"אנשים זועקים לעזרה, תעזרו להם": כך התחנן היום (ג') אחיו של איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהצית עצמו במשרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה. הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, הגיע לבית החולים, נפגש עם בני המשפחה וחיבק את האמא, לידיה סעידיאן. "כאב גדול מאוד, אנחנו עם המשפחה, נעשה ונתמוך בכל מה שרק אפשר", אמר כוכבי.
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, קיים היום (ג') תחקור ראשון של האירוע, שהוצג לשר הביטחון בני גנץ. בסיכום הדיון אמר כי מדובר באירוע מטלטל וקשה ביותר". אשל מינה את ראש אגף התכנון במשרד, אל"מ (מיל') אליעז קרני, לעמוד בראש צוות בדיקת האירוע.
האח, אבי סעידיאן, פרץ בבכי בבית החולים שיבא ואמר לתקשורת: "אני מתחנן בפניכם, עם ישראל. תתפללו עליו, זה אחי הקטן, אני אוהב אותו. הוא ראה דברים נוראיים ואף אחד לא התייחס. תעזרו לכל החיילים האלה, חושבים שהם ממציאים".
האחות לאה דמעה אף היא בשיבא, בעת שסיפרה על אחיה הצעיר: "איציק הוא ילד מושלם, ילד טוב, ילד שמלא בנתינה. הוא הרובין הוד שלנו בבית. הוא תמיד נלחם למען חלשים. זה מה שהוא עשה עכשיו, זה לא רק למענו, זה למען אלפי חיילים שעוברים את זה ולא מקבלים כתובת".

6 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הרמטכ"ל והאמא, לידיה סעידיאן
(צילום: יאיר שגיא )
6 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
חיבוק לאמא
(צילום: שמוליק דודפור)
6 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
לצד בני המשפחה
(צילום: יאיר שגיא )
6 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
רא"ל כוכבי, אחרי שביקר את סעידיאן בשיבא
(צילום: יאיר שגיא )

האחות אמרה כי "איציק ראה את החברים שלו, הוא ראה את החיילים נשרפים בג'יפ". לדבריה, הוא התחנן לסיוע: "אותם אנשים שאחי היה בקשר איתם, ביקש מהם את העזרה - אל תסגרו את הדלת, אל תעשו את זה יותר. הם חולים בנפש. תטפלו באנשים האלה, תגרמו לכך שזה יהיה המקרה האחרון".
הבוקר שוחח הרמטכ"ל כוכבי עם האחות לאה ועם עם אלוף-משנה ארז אלקבץ, אחד ממפקדיו של סעידיאן מחטיבת גולני בעת מבצע "צוק איתן". "אני שולח בשמי ובשם צה"ל כולו איחולי החלמה מהירה ומלאה לאיציק סעידיאן, לוחם לשעבר בחטיבת גולני שמאושפז ומצבו קשה", אמר הרמטכ"ל לפני שהגיע לבית החולים.
"בין לוחמינו ואנשי המילואים שלנו נמצאים אלו שאת פציעותיהם לא ניתן לראות והם סוחבים בנפשם את צלקות הקרב משך שנים רבות", הוסיף. צה"ל ועם ישראל חבים חוב גדול לאלו אשר מסכנים את חייהם ואת נפשם למען הגנת המדינה ועלינו לעשות הכל על מנת להילחם למענם".

6 צפייה בגלריה
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן
(מתוך פייסבוק )
בבית החולים שיבא עדכנו היום כי הם ממשיכים להילחם על חייו של סעידיאן: "בשפה הרפואית מגדירים את זה מצב אנוש עם סכנה קריטית לחייו. הוא סובל מכוויות ברוב חלקי גופו. אנחנו עושים את מה שאפשר", עדכן פרופ' יוסי חייק, מנהל היחידה הלאומית לטיפול בכוויות
עו״ד אביעד לנצ'נר, שייצג את סעידיאן בהליך פלילי שנפתח נגדו, אמר: "מדובר באירוע שברור לחלוטין שהרקע לו הוא המצב הפוסט-טראומתי שבו איציק נמצא. כבר מהרגע הראשון עדכנתי את המשטרה והפרקליטות במצבו של איציק, אך לצערי דבריי נפלו על אוזניים ערלות. באתי לדבר איתכם על צעקתו של איציק שהביע את התרעומת כשהוגש נגדו כתב אישום כשהרקע הוא פוסט-טראומה. אני מקווה שאיציק ייצא מכאן כדי שהוא יוכל בעצמו לצעוק את צעקתו".
חבריו של סעידיאן סיפרו כי חווה סבל גדול אחרי שלקה בפוסט טראומה, ושעבר סיוטים מאז סיום מבצע צוק איתן. סעידיאן השתתף בליל הקרב הקשה בסגע'ייה, שבו נהרגו כמה מחבריו.
הוא הגיע אתמול אחר הצהריים למשרדי אגף השיקום עם בקבוק שנראה למאבטחים כמו בקבוק שתייה, והמתין בלובי של ועדת קביעת אחוזי הנכות אחרי שהגיש כמה בקשות להעלאת אחוזי הנכות שלו – שנדחו. בשלב מסוים הוא שפך על עצמו את הנוזל והצית את עצמו, ובחלוף דקות מצאו המאבטחים במקום מטף וכיבו אותו. במקביל, הזעיקו המאבטחים את כוחות ההצלה.
6 צפייה בגלריה
זיו שילון ואיציק סעידיאן
זיו שילון ואיציק סעידיאן
זיו שילון ואיציק סעידיאן
(צילום: עידו איז'ק)
בשנה שעברה הצטלם סעידיאן עם גיבור ישראל סרן במיל' זיו שילון, לתערוכה ייחודית של עמותה למען הלומי קרב ולוקים בפוסט-טראומה. הבוקר אמר שילון, שנפצע בעבר אנושות בעזה ואיבד את ידו: "עד שלא קורים דברים מרעישים במדינה זה לא באמת עולה מעל לפני השטח. עולם כמנהגו נוהג עד שמשהו נשרף, תרתי משמע".
עידו גל רזון, מקים עמותת "לוחמים לחיים" שהיה בקשר הדוק עם סעידיאן, סיפר עליו באולפן ynet: "כל הטיפול באיציק היה כושל וזה מה שמוכיח את הצעקות שלנו לאורך זמן. לוחמים הלומי קרב לא צריכים להגיע למצב שהם שורפים את עצמם. הם רוצים עזרה, איציק התחנן לעזרה. אין אחד שמכיר אותו ולא יודע כמה הוא התחנן. הוא עשה את זה למען יראו וייראו, למען כל הלומי הקרב. הוא הקריב את עצמו למען כולם".
הלילה הגיעו לבית החולים מפקדיו של סעידיאן מחטיבת גולני בעת מבצע "צוק איתן", אל"מ ארז אלקבץ, סא"ל אוהד מויאל, ורס"ן ניקולאי אשורוב, על מנת לתמוך וללוות אותו ואת משפחתו. הרמטכ"ל שוחח הבוקר עם אלוף-משנה ארז אלקבץ ועם לאה, אחותו הגדולה של איציק ששיתפה אותו בפרטי המקרה הטרגי.
"אני שולח בשמי ובשם צה"ל כולו איחולי החלמה מהירה ומלאה לאיציק סעידיאן, לוחם לשעבר בחטיבת גולני שמאושפז ומצבו קשה", אמר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי. "בין לוחמינו ואנשי המילואים שלנו נמצאים אלו שאת פציעותיהם לא ניתן לראות והם סוחבים בנפשם את צלקות הקרב משך שנים רבות. צה"ל ועם ישראל חבים חוב גדול לאלו אשר מסכנים את חייהם ואת נפשם למען הגנת המדינה ועלינו לעשות הכל על מנת להילחם למענם".
פורסם לראשונה: 12:14, 13.04.21