שר המדע יזהר שי (כחול לבן) הזהיר הבוקר (יום ד') כי אם הליכוד יבחר להוביל את המדינה לבחירות, מפלגתו לא תעמוד מנגד ותמנע מראש הממשלה בנימין נתניהו להמשיך לכהן בתפקיד. "ננקוט את הצעדים הפוליטיים הנדרשים, כך שמי שחושב שהוא מאיים עלינו - ימצא הפתעה מסוימת וההפתעה הזאת כוללת את זה שבנימין נתניהו לא יהיה ראש ממשלת ישראל", אמר השר שי באולפן ynet ברקע הסכסוך על אישור תקציב המדינה שמאיים לפרק את הממשלה.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ. "נוודא שמתבצעים הצעדים הפוליטיים הנכונים כדי שתהיה ממשלה מתפקדת"
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
בליכוד אמרו השבוע כי יהיו מוכנים לפשרה שבמסגרתה התקציב לשנת 2021 יאושר בממשלה ובקריאה ראשונה בכנסת בדצמבר הקרוב, אולם השר שי מבהיר כי מפלגתו לא מתכוונת לקבל את ההצעה. "יותר ויותר אנשים, כולל נגיד בנק ישראל וגם נשיא המדינה ורבים אחרים במערכת המקצועית של משרד האוצר אומרים בגלוי ובמפורש שחייבים תקציב".
השר שי הוסיף: "אנחנו עומדים על כך שיהיה תקציב לשנת 2021, כי זה הדבר הנכון לאזרחי מדינת ישראל. אנחנו נוודא שמתבצעים הצעדים הפוליטיים הנכונים כדי שתהיה ממשלה מתפקדת בישראל למען אזרחי ישראל, כולל גם מצביעי ליכוד.
"זה לא איום, זאת המציאות. כחול לבן החליטה שאף אחד לא יעשה עלינו ועל אזרחי ישראל סיבוב. יש תשעה מיליון ומשהו אזרחים בישראל, שמתוכם מיליון ומשהו מצביעי ליכוד. כולם חייבים תקציב, כולם סובלים מהכלכלה השבורה, מהאבטלה ומהעסקים הקורסים".
- כלומר, אם אין תקציב ראש הממשלה לא יהיה בנימין נתניהו. "ראש הממשלה, אחרי הצעדים הפוליטיים שיינקטו בחודשים הקרובים, לא יהיה בנימין נתניהו".
השר שי, שחבר בקבינט הקורונה, התייחס להחלטה מאמש להאריך את הסגר עד יום ראשון בחצות - לקראת דיון נוסף מחר שבמהלכו צפויים השרים להכריע בסוגיית פתיחת גני הילדים, עסקים קטנים ללא קבלת קהל ואיסוף עצמי ממסעדות. "נתכנס מחר כדי להסתכל שוב על המספרים, לראות שמגמת הירידה בתחלואה נמשכת, אנחנו בכיוון הנכון".
4 צפייה בגלריה
עומסים רבים בעמדות בדיקות הקורונה בבני ברק
עומסים רבים בעמדות בדיקות הקורונה בבני ברק
תור לבדיקות קורונה בבני ברק. "סגר זה לא עונש, זה אמצעי"
במהלך הדיון עסקו השרים באפשרות לחדש את הטיסות בנתב"ג. על השאלה מדוע היה חשוב לקבינט לדון בנושא אף על פי שמרבית הציבור נאנק מנושאים אחרים שמפריעים לו בשל הסגר, השיב השר שי: "נתב"ג באמת לא הכי חשוב ובאמת רוב הדיון נסוב סביב הנושאים של מה עושים עם הגיל הרך, מה עושים עם העסקים, מה עושים בכלל עם מערכת החינוך".

"חלק מהגנים יהיו מוכנים יותר לפתיחה"

בסוגיית פתיחת מערכת החינוך ציין השר שי כי "השאלה המרכזית כרגע היא בריאות, האם אנחנו הולכים לפתיחת הגנים בגיל הרך. נצטרך לעשות את ההתאמות ובמקומות שלא יהיה ריאלי לפתוח נקבל החלטות קשות לפי הכיוון הבריאותי. אנחנו לא הולכים לסכן את בריאות הציבור, ויכול להיות שיהיו מקומות מוכנים יותר לפתיחת הגנים וכאלה שפחות".
- גני ילדים שבהם הצוותים לא נבדקו לקורונה לא ייפתחו? "אנחנו צריכים לחכות להוראות הסופיות של משרד הבריאות. נושא הבדיקות מיועד גם להגן על הגנות, רבות מהן בנות 50 ומעלה שמתקרבות לגילאי הסיכון, ואנחנו לא רוצים לסכן אותן. אנחנו שומעים כבר על אלפי גנים שמוכנים עם המתווה הנכון, עם הקפסולות ועם אמצעי הזהירות. כל מקום שיהי מוכן ואנחנו נאשר - יוכל לצאת לדרך".
בסוגיית הסגר הדיפרנציאלי שאותו מתכננת הממשלה להחיל על יישובים שמוגדרים "אדומים", אמר השר שי כי "אנחנו חושבים שהגישה הדיפרנציאלית תבוא לידי ביטוי מהר מאוד, בטיח במערכת החינוך. ביישובים 'ירוקים' שעבדו קשה כדי לוודא שיש רמת תחלואה מאוד נמוכה, אין סיבה למנוע מהם פתיחה".
4 צפייה בגלריה
יזהר שי באולפן ynet
יזהר שי באולפן ynet
"אי אפשר לחזור לשגרת קורונה בלי טיפול דיפרנציאלי מאוד מדויק". השר שי
(צילום: מוטי קמחי)
- אחרי הגל הראשון ולפני הסגר השני היה ניסיון לסגר כזה נקודתי. איך אנחנו יודעים שהפעם לא תהיה כניעה ללחצים פוליטיים? "אז קודם כל למדנו. ברור לנו שאי אפשר לנהל את הסגר הזה בצורה ארצית רוחבית כי אין לזה שום היגיון וקשה גם מאוד להסביר את הנושא הזה כי כולם מבינים שלא צריך להיות מקום אחד על חשבון מקום אחר. אני חושב גם שזאת מוטיבציה ליישובים 'אדומים' שיראו שיישובים 'ירוקים' מקבלים יכולת להתפרנס, לחנך את הילדים וכן הלאה".
- ומה צפוי לקרות ביישובים חרדיים? "זה עניין של הבנה שזה הדבר הנכון למדינת ישראל. אני דווקא שומע משם קולות של אנשים שאומרים 'תדאגו לנו, תעזרו לנו'. מבחינתי, אם אני הולך להציל חיים של בן אדם, אני לא מסתכל על צבע עורו או על מינו או על הרקע החברתי שלו. המטרה שלנו זה לעבוד ביחד עם המנהיגים של הציבור החרדי. אני לא חושב שתהיה התנגדות לשמירת בריאות הציבור.
"אי אפשר לחזור לשגרת קורונה בלי טיפול דיפרנציאלי מאוד מדויק. צריך להבין, זה לא עונש, זה אמצעי לקחת יישוב 'אדום' ולהפוך אותו תוך עשרה ימים עד שבועיים ליישוב 'ירוק'. המדינה תיאלץ לעשות את מה שצריך כדי לוודא שכולם משתפים פעולה".
- התרשמת שראש הממשלה חושב כמוך? "כן, בהחלט. ראש הממשלה הכריז בצורה חד-משמעית שהטיפול הדיפרנציאלי יהיה חייב להיות שם בכל הרמות - עבודה, עסקים, הסרת מגבלות התנועה וכמובן החינוך. כל דבר שקשור להורדת הסגר צריך מהר מאוד להגיע לטיפול דיפרנציאלי".
4 צפייה בגלריה
שר הדתות יעקב אביטן השתתף בניגוד להנחיות בחתונה בגן יבנה
שר הדתות יעקב אביטן השתתף בניגוד להנחיות בחתונה בגן יבנה
החתונה שבה השתתף השר אביטן
השר לשירותי דת יעקב אביטן תועד אמש מפר את ההנחיות כשחיתן בני זוג בגן יבנה. אחרי הצטרפות נבחר ציבור נוסף לרשימה המפוקפקת של מפירי הנחיות הסגר, אמר השר שי: "אני חושב שהשר צריך לקחת אחריות על המעשים, להסביר לציבור מה קרה שם, אני לא מבין באם באמת היו שם עשרות אנשים. זו הפרה בוטה של הוראות הסגר שהשר עצמו חתום עליה.
"הציבור אמור ללמוד מזה שיש פה נבחר ציבור שלא נותן דוגמה אישית נכונה, ולא נותר לי אלא להתנצל על זה בתור חבר בממשלה. אני חושב שהציבור צריך לשמור על עצמו, דבר כזה פוגע מאוד והוא חמור מאוד. זה פוגע באפשרות שלנו להיראות אמינים מול הציבור, הסמכות שלנו לדרוש הוראות על הציבור נובעת גם מהדוגמה האישית שלנו".