כמה שעות אחרי הפרסום הבלעדי ב-ynet על אודות הזעקה של ופאא עבאהרה לעזרת הרשויות, התייחסה אמש (יום א') המשטרה בין היתר לעדויות שבהן גוללה קורבן הרצח בעראבה את מסכת ההתעללות מצד הגרוש שלה, רביע כנאענה, שחשוד ברציחתה. "משטרת ישראל רואה בחומרה רבה מקרי אלימות במשפחה ובהתאם כל תלונה שהוגשה נגד החשוד נחקרה, נבדקה וטופלה ביסודיות", נמסר.
בשני מכתבים, שנוסחו במאי 2019 על ידי גורמים מקצועיים שמעורים בפרטים, מתואר כיצד עבאהרה חשה אבודה לנוכח אוזלת ידן של הרשויות. באחד המכתבים צוין כי עבאהרה החליטה שלושה חודשים קודם לכן לעזוב את הבית וליזום תהליך גירושין, אולם נטען כי החשוד ברצח לא הסכים שבת זוגו תיקח את ילדיהם עמה. בהמשך המכתב צוין מפיה של הקורבן כי בעלה מתעלל בחמשת ילדיהם בדרכים שונות.
במכתב זה נטען עוד על ידי הגורמים המקצועיים כי לאחר שהוגשה תלונה נגד כנעאנה בגין הפרת צו הגנה, העידה הקורבן כי אחד השוטרים אמר לה בתחנת המשטרה: "תפסיקי לעשות לרביע בעיות. אני מכיר את שני הצדדים, אני לא חושב שרביע אשם". בנוסף טענה עבאהרה כי המשטרה לא הסכימה להאריך אז את צו ההגנה.
2 צפייה בגלריה
רביע כנאענה רצח אשתו ופאא עבאהרה
רביע כנאענה רצח אשתו ופאא עבאהרה
ופאא עבאהרה ורביע כנאענה
בתגובה אמש הביעה המשטרה את השתתפותה בצער המשפחה, והדגישה כי "בתום חקירות משטרה שנערכו אשתקד החשוד נעצר, הוגש נגדו כתב אישום ובהמשך הוא הורשע וריצה עונשי מאסר בפועל, זאת למרות שבאחד המקרים אשתו הגישה בקשה לביטול התלונה. עוד אמרו במשטרה כי "עם שחרורו של החשוד מהכלא ועזיבת הקורבן את המקלט לנשים מוכות, התלונות שהוגשו על ידי הצדדים נסובו על מחלוקת שהתגלעה ביניהם בקשר להסדרי הראייה של ילדיהם".
במשטרה התייחסו גם למקרה נקודתי שבו החליטה המנוחה לא להגיש תלונה: "לפני חצי שנה, בעקבות מידע כי החשוד עלול לפגוע בה בגלל סירובה לאפשר לו לראות את בנותיו, שוטר הגיע אליה הביתה והסביר לה ולבני משפחתה כי עליה להגיע לתחנה להגיש תלונה או ללכת למקלט לנשים מוכות, אולם לצערנו היא סירבה ובני משפחתה אף גירשו את השוטר מביתם. יודגש כי המשטרה אינה צד להליך אזרחי ולהליך בקשת הוצאת צו ההגנה שהתנהל בבית המשפט".
ספאא עבאהרה, אחותה של המנוחה, אמרה בהתייחסה לתגובת המשטרה: "המשפחה תמיד הייתה מקבלת החלטות יחד. ופאא שיתפה אותנו בסבל שלה, במיוחד ביום שבו היא חשפה את ההתעללות בילדיה מצד הגרוש. אנחנו לא ידענו על כל הדברים האלה, אחים שלי שאלו אותה 'למה שתקת כל התקופה הזאת?', והיא ענתה: 'הוא איים עליי שאם אני אדבר עם מישהו - הוא ירצח אותי ואת כל המשפחה שלי'. היא ברחה מהבית אחרי שרביע ניסה לרצוח אותה".
האחות אמרה עוד: "אנחנו מקווים שהגופים האחראיים יטפלו במקרה הזה בצורה מקצועית. היא אמרה 'אני לא רוצה להגיש תלונה ולא להשתמש באלימות, אני בוחרת להתגרש כדי לצאת עם הילדים מהעוולה שנגרם לנו'. במקרה המדובר מלפני חצי שנה היא לא התלוננה במשטרה כי רק רצתה שהסכם הגירושין יימשך. היא רק רצתה שיעזוב אותה, והוא ניסה להחזיר אותו אליה בגלל האגו שלו כי רצה להוכיח שהוא זה שמחליט.
2 צפייה בגלריה
תיעוד ופאא עבאהרה רביע כנאענה בית משפט נרצחת רצח אלימות בעל אישה עראבה
תיעוד ופאא עבאהרה רביע כנאענה בית משפט נרצחת רצח אלימות בעל אישה עראבה
השניים כפי שתועדו בבית הדין השרעי
"אנחנו נדרוש חקירה שלמה והתפטרות של כל בעל תפקיד שזלזל במקרה, אם זה שופט, קצין במשטרה, מנהל אגף הרווחה, עובדות ועובדים סוציאליים שטיפלו בתיק בלעג. אנחנו מאוד מקווים שאף אישה לא תירצח עוד בעקבות זלזול כזה".
במכתבים שנחשפו אמש ב-ynet ממאי 2019, נאמר כי הקורבן וכמה מילדיה אמורים להשתכן במקלט ייעודי, אבל יחד עם זאת הובהר במכתבים כי הקורבן וכמה מילדיה נמצאים בתחנת משטרה במצב נפשי קשה וחסרי אונים. עבאהרה, כך צוין, מוכרת לרווחה ודיווחה בעבר שהיא חשה סכנה לחייה.
לפי המכתבים, שנוסחו כאמור על ידי גורמים מקצועיים שמעורים בפרטים, הקורבן תיארה שעזבה את הבית בשל אלימות פיזית קשה ואיומים ברצח. היא אף הוסיפה בעדותה אז כי באותה התקופה ירו אלמונים לעבר בית הוריה ולעבר רכבו של אחד מאחיה. עבאהרה סיפרה אז כי היא חושדת שבעלה עומד מאחורי הירי מאחר שלדבריה הוא איים עליה שברגע שתעזוב את ביתם "היא ומשפחתה ישלמו מחיר".

מנסחי המכתבים ציינו כי הקורבן החליטה שהיא רוצה לצאת למקלט ייעודי מאחר שגם בני משפחתה נמצאים בסכנה. היא אף סיפרה בעדותה על יחס אובססיבי, הגבלות ושליטה מצד בעלה. לדבריה, בכל פעם שהיא מתנגדת לבקשה כלשהי - הוא תוקף אותה. עבאהרה גם סיפרה כי לאחר שבעלה שוחרר ממאסר שארך ארבע שנים וחצי בגין עבירות אלימות, הוא אימץ התנהגויות ומחשבות נוקשות.
בהתייחס לטענות על התעללות כלפי הילדים הבנים, צוין במכתב כי "לדברי ופאא, רביע מסביר התנהגות זו כחינוך לגבריות. לדברי ופאא, היא חווה אלימות פיזית, כלכלית ומילולית מצד בעלה כבר מתחילת הקשר הזוגי. ופאא דיווחה כי בעלה כל הזמן מסית חלק מהילדים נגדה ונגד משפחתה".
בני הזוג התגרשו בסופו של דבר בתחילת השנה. בתיעוד בלעדי שפורסם בשבוע שעבר ב-ynet ניתן לראות את כנאענה וכעבור כמה דקות גם את עבאהרה עוזבים ביום שני שעבר את בית הדין השרעי בסכנין לאחר דיון שנערך במקום. כמה שעות לאחר מכן כנאענה התנגש עם רכבו ברכבה של גרושתו, שלף סכין ודקר אותה למוות. החשוד ברצח נמלט מהזירה ומאז מסתובב חופשי.
פורסם לראשונה: 21:11, 22.11.20