ברקע הדיונים להטלת עוצר לילי בחג הפורים שיחול בסוף השבוע, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הדגיש הבוקר כי המשטרה תעקוב אחר מסיבות מחתרתיות שייערכו בימי החג. "מי שמארגן אירוע כזה רוצה שאנשים יגיעו, ומוצא דרך לפרסם זאת", אמר השר בריאיון לאולפן ynet. "המשטרה תפקח על הדברים הללו ולא יהיה מאוד קשה להגיע. המשטרה מצליחה להגיע למודיעין הרבה יותר סודי וקשה בקרב ארגוני פשיעה, היא תצליח גם בנושא הזה", אמר.
3 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לכפר קאסם בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לכפר קאסם בעקבות הסגר הלילי
עוצר לילי? "ככל שאלה יהיו ההמלצות - אנחנו יכולים לתמוך בדבר הזה"
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
אוחנה נשאל על דבריו של סגן שר הבריאות יואב קיש, שטען כי הדרג המקצועי שואף לעוצר לילי, ואמר כי "המשטרה תפקח על זה כמו שהיא מפקחת בשנה האחרונה על כל הנחיות הקורונה". עם זאת, השר הודה כי הדבר אינו פשוט: "יש ציבורים, לצערי, לא מאוד קטנים אבל עדיין מיעוט, צריך להגיד את זה, שאינם נשמעים להנחיות. אבל המשטרה תעשה זאת".
בעניין העוצר אמר השר כי הוא ממתין לשמוע את המלצות משרד הבריאות, ולדבריו "ככל שאלה יהיו ההמלצות - אנחנו יכולים לתמוך בדבר הזה. זה הגיוני, סביר ומידתי. אם אותם אנשים שלא התחסנו ילכו להתחסן - נוכל להתקהל ולנהוג בצורה חופשית יחסית בהמשך".
- הנחית להגביר מאמץ לקראת החג? "בוודאי, זה אתגר מאוד משמעותי. אנו רואים ירידה כל כך מבורכת בתחלואה, בעיקר בתחלואה הקשה, שנובעת מההתגברות של החיסונים, שזה דבר שישראל באמת ייחודית בו ביחס למדינות העולם, ואנו רוצים לשמור על זה כך".
3 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
"לא יהיה קשה להגיע למסיבות". אמיר אוחנה
(צילום: הדר יואביאן)
- מה צריכים לדעת הבוקר הזה כל מארגני המסיבות הפיראטיות? "שהמשטרה כפי שפעלה, והיא פעלה הרבה מאוד לפיזור התקהלויות ומסיבות טבע, תמשיך לפעול כך והם יישאו בדין. האם המשטרה תגיע לכולם? אסור לרצוח – ועדיין אנשים רוצחים. אז כנראה שהתשובה היא לא, אבל האם היא תגיע לחלקם? התשובה היא כן".
- אבל המטרה שלכם תהיה להגיע למסיבות מחתרתיות במקומות סגורים? "מטרת העל היא למנוע תחלואה. לצמצם אותה כמה שאפשר. התקהלויות מהסוג הזה, בוודאי כשהן נעשות בליווי שתייה, העכבות יורדות, המסכות יורדות והתחלואה עולה. המטרה היא בוודאי למנוע זאת".
אוחנה נשאל אם האכיפה תתבצע גם בטישים והשיב בחיוב. "קודם כל יפעלו כדי למנוע, ואפשר לפעול כדי למנוע במקרה שהמודיעין מגיע מראש, המשטרה פועלת ובדרך כלל גם מצליחה למנוע התקהלויות מהסוג הזה. איפה שייוודע למשטרה על אירוע כזה, היא תפעל", אמר.
- כבר יש מודיעין משמעותי למשטרה על אירועים שעומדים להתקיים בימים הקרובים? "יש".
על מרד הרשויות שהכריזו כי יפתחו את הלימודים לכיתות ז'-י' אמר אוחנה כי מה שעומד מאחורי היוזמה זה הרצון להתפרסם. "הפתיחה היא מדורגת ולכן לא כל מערכת החינוך פתוחה, אבל על פי מה שהוחלט בממשלה, בזמן הקרוב מאוד, ייפתחו גם הכיתות שעוד לא נפתחו, והמשק יוכל לאט לאט באופן חסר תקדים ביחס לעולם לחזור לשגרה", אמר. "דווקא עכשיו, אחרי כמעט שנה שאנחנו בתוך המנהרה האפלה הזו של הקורונה והסגרים, מערכת החינוך והעסקים שסגורים, לבוא בהצהרה כזאת דווקא עכשיו זו נראית לי התרסה מצערת".
3 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
"הצהרת הרשויות - התרסה מצערת"
(צילום: EPA)
- ניסיון לגזור כותרת? פופוליזם זול? "כך זה נראה לי, כן".
- התו הירוק נכנס אתמול לתוקף, כבר הצלחתם למצוא כל מיני אנשים שמנסים להשתחל בלי תעודה? "עוד לא קיבלתי דיווח על זה. אני מקווה מאוד שהאזרחים ינהגו באחריות, כולנו סבלנו השנה הזאת, בין אם זה העסקים, מערכת החינוך הסגורה ומבחינה כלכלית. כולנו סבלנו ורוצים לצאת מזה. ההחלטות מאוד מדודות ומדורגות כדי שלא נצא בבת אחת ונראה פה עלייה בתחלואה. נא להישמע להנחיות. ויותר חשוב מזה, לכו להתחסן. יכול להיות שיש תופעות לוואי, לי לא היו אבל אני יודע שיש. אבל כשאתה שם את זה מול הסיכון הגדול ואתה רואה את המוטציה הבריטית מתפשטת, 90% ממקרי ההידבקות זה ממנה. אנחנו רואים אותו פוגע גם בצעירים כאמור גם ללא מחלות רקע. לכו להתחסן. אולי במשך יום יומיים יהיו חום ותופעות לוואי, אבל זה לא משתווה".
על הבעייתיות באכיפה כלפי החוזרים לארץ, אמר אוחנה כי "ועדת החריגים משחררת רבים מהם לבידוד ביתי. כמובן שהרבה יותר קל למשטרה לאכוף כשזה בידוד במלונית, היא מגיעה ובודקת 300 איש במקום ללכת ל-300 מקומות שונים. המשטרה נותנת עדיפות גם למבודדי הבית ומבקרת אותם. יש אכיפה משמעותית בנושא המבודדים, המשטרה מבצעת ביקורים פיזיים וטלפוניים ובודקת שהכללים נשמרים. אין מקום שיש בו 100% אכיפה, אין חיה כזאת. לא בתעבורה, לא בעבירות פליליות וגם לא בעבירות הקורונה. אבל יש אכיפה מאוד משמעותית".