מספר הנדבקים המאומתים בנגיף הקורונה ברחבי העולם חצה ציון דרך עגום נוסף, ועומד כעת על יותר מ-20 מיליון. כך קבעו אמש והלילה גופים שונים העוקבים אחר דיווחי הרשויות ברחבי העולם. מספר הקורבנות של הנגיף בעולם עומד כעת על יותר מ-730 אלף. מספרים אלו, יש להדגיש, מבוססים על נתונים רשמיים שלפי הערכות המומחים לעתים קרובות נמוכים באופן משמעותי ממספרי הנדבקים והמתים בפועל – במיוחד במדינות שמוגבלות ביכולתן לערוך בדיקות לאבחון הנגיף.
לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מאז שהנגיף התפרץ לראשונה בדצמבר אשתקד בווהאן שבסין, נדבקו בקורונה פי ארבעה יותר מאשר המספר הממוצע של אנשים שנדבקים בכל שנה בשפעת רגילה. אך גם כתשעה חודשים לאחר שדווח עליו על לראשונה, ההתפשטות של הנגיף עדיין מאיצה.
5 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה לתושבים עיירה רדה-ווידנברוק גרמניה
בדיקות קורונה לתושבים עיירה רדה-ווידנברוק גרמניה
חוששים מגל שני, מחכים לחיסון. בדיקת קורונה בגרמניה
(צילום: AFP)
לפי נתוני אוניברסיטת גו'נס הופקינס שבארה"ב, מספר הנדבקים בעולם הגיע למיליון בתוך קצת יותר משלושה חודשים, ב-2 באפריל. למספר הזה לקחו עוד כשלושה חודשים כדי להגיע ל-10 מיליון ב-28 ביוני, אך שישה שבועות בלבד כדי להכפיל את עצמו. בסוכנות הידיעות רויטרס, שגם לה מסד נתונים העוקב אחר התפשטות המגפה בעולם, מציינים כי ההאצה המהירה ביותר של הנגיף מתרחשת באזור אמריקה הלטינית.
על רקע הנתונים הללו, בארגון הבריאות העולמי ביקשו אמש לשמור על אופטימיות. "מאחורי הסטטיסטיקה הזו יש המון כאב וסבל", אמר מזכ"ל הארגון טדרוס אדהנום. "אני יודע שהרבה מכם אבלים, ושזהו רגע קשה לעולם. אבל אני רוצה להיות ברור: ישנם ניצנים של תקווה ולא משנה באיזו מדינה, אזור, עיר או עיירה מדובר – אף פעם לא מאוחר מדי כדי להשיג שליטה על התפרצות".
טדרוס נתן דוגמאות של מדינות מסוימות שהצליחו לבלום היטב את התפשטות הנגיף, כמו ניו זילנד, שכבר יותר מ-100 ימים לא דיווחה על הדבקה מקומית בשטחה. הוא הזכיר גם את רואנדה, ואמר שהיא נוקטת צעדים דומים כמו ניו זילנד: בדיקות וטיפולים בחינם ומערך חקירות אפידמיולוגיות שמאפשר להגיע לכל מי שהיה בקרבתו של נשא קורונה מאומת ולבדוק אותו.
5 צפייה בגלריה
לשמור על אופטימיות. מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום
לשמור על אופטימיות. מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום
לשמור על אופטימיות. מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום
(צילום: רויטרס)
יותר ממחצית הנדבקים ברחבי עולם מגיעים משלוש מדינות: ארה"ב, ברזיל והודו. בארה"ב יש כבר יותר מ-5 מיליון נדבקים מאומתים, בברזיל שלושה מיליון, ובהודו שני מיליון. בראש הרשימה העולמית סוגרות את החמישייה הראשונה רוסיה, עם קרוב ל-900 אלף נדבקים, ודרום אפריקה עם יותר מ-550 אלף.
מבחינת מספר המתים, ארה"ב וברזיל עומדות גם בראש רשימה שחורה זו – בארה"ב מדווחים על יותר מ-160 אלף קורבנות ובברזיל על יותר מ-100 אלף. בהודו, לעומת זאת, שיעור התמותה נמוך הרבה יותר, ולפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס היא מדווחת על שלושה מתים לכל 100 אלף איש, ובסך הכול על יותר מ-44 אלף קורבנות. זאת לעומת יחס של 67 לכל 100 אלף איש שעליו מדווחת בריטניה – שלה שיעור התמותה הגבוה ביותר מבין 20 המדינות שנפגעו יותר מכל במגפה. בבריטניה דווח לאחרונה שהרשויות בוחנות אם הנתונים הללו "מוגזמים" וכוללים גם חולי קורונה שמתו מסיבות אחרות שלא קשורות דווקא לסיבוכי הנגיף.
בעוד בחלק מהעולם "הגל הראשון" של ההתפרצות עדיין לא הגיע לשיאו, במדינות רבות ובהן ישראל כבר מתמודדים עם "גל שני". חלק מהמדינות בוחרות להטיל מחדש הגבלות על תושביהן, שפוגעות בכלכלה, בעוד מדינות אחרות בוחרות דווקא להקל על התושבים. מומחי בריאות ברחבי העולם צופים התלבטויות בשאלות כמו חזרת תלמידים לבתי הספר, חזרה לעבודה והאופן שבו בני אדם יכולים להמשיך לנהל את חייהם החברתיים.
5 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ב מומבאי הודו
בדיקת קורונה ב מומבאי הודו
שיעור תמותה נמוך יחסית בהודו. לוקחים דגימה במומבאי
(צילום: AFP)
הפתרון האידיאלי לשאלות אלו הוא כמובן פיתוח חיסון יעיל לנגיף, ולפי ארגון הבריאות העולמי 165 חיסונים שונים מפותחים כעת בעולם, אך רק שישה חיסונים הגיעו לשלב השלישי והאחרון של ניסויים קליניים. בכיר ארגון הבריאות, מארק ראיין, התייחס לסוגיה זו במסיבת עיתונאים במטה של הארגון בז'נבה. הוא אמר שחיסון הוא "רק חלק מהתשובה" לנגיף וציין את מחלות הפוליו והחצבת, שחרף העובדה שפותח להן חיסון הן לא נעלמו מהעולם. "אתה חייב שתהיה לך יכולת להעביר את החיסון לאוכלוסייה שרוצה ודורשת את החיסון הזה", הדגיש ראיין.

הכול חוץ מסגר שני

עד שיפותח חיסון שכזה, וייוצר בכמויות המוניות, הרשויות יצטרכו להיאבק בנגיף באמצעים כואבים יותר של שמירה על ריחוק חברתי והגבלות על התושבים שכבר מתקשים להמשיך לעמוד בכללים. במערב אירופה, למשל, מודאגים בימים האחרונים מזינוק במספר הנדבקים, זינוק שמגיע במקביל לגל חום ששוטף את האזור. עם טמפרטורות של יותר מ-35 מעלות צלזיוס, המוני אירופים רחצו בחופים בסוף השבוע – למרות אזהרות מומחי הבריאות.
בעקבות החשש מגל שני כמה אזורים באירופה הטילו מחדש הגבלות. אחרי שצרפת דיווחה ביום שישי האחרון על כמעט 3,900 נדבקים חדשים, המספר הגבוה ביותר מאז מאי, הזהירו בכירי מערכת הבריאות בה כי המצב במדינה "שברירי" ועלול "לשנות כיוון בכל רגע". בפריז החליטו לחייב את כל התושבים מגיל 11 לעטות מסכות באזורים צפופים ובמוקדי התיירות בעיר. מריון, בת 24 ממרכז העיר, סיפרה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי הצעד הזה נדרש על מנת להימנע מגל שני – ומסגר כללי נוסף. "הכול חוץ מסגר שני", אמרה הפריזאית הצעירה.
5 צפייה בגלריה
המונים ב חוף של ברייטון בריטניה
המונים ב חוף של ברייטון בריטניה
יוצאים לחופים למרות החשש. בחוף של ברייטון בבריטניה, ביוני
(צילום: EPA)
הנחיות דומות פרסמו רשויות בערים נוספות בצרפת, כמו גם רשויות באזורים בבלגיה, הולנד, רומניה וספרד. ביוון הכריזו על סגירת המסעדות והברים בשעות הלילה בכמה ממוקדי התיירות העיקריים של המדינה, בעקבות עלייה במספר הנדבקים בה. באיטליה, שהייתה כזכור מוקד ההתפרצות החמור הראשון באירופה ובכל המערב, דואגים מאוד מפני הדיווחים על זינוק בקרב שכנותיה. "צרפת, ספרד והבלקניות... איטליה מוקפת בהתפרצויות", התלונן שר הבריאות האיטלקי רוברטו ספרנצה.
גם בריטניה חוששת מגל שני, והטילה לאחרונה הגבלות תנועה על התושבים בחלקים מצפון אנגליה. ביום ראשון דיווחה הממלכה על 1,113 נדבקים חדשים. כפי שציין השר האיטלקי, גם בספרד חל זינוק בשבוע שעבר וביום שישי דיווחו הרשויות שם על 4,507 נדבקים חדשים.
בארה"ב, כמו באזורים רבים בעולם, בהם ישראל, מתמודדים עם שאלת חזרת התלמידים לבתי הספר, שם כבר החלו חלק מהמוסדות להיפתח מחדש בשבוע שעבר. הנשיא דונלד טראמפ, שמקווה לזכות בכהונה נוספת בבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר, דוחף לפתיחת בתי הספר בתקווה שהדבר יסייע לשקם את הכלכלה שקרסה בתקופת המגפה, אך מומחי הבריאות מודאגים מפתיחת מוסדות באזורים שבהם יש זינוק במספר הנדבקים.
5 צפייה בגלריה
ילדים עם מסכות פנים במחנה הפליטים אל עין בסמוך לשכם
ילדים עם מסכות פנים במחנה הפליטים אל עין בסמוך לשכם
ילד פלסטיני עם מסכה במחנה הפליטים אל-עין סמוך לשכם. סיכון נמוך לחלות קשה
(צילום: EPA)
ילדים אומנם לא נמצאים בסיכון גבוה לחלות באופן חמור במחלה שלה גורם נגיף הקורונה, COVID-19, אך המחקרים מראים שהם נדבקים ומידבקים. דו"ח שפורסם אתמול עשוי להגביר את הדאגה מפני פתיחת בתי הספר ואולי לעודד רשויות בארה"ב להמשיך בינתיים בלמידה מקוונת מהבית. לפי הדו"ח של האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ואגודת בתי החולים לילדים בארה"ב, מספר הילדים שנדבקו בנגיף זינק ב-40% בשבועיים האחרונים של חודש יולי.
לפי הנתונים שפרסמו שני הארגונים, מאז פרוץ המגפה בארה"ב אובחנו יותר מ-338 אלף ילדים כנשאי קורונה, ויותר מ-97 אלף מהם אובחנו כנשאים בין 16 ל-30 ביולי. בדו"ח לא צוינה סיבה כלשהי לזינוק בתקופה הזו, ונכתב כי מקרים של ילדים שחלו באופן חמור בקורונה אכן נדירים.