2 צפייה בגלריה
ניר ברקת ישראל כץ
ניר ברקת ישראל כץ
ניר ברקת וישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ ניר ברקת (הליכוד) תקף הבוקר (ראשון) את שר האוצר וחבר מפלגתו, ישראל כץ: "אין אחד במדינה שלא יודע שהאוצר נכשל בטיפול במשבר הכלכלי. כל יום שעובר וישראל כץ ממשיך בתפקידו כשר אוצר, הוא סכנה לכלכלת ישראל, לפרנסה של כמעט מיליון איש וסכנה לשלטון הליכוד והימין. חייבים שינוי כיוון ודרך אחרת ולכן כץ חייב להתפטר עכשיו".
העימות בין השניים, שברקע שלו ההבטחה שקיבל ברקת מבנימין נתניהו להתמנות לשר האוצר - תפקיד שניתן לבסוף לכץ - החריף על רקע הטיפול בהשלכות הכלכליות של משבר הקורונה והגיע לשיאו ביום חמישי האחרון: בראיון באולפן ynet התייחס השר כץ לביקורת החוזרת ונשנית שמשמיע ברקת על התנהלותו. "בדרך כלל אני לא מתייחס לרעשי רקע, אבל הפעם אנקוב בשמו של ברקת", אמר. "הוא היה ראש העיר הכושל בתולדות ירושלים. הוריד את עיר הבירה שלנו מדירוג סוציואקונומי 4 ל-2, העיר הענייה ביותר היום, הכי מלוכלכת והכי ננטשת".

כץ הוסיף: "בואו נעזוב את הסיפורים על ההיי טק, עשר שנים הוא כיהן כראש עיר, מה הוא כבר עשה? לעומת זאת, אני בפרק זמן הזה הובלתי מהפכה תחבורתית חסרת תקדים, באוויר, בים וביבשה. אני הגעתי לתפקיד הנוכחי מוכן מתמיד".
מלשכת ברקת נמסר ביום חמישי: "ישראל כץ קרס ואיבד שליטה על המצב הכלכלי. הוא מאבד עשתונות, מה שמתבטא בצרחות וצעקות באופן יום יומי על שרים בממשלה, על חבריו לליכוד ועל עובדיו במשרד האוצר. ישראל חייבת שינוי כיוון בטיפול במשבר הכלכלי".
כמה מובטלים ומחוסרי עבודה יש בישראל בקיץ הזה - 850 אלף? 600 אלף? ואולי רק כ-500 אלף? שלושה גופים פרסמו לאחרונה נתונים שונים של מספרי העובדים שנאלצים לשבת בבית ללא עבודה, חלקם כאלה שפוטרו וחלקם כאלה שהוצאו לחופשות ללא תשלום.
במקביל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשבוע שעבר את סקר מצב העסקים בעקבות התפשטות המגיפה, נכון לאמצע אוגוסט (16-20/8). מהנתונים עולה כי בעסקים שהשתתפו בסקר (כ-1,500 עסקים עם 1.5 מיליון עובדים סה"כ), 86.5% מכח העבודה לפני המשבר עובד גם כעת, ושיעור המפוטרים עומד על 11.5% - עלייה משמעותית לעומת הסקר הקודם בתחילת יולי.
בינתיים ירד הדולר לשפל של 12 שנה, והיצואנים מזהירים מסגירת קווי ייצור ומפיטורים של אלפי עובדים. שלשום השלים הדולר ירידה של כ-1.4% ביומיים ושערו היציג נקבע על 3.368 שקלים.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר בסוף השבוע כי "היצואנים מתמודדים במקביל מול שתי מחלות - הקורונה וירידת הדולר. כבר חודשים שהם סובלים מצניחה בביקושים בחו"ל, וכעת צניחת שער הדולר סוגרת עבורם שווקים ופוגעת באופן קשה בכושר התחרות שלהם, גורמת לאובדן לקוחות ושווקים בחו"ל ומורידה לטמיון שנים של פעילות. התוצאה תהיה עוד אלפי מפוטרים".
לדבריו, "מדינת ישראל צריכה להתערב עכשיו ולסייע ליצואנים בהורדת עלויותיהם כפתרון שבאמצעותו יצליחו לעבור את המשבר, לפני שהמדינה תיאלץ לשלם עוד דמי חל"ת ואבטלה".