יו"ר מפלגת "תנופה" עפר שלח התייחס היום (ב') בריאיון לאולפן ynet לחיבורים האפשריים לקראת הבחירות הרביעיות- ותשעה ימים למועד הגשת הרשימות. שלח, שעזב את מפלגתו של יאיר לפיד "יש עתיד" לטובת הקמת מפלגתו החדשה, קרא ל"חיבורים שצריכים לקרות מהר מאוד" עם העבודה בראשות מרב מיכאלי והישראלים של רון חולדאי.
שלח התייחס להפגנות האלימות שאירעו בימים האחרונים ביישובים חרדיים נגד אכיפת המשטרה, בהתייחסו להנהגה הדתית, וטען כי "במקום שבו אני גר לא מנהלים משא ומתן עם המשטרה, המנהיגים החרדים גורמים לקרע בין הציבור שלהם לבין הציבור הכללי, ייקח שנים לתקן אותו אם בכלל". עם זאת, מדבריו משתמע כי הוא לא פוסל ישיבה עמם סביב שולחן הממשלה.
4 צפייה בגלריה
עפר שלח אולפן ynet
עפר שלח אולפן ynet
"אין לי שום בעיה לשבת תחת מיכאלי". שלח
(צילום: הדר יואביאן)
- השר לביטחון הפנים מגבה את המשטרה, כלומר כן יש אכיפה. "סוף סוף השר לביטחון הפנים נותן גיבוי למשטרה שלו, זה צריך להיות מובן מאליו. במושב שאני גר בו, בערים שליד בני ברק, אם המשטרה נכנסת - לא מנהלים איתה מו"מ על העבודה שהיא עושה. לא צריך לנהל את המו"מ הזה גם בבני ברק. הציבור החרדי וגם מנהיגיו צריכים להבין שהם גורמים לקרע. לא רק לסיפור התחלואה, למספרי החולים המטורפים, אלא לקרע שבין הציבור החרדי לבין שאר הציבור. ייקח שנים לתקן אותו אם בכלל".
- ליהדות התורה הייתה השפעה על מה שאנחנו רואים עכשיו? זה אומר שלא תהיה בשום קואליציה עם המפלגה? "אני מבדיל בין מנהיגי הציבור החרדי. חלק מהם, במטרה להשיג הנחות לציבור שלהם, עשו צעדים שגרמו בסופו של דבר נזק לאותו ציבור. חגיגות חג הפורים, ביטול הקנסות וכן הלאה. זה לא שייך עכשיו לסוגיות של קואליציה אחרי הבחירות".
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי יעקב ליצמן משה גפני
אריה דרעי יעקב ליצמן משה גפני
דרעי, ליצמן וגפני. "ייקח שנים לתקן את הקרע, אם בכלל"
(אוהד צויגנברג, אלכס קולומויסקי, גיל יוחנן)
- דרעי, ליצמן, גפני, אנשים שאתה יודע לשתף איתם פעולה בכנסת, בחלקם מזיקים עכשיו בהתבטאויות שלהם, גם כלפי המשטרה. "אני מסכים וגם אמרתי את זה. וגם כאן אני מבדיל, אני חושב שאריה דרעי למשל משלב מסוים התנהג אחרת. אני לא אשב בקואליציה רק עם אנשים שאני מסכים איתם או רק עם אנשים שדומים לי. כנראה שבכנסת ישראל לא יהיו 61 איש שהם לגמרי בהשקפותיי, הלוואי שהיו. אם וכאשר זה יהיה על השולחן, גם הפוליטיקאים החרדים וגם מנהיגי הציבור החרדי יצטרכו להתחייב להתנהגות אחרת. אבל, זה לא פוסל מלשבת איתם".
4 צפייה בגלריה
עפר שלח עם יאיר לפיד
עפר שלח עם יאיר לפיד
שלח ולפיד בעבר. "מתייחס למפלגה כצעצוע בכיס"
(צילום: עטא עוויסאת)
- לפי הסקרים אתה לא עובר את אחוז החסימה, מצד שני יש עוד 9 ימים. לאן אתה חותר בימים האלה? "אני הודעתי כבר לפני שבועיים שמה שצריך להיות בכנסת הבאה הוא גוף של מרכז-שמאל, עם עמדות מאוד ברורות בנושא הכלכלי, המדיני והחברתי. אני הצגתי את העמדות שלי ואמרתי שמבחינתי שני הגופים שקרובים אליי בהשקפותיהם, שאנחנו צריכים להיות ביחד גוף מהותי, הם הישראלים של רון חולדאי ומפלגת העבודה".
שלח בירך על זכייתה של ח"כ מרב מיכאלי, שנבחרה אתמול לראשות המפלגה. "יש לי איתה יחסים מצוינים, וזה גם פותר את הסאגה הזאת סוף סוף בעבודה. חבירה איתה צריכה לקרות מהר מאוד".
- אם יהיה איחוד כזה, מי צריך להנהיג אותו? יש גורמים שאומרים שאולי תשב תחת מיכאלי. "אין לי שום בעיה לשבת תחת מרב מיכאלי, היא שותפה אידיאולוגית שלי, עשינו בכנסת הרבה דברים ביחד כשישבנו בהנהלת האופוזיציה. החבירה הזאת צריכה לקרות, עד עכשיו הדבר נמנע כי מפלגת העבודה הייתה בצרות שלה ורון חולדאי חי באיזה עולם שהוא אולי חי בו לבד. כשהחבירה הזאת תקרה נשב בחדר, הסוגיה תעלה והיא תיפתר".

-עזבת את לפיד בגלל אותו אי-קיום פריימריז פנימי, וזאת כדי לשבת תחת מיכאלי או בחיבור כזה? "זאת טעות נפוצה שעזבתי את יש עתיד בגלל אי-קיום הפריימריז. מה שקרה הוא שאני ביקשתי מיאיר לפיד, דרשתי, לקיים בחירות לראשות המחנה במסגרת של יש עתיד. אני רציתי להישאר במסגרת הזאת, ומכיוון שהעליתי את זה ומכיוון שהיחס של לפיד למפלגה שלו הוא כמו לצעצוע שהוא מחזיק בכיס, שלושה ימים אחרי זה קמה קבוצת וואטסאפ של חברי כנסת מיש עתיד בלעדיי, ובמצב הזה לא הייתה לי ברירה אלא לעזוב. אני לא רציתי בכך".
- אבל מתברר שהאידיאולוגיה שלך שונה לגמרי, אם אתה רואה עצמך כחלק מהעבודה והישראלים – אבל לא מיש עתיד. "בוודאי. ההשקפה המדינית והכלכלית שלי היא מאוד ברורה, והיא שונה מאדם שאומר שאחרי הבחירות הוא ירים את הטלפון הראשון לליכוד, כי הליכוד קרוב אליו אידיאולוגית. זה משפט שלפיד אמר. הייתי עם לפיד ביש עתיד, ניסיתי לקדם את יש עתיד והצלחתי לקדם וגם לתרום לה הרבה מאוד שנים. היום אני צריך להיות במסגרת חדשה וזו המסגרת שנראית בעיניי".
שלח ציין כי הוא "מאוד שמח" על כך שיש עתיד עולה בסקרים האחרונים. "אני שמח בשביל החברים שלי, זה גוף שעזרתי להקים, מה זה שייך. אחרי הבחירות אנחנו נראה איך אנחנו מצליחים להקים ממשלה בלי נתניהו".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"לפיד לא חלופה לנתניהו בגלל התנהלותו במפלגה"
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
- זה שייך כי בשלב מסוים אמרת שלפיד לא יכול להיות האלטרנטיבה לנתניהו. "אני לא מצטער על זה, רק שההפרש כרגע בין לפיד לנתניהו בסקר הכי אופטימי הוא דו-ספרתי גבוה. אני לא הייתי נגד לפיד ואני לא נגדו עכשיו. מהסיבה הזאת אמרתי לו 'בוא נעשה בחירות לראשות המחנה'. תארו לעצמכם שהבחירות האלה היו מתקיימות ויאיר לפיד, בסיכוי די גבוה, היה זוכה בהן. הוא היה במקום אחר עכשיו, אז הוא באמת היה יכול להיות אלטרנטיבה לבנימין נתניהו."
שלח טען כי "אחת הסיבות שיאיר לפיד מתקשה להיות אלטרנטיבה לנתניהו היא ההתנהלות שלו בתוך יש עתיד".
בנוגע לחיבורים אחרים הוא אמר: "גוף כזה שיקום יכול להיות בעיניי עם מספר מנדטים דו-ספרתי ויכול בממשלה בראשות גדעון סער, לפיד או כל אדם אחר, לייצג באופן מובהק את העמדות האידיאולוגיות של חתירה לשלום, של מדינה סוציאל-דמוקרטית מתקדמת, של פתרונות חברתיים שאני שם על השולחן. הגוף הזה חשוב לממשלה הבאה כי בוא נזכור, כתוצאה מנדידת הקולות, כשמפלגות המרכז לא הצליחו לעצור את נדידת הקולות ימינה, בכל סקר הכנסת הבאה היא יותר מ-80 מנדטים של ימין קשה וחרדי".
- כהבהרה, אתה אומר שלא תבזבז קולות ולא תרוץ לבד אם לא יהיה איחוד. "אני עובד, אני לא עושה פרשנויות, והעבודה שלי היא להקים את הגוף הזה שיש לו כאמור מובהקות אידיאולוגית ויכולת פוליטית. אני מאמין בו, אני רוצה שהוא יקום ואני רוצה להיות בין האנשים שיובילו אותו".