3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד, כיתה ריקה
יפה בן דויד, כיתה ריקה
בדרך לשביתה? יפה בן דויד
(צילום: עידן ארבל, shutterstock)
אחרי ששר הבריאות יולי אדלשטיין הנחה את מנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי לבחון אם ניתן לחסן את צוותי ההוראה כבר מהשבוע, כפי שחוסנו צוותי הרפואה, אמר הבוקר (יום ראשון) פרופ' לוי כי אין די חיסונים לכך בשלב זה. מעט לאחר מכן התכנסה ועדת החינוך כדי לדון בהחלטת הממשלה להפסיק את הלימודים בכיתות ה'-י', ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה לחברי הכנסת כי אם הם דורשים להמשיך את הלימודים כסדרם - עליהם לדאוג שהמורים יחוסנו בהקדם.
לדברי בן דויד, "חסנו מיד את המורים האלה, וכשיהיו חיסונים לכולם תפעילו את כל מערכת החינוך. המורים נמצאים בפחד אימים". היא אף הוסיפה שהנחתה את היועצים המשפטיים של הסתדרות המורים להכריז על סכסוך עבודה אם מבצע החיסונים לצוותי ההוראה לא ייצא לפועל. מהלך זה עשוי להוביל לשביתה. זמן קצר אחרי סיום ועדת החינוך היא הכריזה על סכסוך עבודה.

לפי הסתדרות המורים, שאחראית על רוב המורים מגילאי גן ועד כיתות ט', במקרה שלא יימצא פתרון עד ל-12 בינואר יושבתו הלימודים. בן דויד הוסיפה כי "לא ייתכן שעובדי ההוראה מקריבים את עצמם בשעה שכלל אזרחי ישראל נמצאים בסגר והמדינה לא תדאג להגנה שלהם מבחינה בריאותית. אין שום סיבה לא לחסן את עובדי ההוראה". היא הוסיפה: "רק לפני כמה ימים משרד הבריאות פרסם דוח שלפיו עובדי ההוראה נמצאים בסיכון גבוה להדבקה, בשיעור של 50 אחוזים, ביחס לאוכלוסייה הכללית".
בן דויד אמרה כי הסתדרות המורים לא תהסס ותנקוט צעדים אופרטיביים. "אם הבעיה לא תיפטר אנחנו לא נהסס וננקוט בצעדים ארגוניים - לרבות עיצומים ושביתה", אמרה. "אם אין חיסונים - לא יהיו לימודים".
3 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
"אין לחסן מורים מתחת לגיל 60". פרופ' לוי
(צילום: עידו ארז)
פרופ' לוי הנחה היום את מנכ"לי בתי החולים שערי צדק ועין כרם למנוע את החיסונים לצוותי ההוראה, לאחר שהיו אמורים להתחיל היום בחיסון מורים ממבשרת ציון. לדבריו, "החיסון נעשה כעת רק לקבוצות סיכון שהוגדרו, בני 60 ומעלה. אין להתחיל לחסן קבוצות שלא הוגדרו בתעדוף. אין בשלב זה אישור לכך ואין מספיק חיסונים לשלב זה. אין לחסן מורים ובני משפחה מתחת לגיל 60 וכל מי שלא הוגדר בתעדוף".
פרופ' לוי הוסיף: "ייקח עוד שבוע לפחות עד שנחסן מורים, אל תבטיחו בבקשה חיסונים לא לקבוצות מועדפות. הם משאב לאומי".
בריאיון לאולפן ynet התייחס פרופ' לוי ליוזמה לחסן מורים בני יותר מ-60 ואמר: "אני לא אוהב את זה וזה באנדרסטיימנט. אנחנו לא נחסן מורים היום. אין לי מאומה נגד המורים - אבל לחסן אותם כקבוצה? אנחנו עדיין לא שם. אנחנו מחסנים עדיין את המבוגרים יותר ואת החולים במחלות קשות שהם קבוצת הסיכון לחלות במחלה".

3 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
"המורים נפגשים עם עשרות תלמידים ומורים אחרים בכל יום". רן ארז
(צילום: מוטי קמחי )
לוי העריך כי "עד חודש מרץ תחוסן מרבית האוכלוסייה בישראל שהיא ברת חיסון כרגע, בשתי מנות החיסונים. זה דבר שיגן על האוכלוסייה ולכן, הנוסחה היא לבוא ולהתחסן. אני מקווה שלפני מרץ נסיים לחסן אחוז ניכר מאוכלוסיית ישראל ובוודאי את כל אוכלוסיית החולים והאוכלוסייה שעתידה לחלות, שהיא בסיכון לחלות ובסיכון להדבקה".
אדלשטיין ביקש מפרופ' לוי לבחון היתכנות לחיסון המורים בעקבות פניות של בן דויד, יו"ר ארגון המורים רן ארז ושר החינוך יואב גלנט. ארז אמר בשבוע שעבר כי עבודתם של המורים חושפת אותם לגורמים רבים שמהם הם יכולים להידבק ולהדביק. לדבריו, "המורים נפגשים עם עשרות תלמידים בכל יום, יש ארבע קפסולות ובכל קפסולה 20 תלמידים - מדובר ב-80 תלמידים, ואחרי זה הם עוד נפגשים עם מורים אחרים בחדר המורים ואז חוזרים לבית שלהם".
"דרשתי מגלנט ומאדלשטיין שישלחו ניידות לבתי הספר לטובת חיסון המורים, ובאותה הזדמנות אותן ניידות גם יוכלו לבצע בדיקות לתלמידים", הוסיף ארז. "כמו צוותי הרפואה, גם המורים עובדים עם קהל וצריך לתת להם עדיפות".
בתוך כך, ועדת החינוך החליטה כי תלמידי כיתות ה'-י' ביישובים הירוקים והצהובים ילמדו בבית הספר במהלך הסגר - בניגוד להחלטת הממשלה שקבעה כי שכבות אלה יחזרו ללמוד מרחוק. יו"ר כחול לבן בני גנץ סיכם עם יו"ר הוועדה רם שפע ועם ח"כ תהלה פרידמן כי מערכת החינוך תישאר פתוחה, בניגוד להחלטה המקורית. למרות הצבעת הוועדה, הממשלה תוכל כעת לפרסם מחדש את התקנות בעניין סגירת מערכת החינוך, והן ייכנסו לתוקף מחדש.