ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט סיפר היום (ד') בריאיון לאולפן ynet כי בבחירות הקרובות הוא יצביע למפלגת העבודה - לראשונה בחייו: "אני מאמין שמרב מיכאלי תהיה הפתעת הבחירות". הוא מתח ביקורת על עמיר פרץ ואיציק שמולי ש"ניתקו את המפלגה", תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על ניהול משבר הקורונה, וטען: "העובדות הן שעל החיסונים שילמנו כפול. פנינו לפייזר באיחור".
3 צפייה בגלריה
אהוד אולמרט בריאיון באולפן
אהוד אולמרט בריאיון באולפן
"הצלחת החיסונים? של קופות החולים". אולמרט
(צילום: הדר יואביאן)
"אני לא בא מבית היוצר של מפלגת העבודה, אני נאבקתי בה שנים רבות ועמדתי בראש מפלגה שהביסה אותה בבחירות", הסביר אולמרט, "גם הבסתי את נתניהו, התבוסה הקשה בחייו, כשהוא התמודד מולי וקיבל 12 מנדטים. לפני כחודשיים נאמר שמפלגת העבודה לא קיימת יותר, שהיא נעלמה - המפלגה שהקימה את המדינה נעלמה. בבחירות האחרונות, הקבוצה שמרב מיכאלי נמנתה עליה כללה את מפלגת העבודה ואת מרצ. הם קיבלו 7 מנדטים בסך הכול, ומרצ נפרדו מיד אחרי הבחירות והקימו את היחידה שלהם".
"עמיר פרץ ואיציק שמולי, משיקולים שלהם שאני לא נכנס אליהם כרגע, הצטרפו לקואליציה ובעצם ניתקו את מפלגת העבודה", ניתח אולמרט את האירועים הפוליטיים, "אורלי לוי-אבקסיס חזרה הביתה, ומרב מיכאלי נשארה לבד. הבחורה הזאת באומץ, בעקביות, ביושר, בלי למצמץ בעיניים, הקימה את המפלגה הזאת מחדש. היא נאבקה, הכריחה אותם לקיים פריימריז לרשימה, הצליחה להחיות מחדש את המפלגה ואני סומך עליה שמה שהיא אומרת היום - היא גם תעשה מחר".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"בלי למצמץ הקימה את המפלגה מחדש". על מרב מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)
"ולכן השיקולים הם לא מה היה בעבר", הוא המשיך, "אגב, מי שרוצה להיות ימין הגון שיצביע לגדעון סער, זה בסדר. אני חושב שהוא איש הגון. מי שרוצה להיאבק נגד המניפולציות של אריה דרעי - שיצביע לאביגדור ליברמן. זה בסדר, הוא איש ראוי. מי שרוצה להצביע בעד מפלגה רצינית שהוכיחה יכולת ארגונית בלתי רגילה ועקביות, שיצביע יאיר לפיד. אבל, בעיניי, בסופו של דבר, אני חושב שמרב מיכאלי ראויה ושהציבור הישראלי ייהנה מהשירות שלה, עם נוכחות מרשימה בכנסת. אני מאמין שהיא תהיה הפתעת הבחירות".
על האווירה הפוליטית הנוכחית אמר אולמרט: "השיח ירד לתחתיות הכי בזויות שבהן הפוליטיקה הישראלית הייתה נתונה מאז ומעולם. הדברים גלויים לכל - אריה דרעי, ידידי לשעבר, נתן התחייבות מפורשת לבני גנץ, אמר שהוא אישית ערב לכך שכל ההתחייבויות יכובדו, ואחרי זה הוא היה שותף להפרת כל ההתחייבויות הללו".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד אביגדור ליברמן
נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד אביגדור ליברמן
המועמדים. "ליברמן ראוי, מי שרוצה ימין הגון שיצביע סער, לפיד הוכיח יעילות"
(צילום: שאול גולן, אבי מועלם, קובי קואנקס)
- הוא אמר שזה כמו בחתונה, מה לעשות שבסוף אנשים מתגרשים וגם אם היית עד לכתובה. "הוא ידע מראש בדיוק. המציאות הזאת בזויה וכולם שותפים לה".
- גם כחול לבן היו שותפים למציאות הזאת שבה הממשלה לא הצליחה לתפקד. "על ההצטרפות הזאת מתחתי ביקורת קטלנית. אני אמרתי מהרגע הראשון שאני חושב שזו טעות טראגית, תמימות וחוסר אחריות לתת אמון בנוכל שהיה אצלכם אורח אתמול פה באולפן, שכל אחד יודע שהוא כזה. שום דבר לא מעניין אותו זולת עצמו וככה הוא מתנהג, ככה המערכת הפוליטית נראית".
- עובדתית, עם עשרות מנדטים, בוחרים בו שוב ושוב והגוש נותר יציב. "השאלה היא איך מציגים את זה. אנחנו ניהלנו שלוש מערכות בחירות רק בגלל סיבה אחת - כי בנימין נתניהו לא הצליח להקים קואליציה של 61, ובכל שלוש מערכות הבחירות הגוש הזה כשל בניסיון להקים קואליציה של 61. מה שקרה, תוך הניצול הציני ונבזי של מצוקת הקורונה, הוקמה קואליציה שהייתה מבוססת על הונאה ורמאות וגם היא נכשלה. ועכשיו הולכים למערכת בחירות רביעית, וגם היא מתנהלת בגלל רצונו של נתניהו לגונן על עצמו. הוא לא יצליח להקים קואליציה עם 61 ח"כים ואנחנו נלך למערכת בחירות חמישית".

אולמרט הוסיף לתקוף את ראש הממשלה: "כשהתחילה הקורונה והתברר שמערכת הבריאות הממשלתית, שהוזנחה במשך שנים, הייתה נטולת אמצעים בסיסיים ביותר שדרושים להתמודדות, אז רה"מ יצר פאניקה כי באמצעות הפחדה יכולים להשפיע יותר על האנשים - וזה מה שנעשה כאן. אני חושב שכל נושא הקורונה התנהל בכישלון טוטלי, גם כל מי שהיה מעורב בזה כולל אנשים שהיו בתוך המערכת, כולל הפרויקטורים שאמרו שמרבית ההחלטות התקבלו בלי שום קשר לצרכים האמיתיים אלא רק מתוך שיקולים פוליטיים. זה נתן איזשהו זמן נשימה לרה"מ, אבל העובדה שהוא עסוק רק בעצמו גרמה לכך שבסופו של דבר גם הממשלה הזאת לא הצליחה להתקיים".
עם זאת הוסיף ראש הממשלה לשעבר: "אנחנו לא המדינה היחידה שהתנהלה בטיפשות. היו עוד מדינות שהתנהלו ככה, והיו מדינות שהתנהלו אחרת - הכלכלות שלהן לא התרסקו משום שהן לא התנהלו בדרך ההיסטריה, תוך סגירת כל בתי העסק, פיטורי כל העובדים ובזבוז. אנחנו בגירעון תקציבי של 174 מיליארד שקל, רק בגלל כסף שפוזר בצורה מופקרת וחסרת אחריות.
"אלמלא פיטרו את כל האנשים, אלמלא שלחו אותם לחל"ת, אלמלא נתנו לי ולהרבה מאוד אנשים שאין להם שום צורך בזה כסף - מכיוון שהיה צריך לנסות לקנות את הציבור באיזשהו אופן - העסק היה מתנהל בצורה הרבה יותר מתונה, מאופקת, ואחראית. והוא לא התנהל ככה. אני לא מכיר ראש ממשלה אחת, אחד, במדינות שבהן הטיפול בקורונה הצליח בצורה יוצאת מן הכלל, שראש הממשלה הופיע ערב-ערב, בנאומים דרמטיים על המשבר ההיסטורי. כאילו שבמאה ה-20 לא הייתה שואה, לא הייתה מלחמת העולם השנייה, לא הייתה בישראל מלחמת יום כיפור. מה שיש זה המשבר הגדול ביותר מאז ימי הביניים? באמת, תעשה לי טובה. חבר'ה, מדובר בהיסטריקן".

- ההיסטריה הזאת גרמה לו להתקשר 40 פעם למנכ"ל פייזר ובסוף ישראל מחוסנת לפני כולם. "בואו ניצמד לעובדות - אנחנו שילמנו לפייזר כפול ממה ששילמה כל מדינה אחרת. שילמנו באיחור, פנינו לפייזר באיחור. בנוסף, אנחנו נתנו לפייזר את מה ששום מדינה אחרת לא הייתה יכולה לתת וזה את כל הנתונים הרפואיים של מדינת ישראל. אל תוציאו את נושא החיסונים מההקשר שלו, מי שהצטיין היו קופות החולים ואין לזה שום קשר לראש הממשלה".
- מנכ"ל פייזר אמר באותו ריאיון שהיו כמה מדינות על הפרק וישראל נבחרה רק בגלל האובססיה של רה"מ. "רק בגלל העובדה שאנחנו הסכמנו לתת לפייזר את כל הנתונים שנתנו, אפשרות לבדוק את מה שהיו צריכים כדי לאשש את תקפות היעילות. אני לא הייתי עושה את זה - לא משלם כפול ולא מעביר נתונים. ההצלחה העיקרית של מתן החיסונים היא לא בהשגתם, אלא היא ביכולת להתארגן באופן לוגיסטי בכל המדינה ולספק אותם ואת זה עשו הקופות שאין בינן לבין ראש הממשלה ולא כלום".