מי התלונן ובאיזה אופן? נצטרך לבדוק", הוסיף.
2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט ודודי אמסלם
אביחי מנדלבליט ודודי אמסלם
אביחי מנדלבליט ודודי אמסלם
(צילום: אוהד צויגנברג, AFP)
בהקשר לאותו אירוע תקף שר הדיגיטל דודי אמסלם, את היועץ המשפטי במליאה. נאום שבעקבותיו פרסם מנדלבליט הודעה חריגה שבה התייחס לכל אחת מטענותיו של אמסלם וטען שהן שקריות.
"מנדלבליט התהלך בשבת ובאה אליו אחת השכנות שלו, שגרה בסמוך אליו, ואמרה לו 'פרשת משפטים, בושה'. לא עברו מספר דקות, הגיעה ניידת משטרה וביקשה מהאישה להתלוות אליה לתחנה לחקירה וכך גרמו לה לחילול שבת", טען אמסלם.
מטעם היועץ המשפטי התייחסו לטענות של אמסלם וענו: "שקר וכזב. כפי שכבר הובהר, מנדלבליט לא התלונן, לא מסר עדות כלשהי ולא היה מעורב בכל החלטה בנושא. היועמ"ש לא מתערב בהחלטות המשטרה בנושאים שנוגעים אליו אישית".