לפני חודש ויום החל חיסון בני הנוער לקורונה, ורוב בני 16-18 בארץ כבר קיבלו לפחות פעם אחת את החיסון של פייזר. אבל שוב, ובמקרה זה ביתר שאת, נראים ההבדלים העצומים בין המגזרים.
על פי נתוני משרד הבריאות, בכלל הארץ 21% מבני הנוער חוסנו בשתי מנות ו-64% מוגדרים מחוסנים - קיבלו לפני יותר משבועיים את המנה הראשונה או שחלו והחלימו. 25% לא חוסנו כלל, ו-11% חלו בקורונה והחלימו.
במגזר הכללי (ללא חרדים וערבים), 31% כבר חוסנו בשתי מנות פייזר, ו-85% מוגדרים מחוסנים. 3% בלבד מבני הנוער לא חוסנו כלל, ו-9% חלו והחלימו. לעומת זאת, המצב במגזר הערבי שונה בתכלית. שם רק 8.5% חוסנו בשתי מנות (מעט יותר מבמגזר החרדי), 6% חלו והחלימו ובסך הכול 31% מוגדרים מחוסנים. לא פחות מ-56% מבני ובנות 16-18 במגזר הערבי עדיין לא חוסנו כלל.
אצל החרדים, מספר בני הנוער שחלו והחלימו גבוה מאוד - 28%. בסך הכול 50% מהם נחשבים מחוסנים, ואילו 48% לא חוסנו כלל. יש לציין כי התחלואה אצל ילדים ונערים היא בדרך כלל קלה מאוד.
3 צפייה בגלריה
בני הנוער מתחסנים
בני הנוער מתחסנים
מתחסים בתל אביב
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
מתחסנים בג'וליס
מתחסנים בג'וליס
ובג'וליס
(צילום: אייל עאמר)
בדו"ח מרכז המידע והידע למערכה בקורונה, שפורסם הבוקר, נכתב כי "נראה שהיקף ההדבקה הנרחב והעובדה שחלק ניכר מהאוכלוסייה בגילאי הביניים טרם חוסן, גורמים לעצירה בירידת התחלואה הקשה".
עוד אמרו באמ"ן כי "מחלימים מצויים כנראה בסיכון להדבקה חוזרת מהזן הדרום אפריקני שנמצא בישראל, וייתכן למול זנים נוספים הדומים לו. מומלץ למחלימים ללכת להתחסן בהקדם".
בדו"ח הועלתה אזהרה מפורשת מפתיחת השמיים: "חזרת עשרות אלפי ישראלים לישראל ממגוון מדינות החל מהשבוע הבא עלולה להכניס מגוון וריאנטים אשר יציבו גם את המחלימים בסיכון, לצד אנשים שטרם התחסנו. ייתכן אף שייכנסו וריאנטים אשר יפחיתו ממועילות החיסון. מומלץ שכל חוזר מחו"ל יקפיד הקפדה יתרה על בידוד וכללי הריחוק החברתי גם משאר בני הבית, כדי לצמצם ככל הניתן הפצה של וריאנטים בעייתיים".
אתמול הודתה באולפן ynet ד"ר אורלי גרינפלד, בכירה במטה הפרויקטור, כי "אין לנו דרך טובה לאכוף בידוד". לדבריה, "הדאגה היא בעיקר בנושא נתב"ג. אנחנו לא רצינו לפתוח את השמיים, אנחנו לא רוצים לייבא מוטציות שישנו את כללי המשחק". היא הבהירה כי החיסון יעיל גם נגד המוטציה הדרום אפריקנית, אבל הזהירה: "אם היא תהפוך לזן השולט בישראל, זה יכול לשנות את כללי המשחק".