מנהל מרחב ערבה ברשות הטבע והגנים באסון נחל צפית, הראל בן שחר, טען במשפט כי הזהיר את המכינה שלא לרדת לנחל בשום אופן - אך הסתייג ואמר שאינו גורם מקצועי ואמר זאת על בסיס חברי. בעדותו הבוקר (רביעי) בבית המשפט המחוזי בבאר שבע בדיון ההוכחות בתיק, אמר שבשיחה עם המדריכה נועם דור הבהיר כי אין מניעה לטייל ביום שמשי.
"אמרתי להם שלא יירדו בשום פנים ואופן לנחל", אמר בן שחר בעדותו. לדבריו, שעה לפני האסון התקשר לנועם כדי לוודא שהקבוצה לא מטיילת ואמר לה ליצור קשר מיד כדי לדאוג שייצאו מהנחל כי יש סכנת שטפונות מיידית.
4 צפייה בגלריה
הראל בן שחר
הראל בן שחר
הראל בן שחר בבית המשפט
(צילום: הרצל יוסף )
דבריו של בן שחר עמדו בניגוד לדבריה של המדריכה נועם דור, לפיהם בן שחר המליץ להם לטייל בנחל צפית. לדבריו, הדגיש שהוא לא גורם מקצוע מתאים והשיחה שעשה הייתה ממקום חברי. ערב קודם שאלה אותו המדריכה נועם אם אפשר לטייל בצפית כשיש שמש, והוא אמר לה שבאופן היפותטי אין מניעה לטייל, אבל הדגיש שאם יורד גשם, המסלול הופך למסוכן בגלל שיטפונות ולכן לא מומלץ לטייל בו. לפי העדויות אכן עלה שיום האסון היה שמשי.
את הדברים אמר בן-שחר בחקירה הנגדית שערך עו"ד ציון אמיר, המייצג את אביב ברדיצ'ב, מנהל התוכנית החינוכית במכינה. את יובל כאהן, מנהל המכינה, מייצג עו"ד אורי קורב.
4 צפייה בגלריה
מחוזי ב"ש: עדותה של המדריכה נועם דור בדיון על אסון נחל צפית
מחוזי ב"ש: עדותה של המדריכה נועם דור בדיון על אסון נחל צפית
נועם דור ועורך הדין ואדים סיגל
(צילום: חיים הורנשטיין)
בעדותה סיפרה דור כי ביום האסון בן שחר שאל אותה איפה נמצאת הקבוצה, והזהיר משיטפון. "אני מקבלת שיחה מהראל בן שחר בשעה 12:30", סיפרה דור. "הראל שואל אותי איפה הקבוצה נמצאת. אני אומרת לו שלפי דעתי אמורים להיות בכניסה לנחל צפית ותוך פחות משעה הם יהיו בחוץ. הוא אומר שמתחיל לרדת גשם במכתש הקטן ושחברים שלו מטיילים במכתש הקטן שזה אגן הניקוז של נחל צפית, ושיש איזשהו חשש לשיטפון". לדבריה, הראל אומר לה שיזדרזו לצאת. "אחרי השיחה הזו אני נכנסת שוב פעם ללחץ. גם כי אני אדם לחוץ ומבחינתי אביב הוא זה שבשטח עם הקבוצה וזה מידע שהוא חייב לדעת. גורם מקצועי אמר לי שיש חשש לשיטפון ואביב צריך לדעת מזה".
4 צפייה בגלריה
בין ההתרעות והאזהרות בכתב האישום
בין ההתרעות והאזהרות בכתב האישום
(צילום: משי בן עמי )
דור עצמה לא הצטרפה למסלול באותו יום. "אני מדברת עם אביב ואומרת לו שהראל התקשר אליי ואמר שהתחיל גשם באגן הניקוז של נחל צפית, ושיש חשש לשיטפונות. אביב קוטע אותי ואומר 'אני יודע. גם עלינו יורד גשם וביררתי עם הגורמים המקצועיים ואין לך מה לדאוג'. אני התקשרתי כדי שיעצרו או משהו כזה, והוא מרגיע אותי. הוא אומר שתוך פחות משעה הם יהיו בחוץ".
לאחר מכן, עדכנה דור בקבוצת הוואטסאפ את שנאמר לה מפי הראל בן שחר, ומעדכנת גם ששוחחה עם ברדיצ'ב. "יובל כותב בקיצור 'אני בישיבה, קבלו ייעוץ ממישהו בשטח. היו כבר אנשים שנסחפו'. הוא כאילו צוחק עליי. אני כותבת לו שדיברתי עם הראל, הוא אמר שזה בקושי זורם ואין בעיה, הוא כותב לי 'סבבה'". דור, כיום בת 27, בעצמה בוגרת המכינה שריכזה את תחום גיוס המועמדים, אמרה שכשניסתה להתריע "ממש צחקו עליי. אמרו שאין לי מה לדאוג".
עו"ד ציון אמירעו"ד ציון אמירצילום: תמר מצפי
לפני יומיים ציינו שלוש שנים לאסון שבו נספו תשע נערות ונער מהמכינה. במקביל להליך הפלילי מתנהל הליך אזרחי של הורי הקורבנות נגד מכינת בני ציון ומשרדי החינוך והביטחון. בסך הכל הוגשו 11 תביעות אזרחיות לבית המשפט המחוזי בלוד, כולל של משפחה שבנה נפצע באסון. את המשפחות מלווה חברת הכנסת הטרייה עו"ד אפרת רייטן (העבודה). הצדדים מנהלים הליך גישור מתמשך, ולכן ניתן לח"כ רייטן אישור מיוחד להמשיך בו.