במשרד הבריאות דנים בימים האחרונים על האפשרות של הטלת הגבלות חמורות בפורים הקרוב, כדי למנוע עלייה מחודשת בתחלואה שנמצאת בימים האחרונים בירידה משמעותית. בינתיים, אנשים רבים ניצלו את פתיחת המסחר אתמול (יום א') כדי לקנות תחפושות לפורים - ובחנויות הצעצועים נרשמו תורים ארוכים לקראת החג, שיחל ביום חמישי בערב.

3 צפייה בגלריה
תור גדול בכניסה לחנות הצעצועים "הפיראט האדום" באור יהודה
תור גדול בכניסה לחנות הצעצועים "הפיראט האדום" באור יהודה
"הכי הרבה לקוחות אי פעם". התור בכניסה לפיראט האדום
בשלב זה במשרד הבריאות עדיין לא גיבשו החלטה בנוגע להגבלות בפורים, כשאחת האפשרויות היא הטלת עוצר לילי כדי למנוע התקהלויות ברחובות, במסיבות מחתרתיות או במקומות אחרים. מלבד האפשרות של עוצר לילי דנו במשרד הבריאות גם בהטלת הגבלות אחרות שיסייעו לצמצם את המגעים במהלך החג.
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר לאחרונה בכמה הזדמנויות שונות - בין היתר בריאיון לאולפן ynet, בתדרוכים לעיתונות ובישיבות הקבינט - כי הוא מודאג מפורים הקרוב. גם אתמול קרא פרופ' אש בתדרוך לעיתונות להימנע מהתקהלויות בחג, והזהיר: "אפשר לקיים תפילות תחת התו הירוק, אפשר לקיים את חגיגת החג במסגרת המשפחה, אבל הסעודות הגדולות, מסיבות וטישים - אסורים לגמרי. יש בהם סכנה לבריאות של כולנו. התוצאה של החגיגות תהיה סגירה מחודשת של החינוך, ואם יהיה גל תחלואה נצטרך לחזור לסגירה של המשק, עד כדי סגר".
נתוני התחלואה נמצאים כבר כמה ימים בירידה שמיוחסת בעיקר למבצע החיסונים, אך ישראל עדיין עומדת על מספר גדול של חולים חדשים ביממה, חולים במצב קשה ומונשמים. כ-4.2 מיליון ישראלים התחסנו במנה הראשונה ו-2.9 מיליון מהם במנה השנייה - מה שמותיר מיליונים רבים של ישראלים שיכולים להידבק בנגיף בהתקהלויות בפורים ולעלות שוב את התחלואה. כמו כן, המוטציות שמתפשטות בישראל - בעיקר המוטציה הבריטית - מעוררות דאגה רבה במשרד הבריאות מפני התפרצות מחודשת וקשה יותר של המחלה גם בקרב צעירים, שרובם עדיין לא מחוסנים.
3 צפייה בגלריה
תור גדול בכניסה לצעצועי מורן בראשון לציון
תור גדול בכניסה לצעצועי מורן בראשון לציון
לקראת עוצר לילי? תור בכניסה לצעצועי מורן בראשון לציון
(צילום: נועה לביא)
על רקע כל אלה נפתח אתמול המסחר לאחר חודשים רבים, ומלבד שופינג בקניונים ובחנויות הרחוב ניצלו ישראלים רבים את הפתיחה כדי לבחור תחפושת לפורים. בחנויות הצעצועים נרשמו תורים ארוכים, אפילו שהשנה בתי הספר לא פועלים במתכונת רגילה ותלמידים רבים כלל לא יוכלו ללכת עם התחפושת ללימודים.

"היה כאן מטורף"

הבעלים של חנות הפיראט האדום באור יהודה, מאיר כהן, אמר ל-ynet כי "משעות הבוקר הציפו את החנות מאות לקוחות שהשתוקקו לבחור תחפושת לפורים. כולם היו סגורים חודשים בבית ורוצים לצאת, לקנות ולשמוח".
לדברי כהן, "היו תורים מאוד ארוכים מחוץ לחנות כי אנחנו שומרים על נהלי התו הסגול. כל שנה החנות מפוצצת באנשים לקראת פורים, אבל מבחינת מספרים, היו היום הכי הרבה אנשים מאז פתיחת הפיראט האדום מזה 15 שנה. לא ראיתי טירוף כזה".
כהן הוסיף כי "למרות שיהיו הגבלות בפורים ולא יהיו מסיבות, אנשים קונים לילדים שלהם תחפושות. גם המבוגרים קונים, כי יש מקומות עבודה שעושים מסיבות בקפסולות לעובדים שלהם".
"התחושה בחנות היא כמו מלחמה", סיכם. "חשבתי לעצמי שיהיה עמוס, אבל לא תיארתי שזה ייראה ככה. היה כאן מטורף היום".
3 צפייה בגלריה
העדלאידע בשדה בוקר
העדלאידע בשדה בוקר
במשרד הבריאות חוששים. העדלאידע המצומצמת בשדה בוקר בשנה שעברה
(צילום: הרצל יוסף)
אלירן כהן, הבעלים של חנות הצעצועים "הגמד והענק" מראשון לציון, אמר כי "חזרנו היום לחנות וזה מרגיש כאילו חזר לנו האוויר. אנשים פה הגיעו בטירוף לחנות, כי נשארו להם רק ארבעה ימים למצוא תחפושות. בחיים לא היה לנו כזה עומס. היו פה בחנות פי שישה או שבעה אנשים מימים רגילים. כולם מתלהבים מזה שהולכים להתחפש, אפילו אם זה רק לכמה שעות. כולם רוצים להיכנס לאווירה של החג כי עברנו תקופה מאוד קשה, ואנשים רוצים לשמוח".
"כל שנה עם ישראל נזכר בשבוע האחרון שיש פורים ומחפש תחפושות, אבל השנה זה חצה כל רף שהכרתי - כי זה נפל על כל המדינה במכה אחת", הוסיף כהן. "זה פשוט לא בר שליטה, ואנשים בטירוף על כל תחפושת. לא התארגנתי על כזו כמות של סחורה. היינו בטוחים שנהיה בסגר, אז לא הזמנתי סחורה בכלל. לא האמנתי שהסגר ייגמר. אני מוכר סחורה של שנה שעברה".
לדברי כהן, למרות העומסים החנות מצליחה לשמור על הנחיות התו הסגול. "אנחנו מכניסים כל פעם שניים-שלושה לקוחות, ואנשים מתגודדים בחוץ וממתינים כי הם רוצים לחגוג. אנשים רוצים לצאת משכול לשמחה. פורים זה חג שמח".
השנה יימתח פורים על פני שלושה ימים מאחר והוא חל בימים שישי-שבת, והמשמעות היא שחלק ממנהגי היום - כגון בערים המוקפות חומה (ירושלים למשל) יידחו ליום א', אך ברוב ערי ישראל יחגג פורים ביום ו', וסעודות הפורים יוקדמו ויתקצרו השנה מפאת השבת. עד כה אישר קבינט הקורונה לערוך סעודות חג במסגרת משפחתית-גרעינית בלבד, בהחרגת ילדים נשואים שיורשו להשתתף בסעודת החג. כמו כן, בתי הכנסת נפתחו אתמול לפי מתווה התו הירוק ויוכלו להכיל תפוסה של 50% איש ברישום מראש. מתווה אחר לפתיחת בתי כנסת מאפשר עשרה מתפללים בפנים ועשרים בחוץ.
פורסם לראשונה: 23:39, 21.02.21