הוותיקן הודיע היום (ב') כי הוא אוסר על כמרים קתולים לתת את ברכתם לבריתות זוגיות בין בני זוג מאותו המין, משום שאלוהים "אינו יכול לברך על חטא". בהודעת הוותיקן, שאותה אישר האפיפיור פרנסיסקוס בעצמו, נקבע כי ברכות כאלה אסורות "אף שהן נובעות מרצון כן לקדם בברכה הומוסקסואלים, ללוות אותם ולעזור להם להגדיל את אמונתם". לפי הפסיקה, אם כומר נותן ברכה כזו – הרי שהיא איננה חוקית.
3 צפייה בגלריה
אפיפיור פרנסיסקוס ב בזיליקת פטרוס הקדוש ב וותיקן ותיקן
אפיפיור פרנסיסקוס ב בזיליקת פטרוס הקדוש ב וותיקן ותיקן
האפיפיור פרנסיסקוס. לפני שהתמנה הביע תמיכה באיחודים אזרחיים
(צילום: EPA)
את ההודעה פרסמה הקונגרגציה של דוקטרינת האמונה – הגוף של הוותיקן האחראי לפקח על טוהר הדוקטרינה הקתולית – במסגרת תשובה שמסרה על שאלות שמאמינים קתולים העלו בעניין. מכיוון שהכנסייה אינה מתירה נישואים חד-מיניים, בקהילות קתוליות שונות התעורר בשנים האחרונות דיון בנוגע לאפשרות שכמרים יתנו את ברכתם לבריתות-זוגיות לא-דתיות בין בני זוג מאותו המין, כסימן לקבלה והכלה של להט"בים בשורות הכנסייה.
את התשובה על השאלה אם הדבר מותר מסרה היום הקונגרגציה בהודעה בת שני עמודים שפורסמה בשבע שפות. בתשובה ניכר כי הכנסייה, שתחת האפיפיור פרנסיסקוס מנסה לגלות פתיחות רבה יותר ללהט"בים מאשר בעבר, נזהרת בלשונה ומדגישה כי היא חותרת לכבד להט"בים. בהודעתה נמסר כי התשובה "לא נועדה לגרום לאפליה לא-צודקת".
3 צפייה בגלריה
אפיפיור פרנסיסקוס פרנציסקוס אמר ל הומו אלוהים ברא אותך ככה
אפיפיור פרנסיסקוס פרנציסקוס אמר ל הומו אלוהים ברא אותך ככה
"לא חלק מהתוכנית האלוהית". האפיפיור
בפסיקתה מבדילה הקונגרגציה בין קידומם בברכה של להט"בים על-ידי הכנסייה, דבר שלדבריה עומד בעינו, לבין ברכה על בריתות-זוגיוּת ביניהם. תורת הוותיקן קובעת כי חובה להתייחס אל להט"בים בכבוד וביושר, אבל גם כי יחסי מין בין בני אותו המין הם "הפרעה מהותית". לאור אלה הדגישה הקונגרגציה בפסיקתה היום כי נישואים בין גבר לאישה הם חלק מתוכניתו של האל ונועדו לאפשר את יצירתם של חיים חדשים, ומכיוון שבריתות זוגיות בין בני זוג מאותו המין אינן חלק מהתוכנית, הן אינן יכולות לזכות לברכה מהכנסייה.
"העובדה שבמערכות יחסים כאלה יש יסודות חיוביים, שאותם כשלעצמם יש להעריך, אינה יכולה להצדיק את מערכות היחסים האלה ולהפוך אותן למושא מוצדק לברכה, משום שהיסודות החיוביים הללו מתקיימים בהקשר של ברית שלא צוותה במסגרת תוכניתו של הבורא", נכתב בתשובה. "אלוהים איננו מברך ואיננו יכול לברך על חטא: הוא מברך אדם שביצע חטאים מרובים כדי שהוא יוכל להכיר בכך שהוא חלק מתוכנית האהבה שלו ולהרשות לעצמו להשתנות בעזרתו".

האפיפיור והגייז: "מי אני שאשפוט?"

התשובה שפורסמה היום קיבלה את אישור האפיפיור פרנסיסקוס אף שהוא עצמו הביע בעבר תמיכה באיחודים אזרחיים כחלופה לנישואים עבור זוגות חד-מיניים. תמיכה בכך הביע לפני שכיהן כאפיפיור, בעת ששימש כארכיבישוף של בואנוס איירס, בארגנטינה. עם זאת, מאז שהפך למנהיגה הכנסייה הקתולית ב-2013 לא הביע תמיכה שכזו.
3 צפייה בגלריה
"אלוהים ברא אותך ככה". פרנסיסקוס
"אלוהים ברא אותך ככה". פרנסיסקוס
"אלוהים ברא אותך ככה". פרנסיסקוס
(צילום: EPA)
מאז כניסתו לתפקיד האפיפיור עשה פרנסיסקוס מאמצים יוצאי דופן כדי לגרום ללהט"בים להרגיש בנוח בכנסייה, ובסוף 2013, השנה שבה התמנה, אף ניפק את האמירה ההיסטורית "מי אני שאשפוט?" כשנשאל על יחסו ללהט"בים. הוא הדגיש כי גם גייז וטרנסג'נדרים הם ילדיו של אלוהים, אהובים על-ידיו וראויים לליווי של הכנסייה.
רק בספטמבר אשתקד נחשף כי בפגישה עם אבות ואימהות המשתייכים לארגון של נוצרים שילדיהם להט"בים הוא אמר להם כי אלוהים אוהב את ילדיהם. הוא אף קיבל מהם חולצה בצבעי הקשת עם הכיתוב "באהבה אין פחד". הם הגישו לו גם ספרון ששמו "הורים בני מזל", ספרון המתאר את הקשיים ביחסים שלהם עם הכנסייה כהורים לילדים להט"בים.
בשנת 2018 דווח כי בפגישה עם חואן קרלוס קרוס, גבר הומו מצ'ילה שחשף פרשת ניצול מיני על-ידי כמרים שטויחה במשך זמן רב, אמר לו האפיפיור "אלוהים ברא אותך ככה" והבהיר לו כי הוא מקבל אותו כמו שהוא.