3 צפייה בגלריה
דגל מלאווי
דגל מלאווי
מלאווי תפתח שגרירות בירושלים - עד הקיץ הבא
(צילום: shutterstock)
שר החוץ של מדינת מלאווי שבמזרח אפריקה, אייזנאואר מקאקה, הודיע היום (שלישי) בפגישה שקיים עם שר החוץ גבי אשכנזי כי ארצו תפתח שגרירות בישראל - ותקים אותה בירושלים עד קיץ 2021.
אייזנאואר הגיע לפנות בוקר לביקור ראשון בארץ, ובמהלך שהותו הוא צפוי להיפגש עם אנשי עסקים, פיתוח ובריאות. נשיא מלאווי לזארוס צ'אקאוורה הוא פרופ' לתיאולוגיה ומאמין אוונגליסטי שהודיע לאחרונה על רצונו לפתוח שגרירות בבירת ישראל.
3 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי ואייזנאואר מקאקה
גבי אשכנזי ואייזנאואר מקאקה
גבי אשכנזי ואייזנאואר מקאקה
(צילום: אבי חיון, משרד החוץ)
3 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי ואייזנאואר מקאקה
גבי אשכנזי ואייזנאואר מקאקה
(צילום: אבי חיון, משרד החוץ)
במסיבת העיתונאים המשותפת עם מקאקה בירך אשכנזי על הצעד: "זה ביקור היסטורי ואני רוצה לברך את מלאווי על ההחלטה האמיצה וההיסטורית הזאת. אני מצפה לפתיחת השגרירות בקרוב ואני מקווה שבמהרה עוד מדינות אפריקניות ילכו בעקבות מלאווי, ואני משוכנע שמנהיגים אפריקנים נוספים ילכו בנתיב שסלל נשיאה. הפרדיגמה במזרח התיכון השתנתה ואין סיבה שמדינות לא יקימו שגרירויות בירושלים".
אשכנזי הוסיף: "נגביר את שיתופי הפעולה עם מלאווי בחקלאות, חינוך, חדשנות, מלחמה בטרור ועוד. נשתף את הידע והניסיון שלנו ונעזור למלאווי לבנות עתיד טוב יותר לדורות הבאים. דיברנו על האיום שנשקף מאיראן וסוכניה והסברתי על החשיבות בהטלת סנקציות על איראן כדי לשנות את מדיניותה המזיקה. האייתולות בטהרן צריכים להפסיק את תכנית הגרעין ולהפסיק לתמוך בטרור. ביקשנו ממלאווי להכריז על חיזבאללה על כל זרועותיה כארגון טרור".
אשכנזי אף אמר שהוא מקנא במלאווי, שמספר הנדבקים בקורונה בה נמוך מ-100.
מלאווי מונה 21 מיליון תושבים, והיא מקיימת קשרים עם ישראל משנת 1964. מלאווי הייתה אחת משלוש המדינות האפריקניות היחידות שלא עצרו קשרים עם ישראל בגל ניתוק היחסים אחרי מלחמת יום הכיפורים. היא גובלת בטנזניה, זמביה, מוזמביק וזימבבואה. ישראל החזיקה בעבר שגרירות בלילונגווה.
שתי מדינות מחזיקות כיום שגרירויות בירושלים - ארצות הברית וגוואטמלה. הונדורס אמורה לפתוח שגרירות בעיר עוד לפני סוף השנה. גם סרביה, קוסובו והרפובליקה הדומיניקנית אמורות לעשות זאת.
הנשיא האמריקני דונלד טראמפ אמר במהלך קמפיין הבחירות שלו כי "עשרות מדינות יעבירו את השגרירויות שלהן לירושלים".