ראש העיר תל אביב רון חולדאי הצהיר אמש (שלישי) על הקמת מפלגה חדשה בראשותו, מפלגת "הישראלים", שתרוץ בבחירות לכנסת ה-24. "אינני יכול עוד לעמוד מנגד", אמר חולדאי בהצהרה שהועברה בשידור חי ב-ynet. "התרגלנו לממשלה מטורללת ואפשר וצריך לנהל את ישראל אחרת. הבחירות האלה הן גם על הערכים. פה זה לא מפלגת המתחפשים, את העשייה שלי אתם מכירים". המצטרף הטרי למפלגתו של חולדאי, שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר: "ניסו להכפיש את שמי. בחרתי ללכת עם הלב".

בפתח דבריו אמר חולדאי: "הבעיה היא שהתרגלנו. התרגלנו לקלקול, לפילוג ולַשֶּׁקֶר. התרגלנו לממשלה מטורללת שאינה יודעת לנהל שום דבר. הכי גרוע זה להתרגל, להוריד את הראש ולהתייאש. אני מסרב להתרגל. אני אומר לכם היום, לא נתרגל לראש ממשלה עם כתבי אישום, לא נתרגל לשיסוי, לשנאת חינם ולפגיעה בדמוקרטיה ובבית המשפט העליון".
חולדאי הוסיף: "החלטתי שאיני יכול לעמוד מנגד. לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה, אזכיר לה עד שתפקח את עיניה. באתי לכאן כדי להודיע על הקמת מפלגה חדשה, 'הישראלים'. את העשייה הציבורית שלי אתם מכירים. נלחמתי כטייס, פיקדתי במלחמה והשתחררתי בדרגת תת אלוף. בחרתי לעסוק בחינוך והפכתי את הגימנסיה למוסד מבוקש. 22 שנים אני מכהן כראש העיר תל אביב יפו שלא תמיד הייתה מה שהיא היום".
3 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
רון חולדאי
(צילום: פוינט 2 פוינט)
חולדאי התייחס לתפקידו כראש העיר תל אביב: "הפכתי עיר מוזנחת לעיר שמתויגת כאחת הערים הטובות בעולם. עיר שכולם חיים בה ביחד ושותפים בקואליציה רחבה ומתפקדת. החיבורים שעשינו מוכיחים שאפשר לעבוד ביחד. אפשר להפסיק את הייאוש. עשיתי את זה בתל אביב ואני יודע איך אפשר לעשות את זה במדינה. אני עושה את זה עבור ילדיי ועבור נכדיי. כולנו צריכים להסתכל קדימה בתקווה, אפשר וצריך לנהל את ישראל אחרת".
לאחר מכן הציג חולדאי את מי שהודיע אתמול על הצטרפות למפלגתו, שר המשפטים אבי ניסנקורן, שאמר: "מדינת ישראל נמצאת בצומת קריטית. לא היה דבר כזה מקום המדינה. כמי שהיה שם, כשר משפטים וחבר ממשלה, הקדשתי בחודשים האחרונים את כל כולי למאבק נגד ראש הממשלה ושלוחיו לחבל במערכת המשפט".

ניסנקורן הוסיף: "נאבקתי וגם ניצחתי כשהם ניסו להפוך את תהליך מינוי השופטים למסחרה פוליטית. ניסו להכפיש את שמי אבל הסיפור פה הוא ערכים ולא בריחה מאחריות. על הכף מונחת יציבותה של הדמוקרטיה הישראלית. אנו עומדים כעת בשיאו של המאבק ומולנו ניצב ראש ממשלה שמוכן להחזיק את תקציב המדינה כבן ערובה ולדרוש בתמורה את ראשיהם של מערכת החוק".
שר המשפטים התייחס לעזיבתו את כחול לבן כמה שעות לפני כן ואמר כי "זה לא סוד שכחול לבן הולכת ומתרחקת מתפיסת עולמי. בחרתי ללכת עם הלב, בחרתי להיות שותף לרון חולדאי ולמפלגה ברורה אידיאולוגית וחזקה".
הליכוד מסר בתגובה לדברי חולדאי: "אנחנו מאחלים הצלחה לגנץ ולחולדאי בזמן שראש הממשלה נתניהו מביא מיליוני חיסונים לישראל, מוציא את ישראל ממשבר הקורונה ומחזיר אותנו לחיים".
3 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
"בחרתי ללכת עם הלב". אבי ניסנקורן
(צילום: שאול גולן )
על פי הערכות, ראש העיר חולדאי לא צפוי להודיע על התפטרותו מתפקידו בעיריית תל אביב- יפו, אלא לעשות זאת רק לאחר היוודע תוצאות הבחירות לכנסת ה- 24. על פי החוק, רשאי ראש העיר לנהל את קמפיין הבחירות במקביל לתפקידו המוניציפלי. בקרב חברי מועצת העיר דנים מאז שלשום באפשרות שחולדאי יחליט למרות הכול להתפטר מתפקידו העירוני עוד במהלך הקמפיין במטרה להראות לציבור הבוחרים את רצינותו ולהוכיח שהוא מקדיש את מרב זמנו ומרצו להחלפת השלטון.
במקרה כזה, תתכנס מועצת העיר לבחירת ממלא מקום לראש העיר מתוך חברי המועצה המכהנים לתקופה של 60 יום, אחריהן יערכו בחירות על תפקיד ראש הרשות. במידה וראש העיר יבחר שלא להתפטר מהעירייה אלא לקחת פסק זמן זמני, הוא יוכל למנות את ממלא מקומו להחזיק בתפקיד עד הבחירות באישור המועצה. כיום מכהנים בתפקיד שני ממלאי מקום, חבר המועצה עו"ד דורון ספיר וחברת המועצה אופירה יוחנן-וולק.

גנץ ביקש מניסנקורן: פרוש מתפקידך כשר

זמן קצר לפני הצהרת חולדאי, נשא יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ הצהרה לוחמנית, בה הודיע כי ירוץ בבחירות עם כחול לבן ותקף את ראש הממשלה: "נקודת האור שמחכה לכולנו במערכת הבחירות הקרובה היא שבסופה נתניהו ישחרר את המדינה מציפורניו ויסיים להקריב את עתיד ישראל למען עתידו האישי, המשפטי והפוליטי".
מוקדם יותר כאמור הודיע ניסנקורן על עזיבת כחול לבן והצטרפותו למפלגה החדשה של חולדאי. לפי ההודעה שמסר ניסנקורן, הוא הודיע אתמול בצהריים לשר הביטחון גנץ על החלטתו, אך בסביבת גנץ טענו ששמע על כך מהתקשורת. מאוחר יותר דרש גנץ מניסנקורן להתפטר מתפקידו, וגורמים בכחול לבן תקפו: "ניסנקורן הוכיח שהוא עצמו לפני הכול. אפילו את האומץ לעזוב בצורה ראויה ולהתפטר לא היה לו. חולדאי, תשמור על הגב".
3 צפייה בגלריה
גנץ ניסנקורן
גנץ ניסנקורן
גנץ ניסנקורן
(צילום: אבי מועלם, קובי קואנקס)
ניסנקורן, מצידו, אמר כי "נביא בשורה למאות אלפי ישראלים אשר מרגישים שאין להם בית פוליטי - ונעשה זאת במעשים ולא בדיבורים". בשיחות סגורות טען ניסנקורן שהחליט לעזוב את כחול לבן לאחר שגנץ רצה לחבור לבנט. לדבריו, "ביום חמישי הודעתי לכחול לבן שאני שוקל את דרכי הפוליטית, אבל יום לאחר מכן דיברו איתי על חבירה לימינה של בנט. בעקבות ההחלטה הזו החלטתי שאני פורש מכחול לבן ועובר לדרך חדשה".
שעות ספורות לאחר הודעתו של ניסנקורן, ביקש ממנו גנץ שיפרוש מתפקידו כשר. "ניסנקורן בחר בית פוליטי חדש ומשכך מצופה שיתפטר מתפקידו", מסר גנץ לאחר ששוחח עם שר המשפטים. "תיק המשפטים הוא מהנכסים החשובים של כחול לבן לשמירה על הדמוקרטיה ושלטון החוק במדינת ישראל וכפי שפעלנו עד כה, נמשיך גם בהמשך".
חולדאי, בן 76, אמר שלשום, כשהודיע שיישא הצהרה, כי חברו אליו "כמה אישים מרכזיים בציבוריות הישראלית". הוא הוסיף: "מאות אלפי ישראלים מרגישים שאין להם בית במערכת הפוליטית הנוכחית. נרים להם את הראש ונחזיר להם את התקווה. הגיע הזמן להציג אלטרנטיבה ברורה".
בימים האחרונים התקיימו מגעים ושיחות בין חולדאי לגורמים נוספים במחנה המרכז-שמאל. גורמים פוליטיים טענו כי חולדאי מצוי בקשר גם עם השרה לשעבר ציפי לבני, ובדק אפשרות שתרוץ עמו. לבני לפי שעה אומרת שהיא לא חוזרת לחיים הפוליטיים בשלב זה.
השתתפו בהכנת הכתבה: איתי בלומנטל
פורסם לראשונה: 20:11, 29.12.20