שר המודיעין אלי כהן (הליכוד) התראיין היום (ד') באולפן ynet והעריך כי ארבע המדינות הקרובות ליצירת הסכמים עם ישראל, כפי שציין אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון מיוחד ל-ynet, יהיו סעודיה, עומאן, קטאר וניז'ר שבאפריקה.
3 צפייה בגלריה
אלי כהן בריאיון באולפן
אלי כהן בריאיון באולפן
"אם ממש ביידן יהיה סלחן מול איראן, לא יהיו פריצות דרך". השר אלי כהן
(צילום: הדר יואביאן)
"לפני פחות מחודש חזרתי מביקור היסטורי בסודן, לפני כשבוע הייתי במצרים, והובלתי שם פסגה ביטחונית-כלכלית", סיפר כהן, "המצרים רואים מה קורה באזור והם רוצים להפוך את השלום עם ישראל לשלום חם. להערכתי יש עוד מספר מדינות רלוונטיות, גם במפרץ וגם באפריקה. במפרץ אנחנו מדברים על עומאן, על סעודיה וקטאר - שאנחנו רואים שהיא הולכת לכיוון המחנה הפרו-מערבי יותר מאשר למחנה הפרו-איראני וזה סימן של התקדמות. בנוסף לכך לפני כשבוע היו בחירות בניז'ר, מדינה נוספת באפריקה, והמועמד שנבחר הוא פרו-אמריקני ולכן זה מגדיל את הסיכוי ליחסים".
עוד על קטאר אמר כהן: "היא עברה לשחק בשני המקומות, מצד אחד היא קשורה לעולם המערבי באמצעות הכסף שלה, מצד שני גם נותנת מחסה לגורמים איסלאמיסטיים קיצוניים. לפני כחודש ראינו התקרבות בין קטאר לבין סעודיה ואיחוד האמירויות, מה שהבהיר שהיא עוברת לכיוון הפרו-מערבי על חשבון הכיוון האיראני".
- שינוי הממשל בבית הלבן משנה? הוא לא מעכב את זה? "השינוי בממשל האמריקני הוא קריטי בעניין התקדמות ההסכמים, פחות עם אפריקה, יותר עם מדינות המפרץ. הסיבה היא שלמפרציות מאוד חשוב לראות מהי המדיניות האמריקנית כלפי איראן. אם בארצות הברית יהיו סלחנים לאיראן, להערכתי הסכמי השלום לא יתקדמו. אם הם יפעילו מול איראן פעולות נחושות, סנקציות, לא יאפשרו להם להתקדם בכל מה שקשור לגרעין - נראה הסכמי שלום נוספים.
"הדוגמה הטובה ביותר היא ב-12 השנים האחרונות", הוסיף כהן, "שמונה השנים של הנשיא אובמה לא הובילו לשום הישגים מול איראן, לעומת ארבע השנים האחרונות שבהן הייתה נחישות מול טהרן והיא הולידה בין היתר את ההסכמים. באזור שלנו אתה צריך להיות ברור וחזק, אתה לא צריך או יכול להיות עמום ולשחק בשני המקומות. אם הממשל החדש בבית הלבן ירצה להיות נחמד גם עם המפרציות וגם עם איראן, המשמעות היא סטטוס קוו, לא יהיו פריצות דרך מדיניות".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"אם ארה"ב לא תאפשר התקדמות בגרעין, יהיו הסכמים נוספים". הנשיא ביידן
(צילום: EPA)
שישה ימים לבחירות הרביעיות, השר כהן המשמש גם כיו"ר מטה הבחירות של מפלגתו גינה אלימות בקרב תומכים ומתנגדים וזאת בעקבות האשמות בעיקר מצדו של גדעון סער על שליחת פעילים לפגיעות מילוליות ואפילו פיזיות.
"אנחנו מתנגדים לאלימות מכל סוג, כמובן שאין הנחיה כזאת", הוא אמר, "מה שקורה הוא שסער קורס בסקרים אז הם אלה שמחפשים גימיקים ופרובוקציות. הייתי מצפה מהם לשמוע מה הם יכולים לעשות טוב יותר מאיתנו, מהליכוד - בנושאים ביטחוניים, מדיניים, כלכליים, חיסונים, אבל כלום. שומעים מהם רק שלוש מילים - 'רק לא ביבי'. חוץ מזה אין שום אג'נדה".
בתגובה לכך מסרו מתקווה חדשה: "הליכוד שולח בריונים להפעיל אלימות ולפוצץ כנסים של גדעון סער ותקווה חדשה. ההתבטאויות המפלגות של אלי כהן הן המשך ישיר בקמפיין השיסוי והאלימות של נתניהו".
בנוסף, כהן תקף את יו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "היית מצפה ממישהו שרוצה להיות מועמד לרה"מ, שעומד בסקרים על 20 מנדטים, שיבוא ויתראיין. אבל הוא אמר על עצמו שהוא לא מבין בכלכלה".

3 צפייה בגלריה
גדעון סער- יאיר לפיד- נפתלי בנט
גדעון סער- יאיר לפיד- נפתלי בנט
"לפיד מתחבא מאחורי סער ובנט"
(צילום: קובי קואנקס)
- יש הצעה לעימות עם לפיד שרה"מ בורח ממנה. "ברגע שמי שמנסה כל הזמן להסתתר מאחורי בנט וסער, ולקחת קולות ימין ולהקים ממשלת שמאל, יודיע שהוא הולך לראשות הממשלה - רה"מ ישמח לעימות מולו. הוא אמר את זה בשיחה שלנו אתמול בערב".
- הרי אם לפיד יתייצב לעימות מול רה"מ, בעצם ההתייצבות הוא אומר "אני מועמד לראשות הממשלה". "אז סוף סוף הוא בא ואומר את זה כי הם רוצים לשמור על עמימות. בנט אומר 'זה לא בחירות בין ימין לשמאל', וברור שהן בין ימין לבין שמאל'. בנט מתחכך במחשבה לעשות רוטציה עם לפיד, עובדה שהוא תוקף את נתניהו".
- הוא מתחכך גם במחשבה על רוטציה עם נתניהו. "אנחנו נתנגד לרוטציה. נתנו לזה הזדמנות פעם אחת, לא רצינו ללכת לבחירות נוספות, זה לא עובד".
- מה ממשלת ימין תעשה, איזה צעדים היא תנקוט? "רפורמות במערכת המשפט, זה הדבר הראשון. ברור שבקואליציה של מפלגת העבודה ומרצ, זה לא יקרה/ רפורמות יכללו את אופן בחירת השופטים, כך שיהיה שימוע ציבורי. זה קורה בארה"ב שהיא המדינה הדמוקרטית הגדולה ביותר. אני שומע לפעמים ששופטים מתנגדים להריסת בתי מחבלים, ואני מייצג את מדינת ישראל, אז שיהיה שימוע ציבורי. משרד המשפטים אמון על השוויון".