שר האוצר ישראל כץ קורא להעביר במהירות את חוק התקציב החד-שנתי שגיבש, למרות התנגדות כחול לבן שדורשת להעביר תקציב דו-שנתי כפי שסוכם עמה בהסכם הקואליציוני. מנגד, הוא מסרב לספק פתרון פוליטי לראש הממשלה החלופי בני גנץ, שחושש מהאפשרות שתעמוד במקרה שכזה לראש הממשלה בנימין נתניהו לצאת לבחירות לפני העברת התקציב לשנה הבאה. בריאיון הבוקר (ה') לאולפן ynet הצהיר השר כץ כי "אין סיכוי" שנתניהו ישית על עצמו סנקציות לקראת "נקודת היציאה" הבאה לבחירות (במקרה של תקציב חד-שנתי), בחודש מרץ הקרוב, ובכך יעניק מעין תעודת ביטוח לגנץ.
התקציב השנתי, נזכיר, חייב לקבל את אישור הכנסת עד 25 באוגוסט – ואם הכנסת לא תאשרו במועד זה, או לחלופין לא תעניק ארכה למועד הזה, הכנסת תתפזר וישראל תלך שוב לבחירות. במערכת הפוליטית גוברת ההערכה שנתניהו אינו מעוניין להעביר את שרביט השלטון לגנץ במסגרת "ממשלת החילופים", ופיזור הכנסת על סוגיית התקציב הוא הדרך היחידה שלו לעשות זאת מבלי שגנץ יהפוך אוטומטית לראש ממשלת מעבר.
5 צפייה בגלריה
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ באולפן ynet
(צילום: אבי מועלם)
בריאיון הבוקר שב השר כץ והתעקש על העברת תקציב חד-שנתי לשנת 2020, כאשר המשמעות של תקציב כזה תהיה שהוא יחול על חודשים ספורים בלבד. כץ הציע להביא לממשלה ביום ראשון מתווה של תקציב חד-שנתי ולאשר חוק שידחה את הדד-ליין להעברת התקציב בכנסת בכמה חודשים.

שעון החול מתקתק

הוא הזכיר את תמיכתם מחודש יוני של בכירי האוצר בתקציב חד-שנתי, על אף שכעת רבים מהם מתנגדים לתקציב קצר מועד שכזה, וחזר על הטענה ש"כולם ממליצים" על תקציב חד-שנתי. "שמעתי את נגיד בנק ישראל ודיברתי עם כלכלנים בזמן אמת, שאמרו כי אי-אפשר לדעת מה יהיה בשנה הבאה, בואו נעבור את החורף ו(אז) נביא את תקציב 2021".
כץ, שאתמול הודיע כי בכוונתו להניח את הצעת התקציב החד-שנתי על שולחנה של הממשלה ביום ראשון הקרוב, והביע אמון שהיא תקבל את אישורה, הוסיף כי גם אם הדרג המקצועי במשרדו ירצה בכך, הוא אינו ערוך להכנה של תקציב דו-שנתי, אלא רק לחד-שנתי. "אנחנו ערוכים בהתראה של יומיים להביא תקציב", הוא אמר בריאיון הבוקר. "זו ההזדמנות האחרונה להביא תקציב לפני שגולשים לאוגוסט לבחירות".

-האם תתעקש על התקציב במתכונת שאתה ונתניהו מדברים עליה? יהיו התוצאות אשר יהיו? "זה לא עניין של התעקשות, המונה דופק", אמר כץ. "שעון החול מתקתק, כמו שאומרים במרכאות. אם לא תתקבל שום החלטה, אם לא יהיו העברות תקציב או החלטה לדחות את המועד של אוגוסט, אז הולכים לבחירות. אני חושב שאסור להגיע לזה, אני חושב שאסור בחירות עכשיו ואסור בחירות במרץ וצריך לקיים את הממשלה לפחות שלוש שנים, אם לא יותר, ואני מסתכל על הציבור וזה מה שהציבור רוצה, אבל כל אחד עושה חישובים ולדעתי גנץ בעניין הזה, מאחר שלא יצליח להביא תקציב באוגוסט, ואין סיכוי שנביא אז בכל מקרה, צריך לקבל החלטות".

נתניהו עדיין לא ענה

שר האוצר הזהיר כי בלי אישור של תקציב שנתי, "לא יהיה כסף לביטחון, לא יהיה כסף לחינוך, לא יהיה כסף לרווחה, להרבה מאוד תחומים שאנחנו צריכים לתת להם את הכספים. זה לא כמה אתה נותן קדימה זה כמה אתה מכשיר אחורה". הוא הסביר שנושאים תקציביים שונים דורשים פתרון רטרואקטיבי, וציין למשל שאת ההסכם עם האחים והאחיות, שהביא להפסקת השביתה שלהם בעיצומו של משבר הקורונה, הוא הביא בעזרת תקציב ייחודי הנוגע למשבר, פתרון שהינו זמני בלבד לדבריו.
כץ התייחס לפגישתו אתמול עם גנץ, שבה היה נוכח גם שר המשפטים אבי ניסנקורן. "ניסיתי לשכנע אותו, בואו נביא תקציב ונפתור את הבעיות. לצערי לא הצלחתי בשלב הזה, ואני קראתי לרה"מ ופניתי אליו, בוא נביא את זה להכרעה, כי אחרי זה נגלוש לבחירות בלי שבכלל יהיה דיון".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
"הוא לא רוצה בחירות, שאלתי אותו". כץ על נתניהו
(צילום : אוהד צויגנברג)
-ומה הוא עונה לך? "אני ממתין לתשובתו, הוא שוקל את הדבר לגבי המהות והעיתוי. יש תקציב מוכן, שהוכן בשיתוף בכירי האוצר, והוא מוכן להגשה. זה הסיכוי היחידי שיהיה תקציב ושנוכל לתפקד".

"אין פה תכסיסנות"

כשעומת עם העובדה שבעבר נתניהו והליכוד התעקשו על תקציב דו-שנתי, הוא ענה: "זה רק מראה שאין לך תכסיסנות". עם זאת, הוא סירב כאמור לספק פתרון פוליטי לגנץ, תוך שהוא מתעקש שנתניהו לא מעוניין לפרק את ממשלת האחדות ולצאת לבחירות. "אני עובד בתיאום עם נתניהו, אני לא רואה שהוא רוצה בחירות. הוא כן רוצה תקציב", אמר. "אני אומר לך שהוא לא רוצה בחירות, ואני שאלתי אותו".
על נתניהו: "אני אומר לך שהוא לא רוצה בחירות, ואני שאלתי אותו"
-אז תנו לגנץ שינוי חקיקה שפותר את הבעיה הפוליטית שאתם יוצרים. "אין פתרון לבעיה הפוליטית, אין סיכוי שעכשיו נתניהו ישנה את החוקים במרץ שיעבדו לרעתו או לטובתו", ענה כץ, והוסיף: "למה שישנה את החוק במרץ שיטיל עליו סנקציות היום".
-זה לא סנקציות, אנחנו מדברים על יציבות שלטונית. "המדינה צריכה תקציב. בלי קשר לוויכוח הפוליטי על מה יהיה במרץ. אנחנו ערוכים מבחינת תקציב, כל הגורמים המקצועיים במשרד האוצר הכינו תקציב, הכינו חוק הסדרים".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ באולפן ynet
בני גנץ באולפן ynet
"למה הוא מתעקש?". כץ על גנץ
(צילום: אבי מועלם)
-השאלה אם הפתרון שאתה מציע כאן, האם העלית אותו בפני גנץ והאם הוא מסכים לדבר הזה? "אני לא רוצה לדבר בשם אף אחד אבל הוא אומר את עמדותיו, הוא דובק במתווה מסוים. את יכולה לעשות פרשנות אבל לא רק לכיוון אחד, לא רק נתניהו, גם גנץ - למה הוא מתעקש עכשיו?".
-כי אתם חתומים על זה בהסכם הקואליציוני. "הוא גילה שהוא חתם על דבר שהוא בלתי ישים באוגוסט, מבחינת תקציב, והוא לא פותר לו את בעיית היציאה שיש עליה סנקציות במרץ הבא. הוא לא טוען שהפרשנות לא נכונה, הוא רוצה תמיכה בתקציב שיפתרו לו את בעיית היציאה במרץ".
-מה הסיכוי שזה יקרה? "אין שום סיכוי ואין סבירות שראש הממשלה נתניהו ישית על עצמו סנקציות על מרץ הבא שלא קשורות בחוק".

העימות עם זוהר: "יחסי הכוחות ברורים"


בריאיון נשאל השר כץ גם באשר לתסיסה הפוליטית בתוך הליכוד, ועל המהלך שפורסם לראשונה ב-ynet להדחתו של יו"ר הסיעה והקואליציה, ח"כ מיקי זוהר. המהלך הזה, כך נראה, נדחה בינתיים בעקבות התנגדותו של נתניהו. השר כץ – שהתעמת בחריפות עם זוהר בשבועות האחרונים – טען שלא היה מודע לניסיון ההדחה. "לא הייתי מעורב", אמר, וציין כי "באופן טבעי" המתח במערכת הפוליטית עולה "כשיש אווירה של בחירות".
על אשתו: "הדבר היחיד שהיא עושה זה לגדל עצי זית לשמן במושב"
זוהר, נזכיר, האשים בדיון בוועדת הכספים בכנסת את כץ בכך שהוא "מנותק" ואף קרא לנתניהו לשקול את פיטוריו, על רקע סכסוך שהתגלע בין השניים בנוגע לחוק שאותו כץ ניסה לקדם. "כשמישהו עומד בדרכי, אני מסיר אותו מדרכי", אמר כץ. "מה אמרה ועדת הכספים בסוף, אחרי האמירות וההכרזות וההתלהמות הרכילותית חסרת השחר?... ההחלטה עברה פה אחד".
כץ נדרש גם להתייחס לרמיזות של זוהר בנוגע לאשתו, רונית כץ, כשאמר באותו דיון סוער בוועדת הכספים: "שאני אדבר על העסקים של אשתו של ישראל כץ?". אולי בניסיון להרגיע את הרוחות, כץ הדגיש כעת כי "מי שתקף ראשון זה אני, לא הוא", אך הוסיף בנוגע למתקפה על אשתו כי "יש הסכמה רחבה שזה דבר שלא ייעשה".
5 צפייה בגלריה
 "היא מספיק חזקה בשביל לטפל בענייניה". רונית כץ ובעלה, ומשמאל ח"כ זוהר
 "היא מספיק חזקה בשביל לטפל בענייניה". רונית כץ ובעלה, ומשמאל ח"כ זוהר
"היא מספיק חזקה בשביל לטפל בענייניה". רונית כץ ובעלה, ומשמאל ח"כ זוהר
(צילום: אמיר מאירי, אלכס קולומויסקי)
הוא הוסיף: "אשתי מספיק חזקה בשביל לטפל בענייניה ולהגן על שמה הטוב, אבל מבחינה עובדתית היא 17 שנים לא עוסקת בשום עסקים, הדבר היחיד שהיא עושה זה לגדל עצי זית לשמן זית במושב. גם כשעסקה בעסקים היא עשתה זאת בצורה הכי תקינה".
-האם זוהר יכול להמשיך להיות יו"ר הקואליציה? "אני לא עוסק בסוגיה הזאת, זה לא קשור כי זה לא חשוב".
כץ, שכזכור האשים בעצמו את זוהר בניגוד עניינים ואמר שיש לו "בן דוד עם אולם", אמר היום בהתייחסות לעימות עם זוהר: "כל ח"כ יצטרך להחליט אם הוא תומך באינטרסים של הציבור ביחד איתי, או בכל מיני לוביסטים ואינטרסנטים".
-זוהר הוא זה שפועל לטובת לוביסטים? "אמרתי את זה באופן כללי וכל מי שיתנגד לאינטרס הציבורי אהיה נגדו, אם זה ממפלגתי ואם זה ממפלגה אחרת. להערכתי הוא הפנים את הדבר הזה, ויחסי הכוחות מאוד ברורים... כל הח"כים, למרות הלחצים, תמכו בעמדתי".
כץ התייחס גם לדבריו היום של יועץ התקשורת של נתניהו, טופז לוק, שאמר בריאיון לגל"צ כי האיומים נגד רה"מ "אמיתיים" וכי האבטחה סביבו תוגברה. "אם הוא אמר, זה מידע אמיתי", אמר כץ. "מי שקובע את מהות האבטחה זה השב"כ, המאובטח לא קובע. מאז רצח רבין שלא נדע, אבטחת ראשי ממשלה שונתה בכך שהיא הרמטית, לא משאירה מקום לשיקול דעת, ובכל מקום שיהיה חשש לאיום, סוגרים את האיום".

על האיומים נגד נתניהו: "חושש לחייו"

5 צפייה בגלריה
הפגנת הדגלים השחורים בבלפור
הפגנת הדגלים השחורים בבלפור
"כל הפגנה היא לגיטימית - עד הגבול שבו היא הופכת להיות מתקפה של איומים ושנאה". "הדגלים השחורים" בבלפור
(צילום: אלכס קולומויסקי )
-אתה חושש לחייו של נתניהו או למשפחתו? "התשובה היא כן. הפגנות חברתיות-כלכליות הן לגיטימיות, כל הפגנה היא לגיטימית, ודאגנו אגב גם בתקנות לא לאסור הפגנות למרות שוודאי שזה מקדם סיכון. כל הפגנה היא לגיטימית - עד הגבול שבו היא הופכת להיות מתקפה של איומים ושנאה וחציית קו אדום, שבה מאיימים על חיי רה"מ וחיי משפחתו".